Ensituntuma: Opelin iso farkku sai maastomausteet

Opel on marssittanut kuluvan vuoden aikana tasaiseen tahtiin uutuuksia esille. Viimeisimpänä joukkoon liittyi Insignia Country Tourer.

Hinta alkaen 35 050 €
Koeajoauto 52 724 €

Erilaiset maastotyylit puhuttelevat autoilijoita kaikissa kokoluokissa. Pienten ja isojen katumaastureiden joukossa näkyy entistä enemmän myös hieman vakiota korkeammalla maavaralla ja ronskimmalla ilmeelle varustettuja maastofarkkuja.

Näiden joukkoon lukeutuu myös Opel Insignia Country Tourer. Vakiomalliseen farmariin eli Sports Toureriin verrattuna auton maavaraa on korotettu 25 millimetrillä, minkä lisäksi maastohenkisyyttä korostetaan mustilla muovihelmoilla ja alustan paremmalla suojauksella. Tämän tyyliselle autolle on selkeästi myös ollut kysyntää, sillä vuonna 2014 esitelty edeltäjä nappasi edellisen korimallin Insignian myynnistä noin 15 prosentin osuuden.

Uuden korimallivaihtoehdon lisäksi Opel laajensi Insignian moottorivalikoimaa uudella kahdella turbolla ahdetulla dieselvaihtoehdolla. Pääsimmekin ottamaan ensituntumat juuri tästä aina nelivetoisesta ja automaattivaihteistolla varustetusta 210-hevosvoimaisesta versiosta.

Uuden Insignian tehokkaampien moottoreiden yhteydessä nähdään ensimmäistä kertaa Opelin käytössä 8-portainen automaattivaihteisto. Se on erittäin tervetullut uutuus hieman vanhentuneen 6-portaisen vaihteiston rinnalle. Dieselmalliston lippulaiva lähteekin liikkeelle erittäin sivistyneesti. Vääntöä kaksivaiheisesti ahdettu moottori tarjoaa 480 newtonmetriä jo 1 500 minuuttikierroksella, joten vaihteisto latoo tiheään tahtiin isompaa vaihdetta sisään. Vaihdot ovat nykytyyliin sivistyneitä ja huomaamattomia.

Rajummin kiihdytettäessä ja kierrosten noustessa moottorin ääni kuuluu melko selkeästi sisälle. Meno voisi olla tehoihin nähden hieman pirteämpääkin, ja osa verkkaudesta lankeaa hieman hitaasti vaihtavan vaihteiston syyksi. Normaalissa ajossa tämä ei kuitenkaan ole missään määrin häiritsevä ongelma.

Tämän moottorin yhteydessä Insignia Country Tourer on aina nelivetoinen. Opel on toteuttanut Insigniassa nelivedon taka-akseliston yhteydessä molempien vetoakseleiden omalla monilevykytkimellä, ja järjestelmä kulkee nimellä Twinster. Tämän avulla taka-akselille johdettavasta voimasta pystytään helposti ohjaamaan 100 prosenttia yhdelle pyörälle, ja järjestelmän luvataan myös vähentävän aliohjautumista. Kokonaisuudessaan taka-akselille johdetaan enimmillään 50 prosenttia voimasta.

Kaikki Country Tourerit 2,0-litraiset versiot ovat myös meillä varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella. Asetuksia on Normal-tilan mukautuvan vaimennuksen lisäksi mukavuuspainotteinen Tour sekä urheilullinen Sport. Ensituntumien perusteella alustasta löytyy ripaus pintakovuutta mukavimmallakin asetuksella, mikä voi osaltaan johtua myös korkeammasta alustasta ja isommista pyöristä. Isommat epätasaisuudet puolestaan ylittyvät miellyttävän pehmeästi.

Uusi Insignia Country Tourer tarjoaa normaalia versiota persoonallisemman ja paremmin mökkiteille sopivan vaihtoehdon. Se tarjoaa normaalista mallista tuttuun tapaan hyvän perusvarustelun, jota voi täydentää suhteellisen kilpailukykyisesti hinnoitelluilla varustepaketeilla. Ja mitä auton kokoon tulee, niin sinne mahtuu isompikin perhe tavaroineen; takana on hulppeat jalkatilat ja perusmuodossaan tavaratilaa on tarjolla 560 litraa.

Kuvat: Mikko Autio

Ensituntuma: Uusi Opel Insignia Sports Tourer – se suositumpi korimalli
Koeajossa Opel Insignia Grand Sport – lippulaivan elkein
Kotimaan ensituntuma Opelin lippulaivasta – Insignia Grand Sport kirii premiumin kannoilla
Opelin mallitykitys jatkuu – 7 uutta automallia vuoden 2017 aikana