Kodintekniikan myynnissä näkyy nyt vahvasti tekoäly. Paitsi älypuhelimissa, kehitys on samansuuntainen myös kodinkoneissa. Asiakkaista on puolestaan tullut hankintojensa suhteen entistä tietoisempia laadusta ja omista tarpeistaan.
Verkkokauppa ei ole syönyt kivijalkaliikkeiden tarvetta, vaan niistä on tullut toistensa tukijoita. Power Finlandin toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto kertoo asiakkaiden yhä useammin etsivän etukäteen verkosta haluamansa tuotteen ja noutavan sen suoraan myymälästä, tarvittaessa jopa etukäteen varattuna.

-Asiakkaat tutkivat todella tarkkaan, mitä ovat ostamassa. Ei haeta halvinta mahdollista, mutta ominaisuuksin nähden paras mahdollinen tuote ja panostetaan siihen. Alkuvuonna on ollut suurten merkkien, kuten Applen ja Samsungin mielenkiintoisia tuotejulkistuksia. Kyllä tällaiset lanseeraukset näkyvät aina kysynnässä, Saviluoto kertoo.
Tekoäly auttaa kuvien ja monen muun kanssa
Maaliskuussa Apple toi markkinoille uuden sukupolven MacBoook Air -malliston, joka on varustettu uusimmalla M4-sirulla. Samsung puolestaan julkaisi uusimman lipppulaivansa, Galaxy S25-sarjan tammikuussa. Malli on saatavilla kolmessa eri kokoluokassa ja tekoäly on kaikissa vahvasti mukana.
-Kyllä se tekoäly tässä on kovimpana juttuna. Paljon sitä käytetään esimerkiksi tekstin luomiseen tai kuvien käsittelyyn. Voi esimerkiksi ottaa kuvan ja poistaa kaverin siitä kuvasta, Saviluoto havainnollistaa.


Tekoälyn osuus myydyissä kodinlaitteissa onkin kasvanut viime vuosina merkittävästi. Kyse ei ole vain älypuhelimista, vaan tekoäly on osana monen TV:ssä, tietokoneessa tai vaikka pesukoneessa.
-Jos mietitään vaikka televisiota, niin tekoälyä käytetään paljon valikoissa. Se oppii tuntemaan miten ihminen käyttäytyy ja tarjoaa oikeat valikot sen perusteella. Tai pesukone tunnistaa, kuinka paljon pyykkiä on ja osaa annostella pesuainetta oikean määrän. Se näkyy huomaamatta jo monissa laitteissa, Saviluoto sanoo.
-Tekoälystä puhutaan paljon, ja se mielletään vaikeaksi käyttää, mutta se ei ole. Se on työkalu, joka ajattelee meidän puolestamme ja tekee arjesta helpomman.
HD:n myötä myös ruudun koko kasvaa
Alkuvuoden aikana Suomessa siirrytään lopullisesti teräväpiirtolähetyksiin. Arviolta 100.000 kotitaloutta on joutunut ostamaan uuden television, mutta myös paljon niin sanottuja kakkostelkkareita on mennyt vaihtoon. Kuvanlaadun myötä on päivitetty myös ruudun kokoa.

-Kymmenen vuotta sitten 32 tuumaa oli iso TV:n koko. Nyt voi helposti päivittää pykälää isompaan, 42 tuumaan. Se saattaa tuntua isolta kotiin viedessä, mutta niin sen telkkarin täytyykin tuntua. Siitä pitää tulla sellainen Vau-efekti, Saviluoto kuvailee.
Keittiön pienkoneissa airfryerit ovat edelleen vahvoilla, mutta tulevalle kesälle Saviluoto uskaltaa veikata kesän hittiä: slushi-jäähilejuomakoneet.

-Moni trendi lähtee sosiaalisesta mediasta. Tämä on lähtenyt buumaamaan, eli leviämään, todella lujaa. Kone tekee makeat moktailit kesähelteeseen ja uskon, että tulee olemaan yksi tämän kesän hiteistä.




LUE MYÖS
Testi: OnePlus 13 näyttää mallia sarjassaan
Polestarin suorituskyky-DNA ja arktinen testaus: Haastattelussa Polestarin asiantuntija
Kevätpesu palauttaa autosi maalipinnan loiston – näillä vinkeillä onnistut kotona
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.