Ensituntuma: Toyota C-HR sai uudistuksen myötä kauan odotetun ominaisuuden

Toyota C-HR koki kevyen kasvojenkohotuksen. Uuden moottorivaihtoehdon lisäksi yksi iso käyttökokemusta parantava muutos on ensimmäistä kertaa Toyotassa nähtävä älypuhelimen peilausmahdollisuus.

Tykkäsimme

Alustasta

Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

Polttomoottorin äänestä

Jarrutuntumasta

Hinta alkaen 29 960 €
Koeajoauto 33 760 €

Japanilaisvalmistaja Toyota lähti kompaktien crossovereiden markkinoille vuonna 2016, kun C-HR näki päivänvalon. Nyt nähtävä kasvojenkohotus noudattaa varsin perinteistä kaavaa. Etupuskurissa sumuvalot on nostettu hieman ylemmäs ja sijoitettu leveämmällä, mikä yhdessä puskurin ja ilmanottoaukon uuden muodon kanssa saa auton näyttämään aiempaa leveämmältä. Ajovalojen optiikassa on myös päivitystä ja jatkossa tietä valaistaan aina ledeillä. Takaosassa uuden valojen optiikan lisäksi valojen yläpuolella on tullut niin ikään leveyttä korostava musta pianolakattu koristelista, ja puskurissa on uutta muotoa. Edullisinta Active-varustetasoa lukuun ottamatta myös takavalot on toteutettu ledeillä.

Sisätiloissa muutokset ovat vielä vähäisempiä. Kuljettajan näkökentästä löytyy kaksi perinteistä mittaria ja 4,2-tuumainen ajotietokoneen näyttö. Auton säätöjen ja kuljettajaa avustavien järjestelmien säädöt löytyvät valitettavan vaikeasta moniportaisten valikkojen takaan. Esimerkiksi ajotilan valintaan päästäkseen joutuu navigoimaan usean vaiheen kautta.

Ohjaamon ilmettä hallitsee keskikonsolin 8-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöjärjestelmää on päivitetty, minkä ansiosta järjestelmä reagoi hieman edeltäjää sulavammin. Kärsivällisyydelle on kuitenkin edelleen tarvetta. Käytettävyyttä on parannettu korvaamalla näytön laidoilta löytyneet kosketuspainikkeet perinteisillä napeilla. Myös äänenvoimakkuuden säätö on kosketuspainikkeen sijaan toteutettu perinteisellä ja toimivalla nupilla. Kenties suurin uutinen ja odotetuin ominaisuus on kuitenkin älypuhelimien peilauksen mahdollisuus Apple CarPlayn ja Android Auton avulla ensimmäistä kertaa Toyotassa Euroopan markkinoilla.

Vaivaton kokonaisuus

Kuljettajan paikalla asiat on kohtuullisesti kohdallaan, mutta paremminkin voisi olla. Ohjauspyörän säätövara pituussuunnassa jää hieman lyhyeksi jo keskimittaiselle, ja tilanne on entistä heikompi pitkillä kuskeilla. Sähkösäätöisistä istuimista löytyy istuinosan etuosan korkeussäätö, mutta itse istuinosa on valitettavan lyhyt. Näkyvyys hieman korkeamman istuma-asennon ansiosta on hyvä eteenpäin, mutta massiiviset C-pilarit blokkaavat näkyvyyden takaviistoon.

Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan jatkossa perusvoimalinjan tehtävää hoitavaan 1,8-litraiseen hybridiin. Uudistuksen yhteydessä Suomen tuontiohjelmasta pudotettiin aiemmin tarjolla ollut 1,2-litrainen ahdettu bensakone pois, mutta vastaavasti tarjolle tuli uudessa Corollassa esitelty 2,0-litrainen hybridi. Tästä voimalinjasta luvassa ajotuntumat hieman myöhemmin.

1,8-litraisella vapaasti hengittävällä bensakoneella varustettu hybridivoimalinja on tuttu muun muassa Priuksesta, Auriksesta sekä uudesta Corollasta. Sen tarjoama 90 kW (122 hv) yhteisteho riittää kompaktin auton liikuttamiseen ja mikä parasta voimalinjan toiminta on erittäin sulavaa. Esimerkiksi ruuhkassa lipuessa pelkkä sähkö voi riittää muutaman kilometrin ajoon, mutta maksimaalisen sähköisen toimintamatkan sijaan Toyota tähtää polttomoottorin sammuttamiseen mahdollisimman monessa ajotilanteessa. Tämän tarkkailuun mittaristosta löytyy oma näyttö, joka kertoo kuinka suuri osa auton liikkeellä olemisesta on tapahtunut polttomoottori sammutettuna. Koeajon aikana tämä luku pyöri 50-60 prosentin paikkeilla, ja kokeilevasta ajotyylistä huolimatta kulutus pysyi auton ajotietokoneen mukaan noin 5,0 l/100 km paikkeilla.

Voimalinjan ärsyttävin puoli on edelleen ääni. Käytännössä taajamanopeuksien yläpuolella kiihdytettäessä polttomoottorin kierrokset nousevat helposti korkealle ja tämä kuuluu sisälle varsin karkeana ja kovana äänenä. Tasaisessa ajossa tätä ongelmaa ei onneksi esiinny.

Kaupunkiajossa ajamisen suhteen totuttelua vaatii jarrutuntuma. Polkimen liikkeen ensimmäiset sentit vaikuttavat regeneraatioon ja rauhallinen jarrutus on helppo tehdä pehmeästi, vaikka hitaissa nopeuksissa polkimessa ei ole käytännössä mitään tuntumaa. Ikävin tilanne tulee vastaan, jos jarruvoimaa joutuu lisäämään kesken jarrutuksen. Regeneraatiolta mekaanisille jarruille siirtyminen aiheuttaa helposti epämiellyttävän nytkähdyksen, sillä tunnottomuuden vuoksi jarruvoimaa on haastava annostella tarkasti.

Ajettavuuden osalta C-HR:ssä ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia. Alustan toimintaa on hienosäädetty ja se toimii miellyttävästi arkisessa ajossa. TNGA-pohjalevylle perustuvana autona C-HR:n käytös pidon rajoilla on turvallisen aliohjaavaa. Auto tottelee kuljettajan käskyjä nöyrästi, mutta kuljettajan paikalla jää kaipaamaan parempaa ohjaustuntumaa. Nyt pidon loppumista ei juurikaan huomaa ohjauspyörän kautta.

Uudistunut C-HR ei järisytä maailmaa suurilla muutoksilla. Multimediajärjestelmän päivitys ja etenkin mahdollisuus älypuhelimen peilaukseen tuovat eniten vaivattomuutta arkielämään. Toki tärkeä lisäys on myös uusi tehokkaampi voimalinjavaihtoehto, jonka pariin palaamme myöhemmin.

Toyota C-HR 1,8 Hybrid
Polttomoottori
1 798 cm3, R4
Teho 72 kW (98 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 142 Nm / 3 600 r/min
Sähkömoottori
Teho
53 kW (72 hv)
Vääntö 163 Nm
Yhteisteho 90 kW (122 hv) / 5 200 r/min
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu
Vaihteisto Portaaton hybridivaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 170 km/h
Yhdistetty polttoaineenkulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 110 g/km
Mitat Pituus 4 390 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 565 mm, akseliväli 2 640 mm
Omamassa 1 495 kg
Perävaunumassa jarruin 725 kg
Tavaratila 377 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa täysin uusi Toyota Corolla – isojen saappaiden täyttäjä

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.