Teknavin Anniina Pohjonen koeajoi BMW:n täyssähköauto iX:n Backbyn kartanon maisemissa Espoossa ja Vantaan vauhtipuistossa. Tässä Bemarissa on käytetty itsekorjautuvaa muovia!
IX debytoi Suomen markkinoilla kahdella nelivetoisella versiolla, xDrive 40 ja xDrive 50. Teknavin Annina Pohjosen käsittelyssä on iX xDrive 40 -versio, jonka toimintoja ohjataan BMW:n uudella iDrive-käyttöjärjestelmällä.
– Sitä voi ohjata niin kosketuksella, eleillä kuin äänelläkin digitaalisen avustajan kanssa, Pohjonen kertoo.
IX on nykytyylin ja -vaatimusten mukaisesti nopea ladattava, vaikka auto onkin isokokoinen ja akustoa riittää.
– IX:ää voi ladata 150 kilowatin tasavirralla ja maksimiteholla ladattaessa akku latautuu kymmenestä prosentista 80 prosenttiin 31 minuutissa. Kotioloissa mahdollisella 11 kilowatin teholla taas auto latautuu tyhjästä täyteen vajaassa kahdeksassa tunnissa.

Pohjonen kokee auton yleisfiiliksen hienostuneeksi.
– Ohjaus on pehmeä, kuten kyytikin ilmajousituksen ansiosta. Kiihdyttäessä huomaa viiveettömän suorituskyvyn ja maantienopeuksissa ulkoa ei kantaudu sisälle minkäänlaista meteliä, hän raportoi.
Swarowskia ohjaamossa
Ohjaamossa Anninan huomio kiinnittyy etenkin pitkään, kaarevaan näyttöruutuun.
– Täällä on hienoja Swarowski-kristallista valmistettuja yksityiskohtia, ja auton valmistuksessa on käytetty paljon kierrätettyä materiaalia, hän huomioi.

Ulkopuolella hänen huomionsa varastavat 22-tuumaiset vanteet, BMW:lle tyypilliset isot “munuaiset” keulassa, linjakkaat valot.
– Kehyksettömät ovet, paineen tunnistavat ovenkahvat ja koko takaosan peittävä takaluukku, hän luettelee edellisten lisäksi.
Ihmemuovia!
Keulasta Pohjonen esittelee auton ehkä ihmeellisintä yksityiskohtaa.
– Keulassa jäähdyttimen ritilän tilalla on älypaneeli, johon sijoitetut anturit keräävät tietoa autolle. Paneeli on itsekorjautuvaa muovia, joten pienet naarmut häviävät itsestään.

Tavaritalla on kokoa 500 litraa, ja iX-mallien vetokyky on hyvä. Tehokkaamman iX 50:n perään voi kytkeä 2500 kiloisen kärryn tai suurenkin matkailuvaunun.
Akusto on 76,6 kilowattitunnin kokoinen ja se luo kahden sähkömoottorin avulla autolle 326 hevosvoimaa vastaavan tehon 630 newtonmetrin maksimiväännöllä.
Kiihtyvyyttä tällä “Bemulla” on 6,1 sekuntia nopeusvälillä nollasta sataan kilometriin tunnissa.
– Auto tuntuu käteen ketterältä ja menee mutkasta toiseen helposti. Se johtuu siitä, että akku on sijoitettu auton alle, ja näin painopiste jakautuu tasaisesti, Pohjonen analysoi rataolosuhteissa.
Sähkö-Bemarin toimintamatka on maksimissaan noin 400 kilometriä ja hinnat alkavat noin 90 000 eurosta.
Annina Pohjonen ja BMW iX xDrive 40. Sisätiloista huokuu hienostuneisuus. Auto on takaapäin elegantin uhkaava. IX Backbyn kartanon maisemissa Espoossa.
Lue myös:
Koeajossa BMW 430i Gran Coupé – Risto Virtanen vaihtaisi vain vetotavan
Teknavin koeajossa BMW iX3
Tutustu BMW:n täyssähköisiin iX-malleihin