Huawei on noussut maailmanlaajuiseksi markkinajohtajaksi ranteessa puettavien älylaitteiden markkinoilla vuoden 2024 aikana, kertovat tutkimusyhtiö IDC:n tilastot.
Ranteessa puettaviin älylaitteisiin on laskettu mukaan erilaiset älykellot sekä aktiivisuusrannekkeet.
IDC:n tilastojen mukaan maailmassa toimitettiin tammi-syyskuun 2024 aikana yhteensä 139,0 miljoonaa ranteessa puettavaa älylaitetta. Toimitukset laskivat 1,0 prosentilla vuotta aiemmasta. Samanaikaisesti Kiinassa markkina kasvoi 20,1 prosentilla, mikä osaltaan oli tukemassa myös Huawein menestystä.
139,0 miljoonan laitteen kokonaismäärästä älykelloja oli IDC:n mukaan 112,2 miljoonaa, ja toimitukset laskivat 3,8 prosentilla vuotta aiemmasta. Kevyempiä aktiivisuusrannekkeita toimitettiin 26,8 miljoonaa, missä oli kasvua puolestaan 12,7 prosenttia.
Huawei on onnistunut kasvattamaan tammi-syyskuussa ranteessa puettavien älylaitteiden toimituksiaan peräti 44,3 prosentilla 23,6 miljoonaan kappaleeseen. Tämä nosti sen markkinaykköseksi 16,9 prosentin markkinaosuuteen ohi Applen, jonka Apple Watch -älykelloista koostuvat toimitukset laskivat 12,8 prosenttia 22,5 miljoonaan.
Huawein menestystä ovat IDC:n mukaan tukeneet muun muassa Huawei Watch GT 5 ja Huawei Watch GT 5 Pro sekä verenpaineen mittauksella varustettu Huawei Watch D2, jotka tulivat markkinoille vuoden 2024 kolmannen neljänneksen aikana.
Aiemmin vuoden aikana Huawei uudisti tuotevalikoimaansa myös Huawei Watch Fit 3:lla.
Huawein puettavien laitteiden taustalla olevaa tutkimusta ja tuotekehitystä tehdään merkittävällä tavalla Suomessakin. Syksyllä 2023 Huawei avasi Helsingin Ruoholahdessa uuden Health Lab -keskuksensa.
Huawei on onnistunut jatkamaan kasvuaan monilla markkinoilla – myös Aasian ja Tyynenmeren alueella, Latinalaisessa Amerikassa, Lähi-idässä ja Afrikassa.
Huawein ja Applen perässä ranteessa puettavien älylaitteiden markkinoilla vuonna 2024 seuraavaksi suurimpia valmistajia ovat olleet Xiaomi 20,5 miljoonan, Samsung 11,5 miljoonan ja BBK 7,8 miljoonan laitteen toimituksilla. Viimeksi mainittu toimii ranteessa puettavien älylaitteiden markkinoilla keskittyen lapsille suunnattuihin tuotteisiin, jotka ovat suosittuja erityisesti Kiinassa. Niin Xiaomi, Samsung kuin myös BBK kasvattivat toimituksiaan noin neljänneksellä vuotta aiempaan verrattuna.