Ensituntuma: Uusi SsangYong Rexton kurottaa korkealle

Korealainen SsangYong tuli Suomen markkinoille noin kolme vuotta sitten. Nyt on vuorossa malliston täysin uuden lippulaivan, neljännen sukupolven Rextonin esiinmarssi.

Hinta alkaen 57 390 €

Pitkästä historiastaan huolimatta SsanYong nuori peluri Suomen automarkkinoilla. Verrattuna muihin hyvin eurooppalaistuneihin korealaismerkkeihin SsangYongin tuotteet ovat tuntuneet kolkoilta ja vanhanaikaisilta. Nyt valmistaja haluaa kääntää uuden sivun, ja ensimmäisenä markkinoille tulee iso Rexton.

Kyseessä on iso katumaasturi, joka on ottanut valtavan harppauksen eteenpäin kaikilla osa-alueilla. Yhtenä valmistajalleen tärkeänä kriteerinä uusi Rexton on edelleen maastokykyinen, mitä korostetaan tikapuurungolla, kytkettävällä nelivedolla ja alennusvaihteistolla. Nämä ovatkin oikeastaan ainoat yhtäläisyydet edeltäjän kanssa.

Ulkoa auto näyttää huomattavasti edeltäjäänsä modernimmalta. Vaakalinjat keulassa ja perässä korostavat leveyttä, ja pyöränkaarien muhkeat pokkaukset antavat sivuprofiilille vankan ilmeen. Muotoilussa on haluttu korostaa auton kokoa ja siinä on onnistuttu.

Sisätiloissa muutokset ovat vielä suuremmat. Edeltäjän varsin karu ja kovan muovin hallitsemasta ohjaamosta ei ole enää tietoa. Pinnat ovat eurooppalaiseen makuun sopivasti pehmeämpiä ja viimeistely on hyvää. Keskikonsolin napit ovat siisteissä riveissä ja iso kosketusnäyttö on käytön kannalta hyvällä paikalla. Mittariston kaksivärinen ajotietokoneen näyttö puolestaan ei oikein istu kokonaisuuteen, ja myös automaattivaihteiston kulissi latistaa tunnelmaa.

Tilaa autossa on varsin hyvin. Kuljettajan paikalla saa suhteellisen hyvän ajoasennon, joskin korkeussuuntaista säätövaraa voisi olla hieman enemmän. Myös keskimmäisellä istuinrivillä on hyvin tilaa ja myös kolmas lisävarusteinen penkkirivi on huomattavasti edeltäjäänsä näppärämmin käytettävissä. Mikäli viisi istuinpaikkaa riittävät tarjoaa Rexton tavaratilaa perusasennossaan 820 litraa ja laajennettu muutamaa litraa vajaat kaksi kuutiota. Hyvät tilat ovat käytettävissä vielä tehokkaammin tavarankuljetukseen, sillä auto tulee tarjolla myös 2-paikkaisena monikäyttöajoneuvona.

Voimanlähteenä Suomen markkinoilla on aina 2,2-litrainen turbodiesel, joka tuottaa uudistusten jälkeen 181 hevosvoimaa ja 420 newtonmetriä vääntöä. Vaihteistona toimii Mercedes-Benzin 7-portainen automaattivaihteisto. Voimalinjan toiminnassa korostuu pehmeys, mikä sopii hyvin vajaan 2,2 tonnin painoisen auton luonteeseen. Ja massoista puhuttaessa mainittakoon yksi Rextonin vahvuuksista, joka on 3 000 kilon vetokyky.

Edeltäjän ajettavuutta ei rehellisin mielin juuri voinut kehua, mutta onneksi tilanne on parantunu huomattavasti. Painavasta runkorakenteesta huolimatta kuljettajan paikalta käsin auto tuntuu jopa yllättävän näppärältä ja etenkin kääntöympyrän pienuus yllättää. Ohjaus on tehostettu kevyeksi, mutta tuntuma on varsin luonnollinen. Myös alustan mukavuus yllättää. Etenkin isommat epätasaisuudet ylittyvät todella pehmeästi ja täsmällisesti. Terävien saumojen kohdalla on havaittavissa rungollisille autoilla yleiseen tyyliin lievää tärähtelyä korissa.

Uusi Rexton ottaa edeltäjäänsä verrattuna huiman harppaus eteenpäin. Siinä ei ole enää edeltäjänsä kaltaista alennusleimaa, mutta toki samalla myös hinta on noussut melkoisesti. Viisipaikkaisena Rextonin hinnat alkavat reilusta 57 000 eurosta, mikä on yli 10 000 euroa enemmän kuin edeltäjän lähimpänä vastaavaa ollut versio. Toki näiden autojen kohdalla puhutaan täysin eri tuotteista ja onhan nyt esitelty uutuus varustelultaan kuin eri planeetalta. Kilpailu ja kilpailijat ovat kuitenkin kovia. Maahantuojan nimeältä SUV E -segmentin listalta löytyvät muun muassa Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Toyota Land Cruiser sekä Mitsubishi Pajero. Kokonaismyynti tässä segmentissä oli Suomessa vuonna 2017 hieman yli 1 000 autoa, ja tästä joukosta SsangYong haluaa viiden prosentin osuuden.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa iso katumaasturi ilman hienouksia
​​​​​​​Koeajo: SsangYong Tivoli – ei turhia temppuja
​​​​​​​Ajossa SsangYong Korando: korealainen lohikäärme pääsi yllättämään
​​​​​​​Etelä-Korean vanhin autonvalmistaja esitteli vision tulevaisuuden maasturista​​​​​​​