Ensituntuma: Mercedes-Benz A 250 e on vakuuttava lataushybridi

Mercedes esitteli ensimmäistä kertaa hybriditekniikkaa kompaktin luokan autoihin. Kokonaisuus vakuuttaa etenkin sähköllä ajettaessa.

Tykkäsimme

Sähköisestä toimintamatkasta

Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

Polttomoottorin karkeasta äänestä

Hinta ei tiedossa

Monien muiden valmistajien tapaan saksalainen Mercedes-Benz sähköistää mallistoaan tiuhaan tahtiin. Sähköistettyjä versioita on nähty jo vuosien varrella useista isomman kokoluokan autoista, mutta nyt valmistajan kompaktin luokan autot saavat ensimmäistä kertaa sähkömoottorit sisäänsä. Vuoden 2020 loppuun mennessä valmistajan mallistosta löytyy hiljattain julkaistun tiedon mukaan yli 20 lataushybridiä.

A 250 e ei varsinaisesti huuda ulospäin sähköistymistään. Etulokasuojissa on muiden mallien tapaan EQ Power -logot, minkä lisäksi molemmin puolin löytyvät ”tankkausluukut” paljastavat Aakkosen nauttivan kahdesta energianlähteestä. Toinen periaatteessa ulkopuolelta havaittava ero on pakoputken uusi asettelu. Se ei tule perinteiseen tapaan auton takapuskurin luokse helmassa olevista koristeista huolimatta, vaan pakoputken ulostulo sijaitsee akuston etupuolella keskellä auton alla.

Mercedes-Benzin kompaktit autot hyödyntävät keväällä 2018 uuden A-sarjan myötä esiteltyä NGCC-pohjalevyä. Tämän suunnittelussa on huomioitu sähköistämisen tarpeet, minkä ansiosta akusto ei pienennä sisätiloja. Kapasiteettia on 15,6 kWh ja kokonaisuus sijaitsee takaistuimen alla. Auton sisäänrakennettu latauslaitteisto löytyy tavaratilasta ja ainoa ero muihin A-sarjalaisiin onkin muutamalla sentillä korotettu tavaratilan pohja.

Lataushybridiin isohkon akun lisäksi Mercedes on myös panostanut latauslaitteisiin. Suomessa vakiovarusteluun kuuluu 7,4 kW tehoinen laturi, jolla akun täyttäminen tapahtuu parhaimmillaan alle kahdessa tunnissa. Harvinaisempaa on A-sarjalaisen tuki CCS-pikalataukselle. Parhaimmillaan 24 kW:n teholla ladattaessa akusto saavuttaa 80 prosentin varauksen noin 25 minuutissa.

Reippaasti sähköllä

Liikkeellelähtö tapahtuu hiljaisuuden vallitessa sähköllä lipuen. Mercedes on sijoittanut isompien autojen tapaan sähkömoottorin vaihteistokotelon sisään, ja kompaktien hybridimallien kohdalla valmistaja hyödyntää B-sarjalaisessa esiteltyä 8-portaista kaksoiskytkinvaihteistoa. Vaihteisto toimii sähkömoottorin kanssa hienosti, eikä sen toimintaan kiinnitä huomiota. Sähkömoottorin ääni kantautuu jossain määrin ohjaamoon, mutta ei häiritsevissä määrin.

Mercedes on uudistanut lataushybridien toimintalogiikkaa ajotilojen osalta ja jatkossa sekä ajotilaan että voimalinjaan vaikutetaan saman kytkimen takaa. Hybridimalleista löytyy jatkossa ajotilavalikosta sähköiseen ajamiseen auton pakottava Electric-ajotila, kun aiemmin tämä piti kytkeä eri painikkeen kautta. Pelkkä sähköajo vakuuttaa nopeasti. Monesti lataushybrien sähkömoottorit ovat hieman alitehoisen tuntoisia, mutta A-sarjalaisen kohdalla suorituskyky on arkiajoa ajatellen täysin riittävällä tasolla. Electric-ajotilassa kaasupolkimen voi painaa myös kickdown-painikkeelle saakka ilman pelkoa polttomoottorin käynnistymisestä. Kävimme kokeilemassa sähköistä suorituskykyä myös moottoritiellä ja valmistajan lupauksien mukaisesti autolla pystyi ylläpitämään Saksalaista etenemistahtia 140 km/h. Ja mikä parasta, ainakin ensituntumien perusteella A-sarjan lataushybridillä pääsee oikeassa arkiajossa helposti yli 50 kilometrin toimintamatkaan.

Muilla ajoasetuksilla polttomoottori käynnistyy helpommin, ja se onkin varsinainen antikliimaksi. A-sarjalaisessa esitelty 1,3-litrainen turbokone on kovin karkea äänimaailmaltaan, eikä se aivan tunnu lukujensa veroiselta suorituskyvyssä. Sähkömoottorin ja 8-portaisen vaihteiston kanssa voimalinja on toiminnaltaan miellyttävämpi kuin pelkällä polttomoottorilla ja 7-portaisella vaihteistolla varustetut sisarmallit.

Lataushybridi on erittäin tervetullut täydennys A-sarjalaisen mallistoon. Mercedes on selvästi panostanut sähköiseen ajamiseen ja voimalinja toimiikin hienosti sekä taajamassa että sen ulkopuolella. Kun vielä huomioi lataushybridille kiitettävän toimintamatkan sekä hyvät latausmahdollisuudet, ei A 250 e ole enää pelkkää viherpesua.

Mercedes-Benz A 250 e
Polttomoottori
1 332 cm3, R4 turbo
Teho 118 kW (160 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 620 r/min
Sähkömoottori
Teho
75 kW (102 hv)
Vääntö 300 Nm
Yhteisteho 160 kW (218 hv)
Yhteisvääntö 450 Nm
Akkukapasiteetti 15,6 kWh
Toimintamatka sähköllä 60 km
Vaihteisto 8-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 235 km/h (sähköllä 140 km/h)
Yhdistetty polttoaineenkulutus 1,5 l/100 km
CO2-päästöt 34 g/km
Yhdistetty energiankulutus 15,0 kWh/100 km
Mitat Pituus 4 419 mm, leveys 1 796 mm, korkeus 1 440 mm, akseliväli 2 729 mm
Omamassa noin 1 550 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 370-1 210 l (-tavaratilan pieni korotus)

Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja

Lue myös:
Koeajossa uusi tähtioppilas – Mercedeksen A-sarja asettaa riman uudelle tasolle
Teknavin ohjelmapaikka vaihtuu kesken tv-kauden – Markku Alénin suositut vauhtiseikkailut siirtyvät MTV3:n sunnuntai-iltaan

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.