Hyväntuulinen ja kyvykäs – koeajossa Jeep Renegade

Kuten arvata saattaa, Renegade ei ole Fiatille siirtymisensä jälkeen enää täysin amerikkalainen. Onneksi monia jenkkidetaljeja on edelleen kyydissä, sillä ilman niitä Jeep ei olisi Jeep… Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi Jeep Renegade Trailhawkin.

Hinta 39 293 euroa

Renegade Trailhawk on sarjansa kärkiversiona ehdottoman hyväntuulisen näköinen. Ja on aina upea juttu, jos auto saa kuljettajansa erityisen hyvälle tuulelle.

Ulkodesignin lisäksi hyväntuulisuutta ovat omiaan tuomaan monet hauskat Jeep-henkiset yksityiskohdat, joita tarkkasilmäinen paikallistaa auton sisätiloissa: radion näytön ylälaidassa huomaa alkuperäiseen sota-Jeepiin viittaavan ”Since 1941” -tunnuksen, tuulilasin oikeassa alalaidassa voi havaita pienen sotajeepin kuvan, jossa auto on kiipeämässä ikkunantaitetta pitkin ylöspäin, ja lisäksi sisäpeilin kannattimen sivuissa on vanhan sotajeepin jäähdyttimen säleikköä ja ajovaloja simuloivat painanteet. Ole siinä nyt sitten hymyilemättä!

Edellä mainitut ovat tärkeitä fiilisjuttuja, sillä testi-Renegaden konepellin alla on Fiatin 2-litrainen turbodiesel eikä amerikkalaista tekniikkaa. Isohkossa 170-hevosvoimaisessa dieselissä esiintyy varsin voimakasta pintavärinää tyhjäkäynnillä, mutta siitä viis. 350 Nm:n huippuvääntö on käytössä heti 1 750 minuuttikierroksella, ja vääntö on tien päällä kohdillaan. Moottori jaksaa kiihdyttää Renegaden satasen nopeuteen kohtuullisen ripeässä 8,9 sekunnissa. Jos jenkkimoottori innostaa, niin Chryslerin valmistama 2,4-litrainen bensiinimoottori on valmistuksessa, mutta se ei kuulu Euroopan tuontiohjelmaan.

Selkeät mittarit ja makeita yksityiskohtia – mutta kojelaudan fiilis on italiankielisine teksteineen sekoitus Amerikkaa ja Italiaa.

Vaihteistona on erityisen mielenkiintoinen tapaus: 9-portainen automaatti. Sen välitykset mahdollistavat Suomen ajonopeuksilla kaikkien pykälien hyödyntämisen. Ysivaihteen voi valita manuaalikäytöllä jo nopeudessa 80 km/h, vaikka automaatilla ajettaessa päällä on silloin vielä kasi. Automaattilaatikkoa voi käyttää talviliukkaalla manuaalisesti tehostamaan moottorijarrutusta.

Testiautossa oli alla kitkarenkaat (Nokian Hakkapeliitta R2 SUV, koko 215/60 R 17). Trailhawk kiipesi nelivedolla jääpohjaista ja jyrkkenevää lumista mäkeä snow-asennossa jopa kitkarenkailla erittäin vaivattomasti. Kuljettaja voi valita keskikonsolista sopivimman monipuolisista ajotilavalinnoista: repertuaaria riittää automaattisesta nelivetovalinnasta (Auto) lumelle (Snow), hiekkapohjalle (Sand), liejuun (Mud) sekä kivikkoon (Rock), joista kahdella ensiksi mainitulla toiminnolla pystyy ajamaan kaikissa olosuhteissa.

Trailhawkilla voi edetä huoletta pahempiinkin paikkoihin, sillä maavaraa järjestyy 225 mm. Nelivedon lukituspainike sekä hitaan nelivedon painike hankaliin maastokohtiin sijaitsevat konsolissa.

Maantieajossa melutaso säilyy kohtuullisena, ja ohjauksen keskialuetuntuma on erittäin täsmällinen. Renegade Trailhawkin ajovalot ovat tehokkaat. Nopeuskameravaroitin varoittaa fiksusti sekä hyvissä ajoin että useampaan kertaan, ellei kuljettaja tajua sopeuttaa nopeuttaan oikeaksi.

Sisätiloissa vallitsee jännittävä ”amerikkalais-italialainen sekahaku”. Ohjauspylvään korkeussäätö saisi mieluusti olla amerikkalaistyyppisen runsas – nyt säätövara on normi-italialainen. Onneksi syvyyssäätö on riittävä, joten ajoasennosta saa sopivan. Tuulilasi on varsin pystyssä, joten paksut A-pilarit haittaavat kaupunkiajossa jonkin verran kulmanäkyvyyttä. Kookkaista ulkopeileistä on iloa peruuttaessa.

Mittaristo on visuaalisesti kuin yhdistelmä amerikkalaista ja italialaista maailmaa: päänäytöt ovat selkeät, ja kierrosnäytön pohjaan on maalattu ikään kuin maastossa roiskunutta rapaa. Nopeusmittarin yhteydessä olevan ajotietokoneen ”km/litra”-kulutusnäyttö (joka siis on suora muunnelma mailia/gallona-ideasta) hämmästytti, mutta onneksi sen saa muutettua asetusvalikosta helposti haluamakseen.

Italiankieliset valikot ovat hauskat, mutta amerikkalaisessa autossa englanninkieliset tekstit ovat todennäköisesti useimpien käyttäjien valinta. Riittävän kookas kosketusnäyttö on helppotoiminen, ja usb-portti löytyy keskikonsolista. Kojelaudan välittämä kokonaisfiilis on paljolti samanlainen kuin Fiatissa. Tämä on todennäköisesti tietoinen konsernipäätös nyt, kun Fiat ja Chrysler ovat yhtä suurta perhettä, mutta toisaalta… Jeepin omat mittarit olisivat täyttä asiaa.

Etuistuimien ristiseläntuki on sähköisen säädön ansiosta tehokas. Sporttisen näköisissä istuimissa on riittävästi sivuttaistukea ja kestävän oloinen kangasverhoilu. Etumatkustajalle on maastoa varten tunnelmaa nostattava kojelaudan ”kauhukahva”. Takaistuimella on aivan riittävästi polvitilaa myös pitkäjalkaiselle, ja korkeassa katumaasturissa on tietysti mukavasti päätilaa.

Trailhawk on erittäin hyväntuulinen ja ominaisuuksiltaan kyvykäs maasturi. Se ei jätä pahan paikan tullen pulaan, mutta sillä on miellyttävä ajaa myös tavallisissa olosuhteissa.

Myös säilytystilaa on riittämiin. Konsolissa olevan kätevän ja syvän avolokeron lisäksi autossa on kannellinen lokero ja kaksi mukitelinettä.

Renegade Trailhawkin perustavaratila? Se on käytännöllisen syvä, mutta suurimman tavaratilan suhteen heitämme kehitysvinkin: silloin kun tarvitaan kaikki mahdollinen kuljetustila, takaselkänojien kaataminen ei synnytä tasaista pintaa, ja litroja haukkuu ikävään ”portaaseen”.

Jeep Renegade Trailhawk 2.0 MultiJet
Moottori R4, turbo, 1956 cm³, 125 kW (170 hv)/3750 r/min, 350 Nm/1750 r/min
Voimansiirto A9, etu-/neliveto
Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 196 km/h
Kulutus 5,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 151 g/km
Mitat p. 4259, l. 1805, k. 1727 mm, akseliväli 2570 mm, omamassa 1712 kg, perävaunumassa 1500/600 kg, tavaratila 351–1297 l, tankki 48 l

Toimittanut: Juha Peltonen, Auto Bild Suomi