Sähköautojen tarjonta tulee kasvamaan hurjaa tahtia kuluvan vuoden aikana. Pääsimme ottamaan pikaiset ensituntumat muutaman kuukauden päästä Suomeen saapuvasta ID.4:stä.
Hinta alkaen 39 300 € (arvio 52 kWh)
Koeajoauto 58 867 €
Tykkäsimme
- Tiloista
- Mukavuudesta
Emme tykänneet
- Mittariston minimalistisuudesta
- Jarrutuntumasta
Volkswagenin uuden sukupolven sähköautomallisto kulkee ID-brändin alla. Tämän malliston esikoinen, ID.3, tuli markkinoille viime vuonna. Voit lukea kompaktin kokoluokan sähköautosta lisää täältä. Nyt on vuorossa Volkswagenin sähköautomalliston perheautokokoluokkaan sijoittuva ID.4.
Uutuus tuli ennakkomyyntiin joulukuussa ja ID.3:n tapaan ensimmäisille innokkaille oli tarjolla 1st-nimellä kulkevia varsin hyvin varusteltuja malleja. Rajoitetun erän aloitusmalli on maahantuojalta saamamme tiedon mukaan myyty loppuun ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa arviolta ensimmäisen vuosineljänneksen lopulla. Nyt Suomeen on kuitenkin saatu lainaan erä tehtaan esittelyautoja, ja me pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan tähän odotettuun uutuuteen.
Yltäkylläiset tilat
ID.4 jakaa perusrakenteen pienemmän sisarmallin kanssa. Akusto sijaitsee siis ohjaamon alapuolella ja sähkömoottori on kaksivetoisissa malleissa taka-akselilla. Mallistoon on myöhemmin tulossa myös nelivetoisia versioita. Mittojen osalta merkittävin ero ID.3:een on pituudessa, jota uutuudella on noin 32 senttien enemmän. Myös leveyttä on tullut pari senttiä, mutta akseliväli on käytännössä sama.
Pituuden kasvu näkyy sekä matkustajien käytössä olevissa tiloissa että tavaratilassa. Takapenkillä on suorastaan yltäkylläisesti jalkatilaa ja ID.3:n tavoin istuma-asento on myös aikuiselle matkustajalle miellyttävä riittävän reisituen ansiosta. Tavaratilaa ID.4 tarjoaa lähes 540 litraa, noin 160 litraa pikkusisarta enemmän, mikä on etenkin perhekäyttöä ajatellen olennainen lisäys. Myös auton monikäyttöisyys on parantunut, sillä jo ID.4 1st -mallien perään saa laittaa enintään 1 000 kilon kärryn ja myös kattokuorma on sallittu.
Kuljettajan paikalla erot mallien välillä ovat erittäin vähäiset. Mittaristo on toteutettu pienellä näytöllä ja käytännössä kaikkia toimintoja ohjataan parhaiden varusteluiden kohdalla 12-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Mittaristoon toivoisi enemmän muokkausmahdollisuuksia ja esimerkiksi kulutustiedon näkeminen siitä olisi miellyttävä lisä. Nyt siitä näkee vain jäljellä olevan toimintamatkan ja akun varaustilan palkkina, nopeuden ja ajoavustimien toiminnan, joista kaksi jälkimmäistä näkyy myös tuulilasinäytössä.
Vaivatonta ja mukavaa kyytiä
Sähköautojen tapaan myös ID.4 tarjoaa hyvin vaivattoman ajokokemuksen. Katkoton veto ja viiveetön vaste kaasupolkimen painamiseen tekevät etenkin kaupunkiympäristössä liikkumisesta huomattavasti polttomoottoriautoja mukavampaa. Kaasupolkimen ohjelmoinnissa Volkswagen on onnistunut ja vaste on miellyttävän rauhallinen. Jarrutuntuman suhteen puolestaan olisi petrattavaa kuten totesimme myös ID.3:n kohdalla. Jarrupolkimen liikerata on poikkeuksellisen pitkä, mikä sinänsä on ymmärrettävää tarkan rekuperaation säätelyn näkökulmasta. Hidastuvuus kuitenkin jää varsin hillityksi ja progression puute saattaa aiheuttaa pieniä sydämen tykytyksiä yllättävissä tilanteissa. Nopea pysäyttäminen siis vaatii oikeasti aggressiivista polkimen käyttöä.
Tämä onkin oikeastaan ainoa häiritsevä piirre kuljettajan paikalta. Ajettavuus on muuten erittäin vaivaton kokemus ja esimerkiksi ajoavustimet, kuten kaistavahti ja aktiivinen vakionopeudensäädin, toimivat sivistyneesti. Sähkömoottori tarjoaa sopivasti voimaa myös maantienopeuksissa, mutta toki reilu kahden tonnin omamassa tuo omat rajoitteensa.
Alkuvaiheessa myyntiin tulevat autot on varustettu 77 kWh:n akustolle, joka tarjoaa varustelusta riippuen 487–522 kilometrin toimintamatkan WLTP-syklin mukaisesti. Lyhyellä koeajolla emme valitettavasti päässeet todentamaan käytännön kulutusta, sillä tehtaan yksilön välivaiheen ohjelmistoversio ei tarjonnut minkäänlaista kulutustietoa. Käytettävissä olevan toimintamatkan perusteella akullisella ajaa talvisissa olosuhteissa noin 350 kilometriä.
Koeajoauto edusti 1st-mallistoa, joten se oli varustettu myös säädettävällä iskunvaimennuksella. Volkswagenin muista malleista tuttuun tapaan iskunvaimennukselle on kolme esiasetusta, minkä lisäksi näiden välistä ja ääripäistä löytyy lisää säätövaroja Individual-ajotilassa. Pikaisen koeajon perusteella Comfort-asetus tarjoaa erittäin mukavaa kyytiä valtaosassa ajotilanteista, mutta vauhdin kasvaessa myös korin liikkeet alkavat kasvaa. Sport puolestaan tuntuu jokseenkin turhalta tämän tyyliseen autoon, sillä epämiellyttävästi nypyttävä alusta ei oikein tuo lisäarvoa perheen liikuttelussa.
Mallisto laajenee
Tällä hetkellä ID.4:n hinnastosta löytyy vain koeajoauton kaltaisella Pro Performance -voimalinjalla eli 77 kWh akustolla ja 150 kW (204 hv) tehoisena. Ennakkohinnat ovat tiedossa myös kahdelle miedommalle versiolle. Hinnat tulevat alkamaan Pure-versiosta, joka tarjoaa tehoa 109 kW (148 hv) ja tämän akun kapasiteetti on 52 kWh. Ennakkohinta tälle versiolle on 39 300 euroa. Samalla akulla varustetusta versiosta tulee tarjolle myös nimellä Pure Performance kulkeva versio, joka tarjoaa tehoa 125 kW (170 hv), ja tämän hintalapussa odotetaan lukevan 40 900 euroa. Pienemmällä akulla varustettujen mallien toimintamatkan odotetaan asettuvan noin 340 kilometrin tuntumaan. Lataamisen Pro-mallit tarjoavat 11 kW AC-laturin ja tuen 125 kW tehoiselle CCS-pikalataukselle. Edullisemmissa Pure-malleissa AC-laturin teho on 7,2 kW, DC-lataus vakiona 50 kW ja lisävarusteena korotettavissa 100 kW tehoon.
Autojen varustelut tottelevat ID.3:sta tuttuun tapaan nimiä Life, Business, Family, Tech ja malliston lippulaivana tarjottava Max. Malliston vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi, kaistallapitoavustin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, navigointi ja 10-tuumainen multimediajärjestelmän näyttö sekä talvisissa oloissa lämmitystehokkuutta parantava lämpöpumppu. Business kustantaa noin 1 000 euroa ja tuo mukanaan varsin paljon kosmeettisia yksityiskohtia, mutta olennaisimpina lisäyksinä matriisiajovalot, peruutuskameran ja avaimettoman käytön. Family lisää etenkin takapenkkiläisten mukavuutta ison panoraamakaton ja kolmialueisen ilmastoinnin muodossa. Noin 1 300 euron hintaan sisältyvät myös akustoidut etusivulasit, tavaratilan säädettävä välipohja ja tavaratilan kiinnitysverkko. Tech-varustelu kustantaa Familyn päälle noin 3 400 euroa ja se tuo mukanaan 12-tuumaisen multimediajärjestelmän näytön, sähkösäätöiset istuimet, AR-HUD-tuulilasinäytön, kuolleenkulman vahdin ja sähköisen takaluukun. Max-varustelu tuo tämän päälle vielä eteen urheiluistuimet, progressiivisen ohjauksen sekä sähköisesti säädettävän alustan noin 2 200 euron hintaan. Tällä hetkellä myynnissä olevan lippulaivan hintalapussa lukee siis 57 831 euroa. Vetokoukun hinta lisävarustehinnaston puolella on 934 euroa.
Uusi ID.4 on markkinoiden kaipaama sähköauto. Tämän koko- ja hintaluokan perheautoa ei ole tähän saakka ollut tarjolla pelkästään sähköllä kulkevana, ja hyvin sujunut ennakkomyynti kertoo markkinoilta löytyvän kysyntää autoluokalle. Volkswagen ei saa kuitenkaan nauttia yksin tästä ilosta, sillä konsernisisar Skoda on tuomassa myös oman versionsa vastaavasta tuotteesta markkinoille lähiaikoina.
Volkswagen ID.4 1st Max
Kestomagnetoitu synkronimoottori
Yhteisteho 150 kW (204 hv)
Yhteisvääntö 310 Nm
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 160 km/h
Akkukapasiteetti 82 kWh (käytettävissä 77 kWh)
Lataus AC Type 2 11 kW (3×16 A), DC CCS 125 kW
EU-kulutus 18,5 kWh/100 km
Toimintamatka 487 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 584 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 631 mm, akseliväli 2 766 mm
Omamassa 2 124 kg
Perävaunumassa jarruin 1 000 kg
Tavaratila 543–1 575 l
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Koeajossa Volkswagen ID.3 – kansanauton uusi sähköaika
Testissä Volkswagenin uuden sukupolven sähköauto ID.3
Skoda Enyaq iV edustaa valmistajansa perinteisiä arvoja – tilaa ja käytettävyyttä kohtuullisella kustannuksella
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.