Ensituntuma: Mercedes-Benz GLB on liikkeellä moniottelijan elkein

Katumaasturimaiset autot valtaavat alaa rekisteröintitilastoissa kaikissa autoluokissa. Mercedeksen uusi GLB on vaihtoehto myös tila-autolle, vaikkei valmistaja sitä niin markkinoikaan.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Tiloista

Emme tykänneet

Vaihteiston ajoittaisesta empimisestä

Moottorin karkeasta äänimaailmasta

Hinta ei tiedossa
Suomeen alkuvuodesta 2020

Automarkkinoilla katumaasturit ovat kuumaa tavaraa käytännössä kaikissa autoluokissa. Monien autonvalmistajien mukaan yksi merkittävimmistä katumaasturin valintaan johtavista tekijöistä on ulkonäkö. Ihmiset siis pitävät korotetun maavaran ja pullistettujen pyöränkaarien ansiosta perusautoja massiivisemmasta ja vahvasta ulkonäöstä, mikä osaltaan herättää turvallisuuden tunnetta ja luottamusta. Toinen yleinen perustelu on korkeampi istuma-asento, minkä ansiosta autosta on hyvä näkyvyys ulos liikenteeseen.

Päästäkseen mukaan uuteen kokoluokkaan Mercedes-Benz laajentaa katumaasturivalikoimaansa täysin uudella GLB-mallilla. Kyseessä on valmistajan kompakteista autoista tutun NGCC-perustekniikan jakava tuote, mistä johtuen Mercedes puhuu kompaktin luokan autosta, vaikka mittaa sillä onkin yli 4,6 metriä. Voit lukea auton mitoista ja perustiedoista enemmän jo aiemmin julkaistusta esittelystä. Nyt pureudumme ensituntumiin ratin takana.

Kuljettajan paikalla on tuttu tunnelma A- ja B-sarjalaisista. Laajat näyttöpinnat ja avara muotoilu tekevät ohjaamosta varsin viihtyisän ja ergonomia on kiitettävällä tasolla. Korkeamman istuma-asennon ja silmien edessä siintävän konepellin ansiosta kokonaisuus kuitenkin tuntuu huomattavasti sisarmalleja massiivisemmalta.

Uutuus yllättää alusta lähtien hyvällä mukavuudella. Monilla perusautoihin perustuvilla katumaastureilla on taipumuksena olla etenkin alustaltaan hieman turhan pintakovia, mutta GLB:n suhteen Mercedes on lähtenyt rohkeasti mukavuuspainotteiselle linjalle. Säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu auto ylittää terävätkin epätasaisuudet kiitettävällä pehmeydellä mukavuuspainotteisella asetuksella liikuttaessa. Vaikka korin liikkeet kasvavat isommissa epätaisuuksissa varsin suuriksi, pysäyttää iskunvaimennus liikkeet ajallaan. Näitä ei siis seuraa epämiellyttävää keinahtelua, jota on havaittavissa joissakin säädettävällä iskunvaimennuksella varustetuissa autoissa.

Pehmeyden lisäksi GLB tarjoaa kokonaisuudessaan hyvin luonnollisen ajotuntuman. Auto kääntyy nöyrästi mutkiin ja on pidon rajoilla rauhallisesti aliohjaava. Ohjaus on välitetty nopeudeltaan auton luonteeseen sopivasti melko rauhalliseksi, eikä keskialueella ole nykypäivänä kovin yleiseen tapaan haettu urheilullisesta terävyyttä turhan nopealla ohjausvälityksellä. Tuntuma edustaa normaalia nykypäivää, eikä herätä suurempia tuntemuksia suuntaan tai toiseen.

Mercedeksen kompaktiluokan autojen heikoin kohta on tällä hetkellä voimalinjojen puolella. Saman perustekniikan jakavien mallien tavoin GLB:n perusvoimanlähteenä toimii Renaultin kanssa yhteistyössä kehitetty 1,3-litrainen nelisylinterinen sylinterienlepuutuksella varustettu bensaturbo. Mercedeksen autoissa moottorikoodia M 282 totteleva voimanlähde ei lukeudu nelisylinteristen sivistyneimpiin vaihtoehtoihin. Moottorin äänimaailma on varsin karkea ja se myös hallitseva äänenlähde sisällä ainakin etelän sileillä asfalttipinnoilla ajettaessa.

GLB 200 on aina etuvetoinen ja moottorin parina toimii 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Myöskään tämä ei edusta alansa terävintä kärkeä. Liikkeellelähdöissä kuljettajan kannattaa antaa aikaa vaihteen kytkeytymiselle ennen kaasun painamista, ja toisaalta nopeissa tilanteissa ennakoinnista on hyötyä vaihteiston verkkaisesta toiminnasta johtuen. Isompien moottoreiden yhteydessä toimiva 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto on askel parempaan suuntaan.

Kompaktin kokoluokan perustekniikan jakava GLB lähtee valtaamaan Mercedekselle uutta markkina-aluetta. Auto tarjoaa käytännössä samat tilat kuin hieman mitoiltaan isompi GLC, minkä lisäksi tarjolla on tila-automarkkinoiden hätyyttämiseksi seitsemänpaikkainen versio. Ulkonäössä on persoonallista funktionaalisuutta ja sisätilojen käytettävyys vakuuttaa. Perusmallin heikoin lenkki on voimalinja, mutta onneksi tarjolla on myös muita vaihtoehtoja.

Mercedes-Benz GLB 200
Polttomoottori
1 332 cm3, R4 turbo
Teho 120 kW (163 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 620-4 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,1 s
Huippunopeus 207 km/h
EU-kulutus 6,2 l/100 km
CO2-päästöt 142 g/km
Mitat Pituus 4 634 mm, leveys 1 834 mm, korkeus 1 659 mm, akseliväli 2 829 mm
Omamassa 1 555 kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu kg
Tavaratila 150-500-1 680 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Esittelyssä Mercedes-Benz GLB – katumaasturimalliston tuorein täydennys

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.