Eurooppa on saanut odottaa Fordin täkäläisittäin isoa mutta amerikkalaisittain vielä keskikokoista Edge-katumaasturia 10 vuotta.
Tykkäsimme
laadukkaan oloisesta ohjaamosta
alhaisesta melutasosta
ajettavuudesta
tuntuu ratin takana kokoaan kompaktimmalta
Emme tykänneet
210 hv diesel ainoa moottorivaihtoehto
istuma-asento aavistuksen turhan korkea
kaksoiskytkinautomaatissa vain kuusi pykälää
Suomen syyskuu 2016
Hinta alk. 59 944 €
Kun mietin autotoimittajan uraani taaksepäin parin vuosikymmenen taakse, eteen ei ole sattunut montaa Fordia, jotka ovat päässeet yllättämään positiivisesti. Fordit ovat olleet tasaisen varmoja tuotteita, jotka ovat olleet usein juuri sitä, mitä olen niiltä odottanutkin. Tässä suhteessa Ford ei eroa yhtään VW:stä.
Se yksi iso tekijä, joka puolestaan on erottanut Fordit VW:stä on se, että niiden laatu ei ole ollut oikein koskaan tasaista. Fordeissa on aina ollut hyviä ominaisuuksia – mm. ajettavuus – mutta vastapainoksi niistä on löytynyt aina kokonaisuutta häiritseviä yksityiskohtia: kovaa muovia on ollut joko liikaa, kojelaudassa on liikaa nappuloita, mittaristo on hieman sekava, melutaso nousee nopeasti häiritseväksi…
Edge on tässä suhteessa positiivinen poikkeus. Se on tasaisen laadukas paketti, joskin pari fordismia siinäkin on. Suurin yllätys minulle oli kuitenkin se, miten eurooppalaiselta Edge tuntui. Ajettavuus, jousitus, alhainen melutaso ja alustan/korin laatuvaikutelma ovat jotain aivan muuta kuin mihin olen amerikkalaislähtöisissä Fordeissa tottunut odottamaan. Ehkä tässä One Ford -strategiassa (yksi ja sama tuote kaikille markkina-alueille) on sittenkin joku tolkku – etenkin kun autojen kehityksessä on selvästikin kuunneltu enemmän eurooppalaisia insinöörejä kuin aikaisemmin.
Ratin takana tuntuvat heti Edgen henkilöautomaiset lähtökohdat, sillä alustarakenteissa on paljon samaa kuin Mondeossa/S-Maxissa ja Galaxyssä. Hyötyajoneuvot kuuluvat toiseen genreen. Edgeä on ilo ohjastaa. Toki Eurooppa-versiota on hiottu vielä aavistus lisää jenkkimallista, eli jousitus ja ohjaus on säädetty eurooppalaisia ajonopeuksia ja mutkaisempia teitä varten.
Myös laatuvaikutelmassa näkyy eurooppalainen silaus, Edgen matkustamo tuntuu ylevältä. Ei siis pramealta, mutta hyvin laadukkaalta. Laatuvaikutelmaa korostavat vielä hiljainen matkanteko sekä todella hiljainen alakerta, josta ei kuulunut häiritseviä ääniä edes betonisaumateillä tai huonokuntoisella mökkipolulla paksujen puunjuurien yli ryömittäessä.
Missä amerikkalaisuus sen sijaan tuntuu, on auton tilat. Kaikilla viidellä matkustajalla on mukavan avarat oltavat. Tavaraakin mahtuu mukaan koko konkkaronkalle.
Kyllä. Edge on mielenkiintoinen tulokas isojen katumaasturien luokkaan. Se asettuu siellä myös mielenkiintoisia kilpailijoita vastaan, sillä samalle viivalle asettuu Audeja, Bemareita, Mersuja ja Volvoja. Fordilla on näihin verrattuna puolellaan hintaetu, eli jos sininen ovaali kelpaa auton keulalle, Edge kannattaa ainakin käydä koeajamassa.
—
MIKÄ Fordin isoin katumaasturi Euroopassa. Alustarakenteissa on paljon samaa kuin Mondeossa, eli pohja on henkilöautomainen.
KENELLE Isosta, sopivan ylellisestä mutta silti kohtuuhintaisesta katumaasturista unelmoivalle. Edgen massiivinen mutta samalla yllättävän lennokas olemus on myyntiargumentti sekin.
AJETTAVUUS Edge on isoksi ja painavaksi katumaasturiksi yllättävän hyvä ajettava. Ohjauksessa on hyvä vaste ja tarkkuuskin riittää. Nopeuden mukaan säätyvä ohjaus vaatii hieman totuttelua, mutta kun sen kanssa oppii sinuiksi, Edgellä taittaa mielellään matkaa mutkaisemmallakin tiellä.
SUORITUSKYKY Tehokas 210-heppainen diesel riittää mainiosti ison katumaasturin liikuttamiseen, mutta erityisen ripeän tai edes urheilullisen tuntuista ei meno ole. Vauhtiin päästyään Edge rullaa kuitenkin kevyesti leppoisasti pintakaasulla pidempiäkin matkoja. Ja voimaa on tarjolla runsaasti (450 Nm), joskin sitäkin on houkuteltava hieman esiin, sillä paras vääntö löytyy vasta 2 000 kierroksen jälkeen. Oman osansa hieman tukkoisaan menoon tekee myös kaksoiskytkinautomaatti, jossa on vain kuusi pykälää. Ja koska Edge näyttää maasturilta ja on nelivetoinen, moni olettaa sen olevan myös sellainen. Emme päässeet viemään autoa kovin haastavaan maastoon, mutta kuitenkin sellaisille metsäpoluille, että harva kehtaa/raaskii omaa autoaan vastaavaan pöpelikköön viedä. Lyhyen testin perusteella neliveto toimii älykkäästi ja nopeasti, joka on hyvä asia Suomen talvea ja liukkaita olosuhteita ajatellen.
TILAT Edessä on avarat oltavat, sillä Edge on lähes kaksi metriä leveä. Eteen ja etuviistoihin on myös yllättävän hyvä näkyvyys, ja jopa auton etunurkat on helpohko arvioida. Näkyvyys taakse onkin sitten rajoitetumpi, mutta tähän löytyy apua peruutuskameroista. Kuljettajan on helppo löytää hyvä ajoasento, mutta autossa istutaan sen verran ylhäällä, ettei pidemmille kuskeille ole mitenkään ylettömästi pääntilaan. Takapenkillä on hyvin tilaa aikuisilleki – etenkin leveyssuunnassa. Tavaratila on sekin kookas.
MALLISTO Yksi moottoriversio eli 2-litrainen ja 210-heppainen turbodiesel. Moottorista on myös 180 hv manuaaliversio, mutta sitä ei tuoda Suomeen. USA:ssa auto on luonnollisesti myynnissä myös tehokkaalla V6:lla, mutta sitä ei tuoda ainakaan alkuvaiheessa lainkaan Eurooppaan. Kaikki Eurooppa-versiot ovat aina myös nelivetoisia. Varustetasoja on kaksi: urheilullisempi Sport ja ylellisempi Titanium.
—
Ford Edge 2.0 TDCi 210 hv PowerShift A6 AWD
Moottori 1 997 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 154 kW (210 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 450 Nm / 2 000–2 250 r/min
0-100 km/h 9,4 s
Huippunopeus 211 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 4 808 mm, leveys 1 981 mm, korkeus 1 692 mm, akseliväli 2 849 mm
Tyhjäpaino 1 874 kg
Tavaratila 602-1 847 l