Uudet Nokia-puhelimet – älykkäät Nokia 3, Nokia 5 ja Nokia 6 ja peruspuhelin Nokia 3310 – näkivät päivänvalon vajaa viikko sitten Barcelonassa. Alkuvastaanotto oli erinomainen. Erityisesti uusi versio Nokia 3310:stä herätti hurjasti huomiota Mobile World Congress -messuilla.
Vaikka päähuomio tuntui kiinnittyvän uuteen Nokia 3310:een, ovat todellisuudessa uudet älypuhelimet myynnin kannalta merkittävämmässä roolissa. Peruspuhelimet ovat supistuva markkina eikä 3310-hype sitä muuksi muuta. Monet 3310:stä nyt innostuneetkaan eivät kuitenkaan sitä tule oikeasti ikinä ostamaan. Ei uusi nimi tee peruspuhelimesta juuri sen houkuttelevampaa sitten, kun on oikeasti aika lyödä rahaa tiskiin. Nostalgiahurmiossa hetken kiinnostuksen se voi kuitenkin herättää.
Ilahduttavaa on, että kaikki uudet Nokia-älypuhelimet vaikuttavat poikkeuksellisen laadukkailta hintaansa nähden. Lisäksi Nokia-puhelimista nykyisin vastaava HMD Global onnistui yllättämään puhtaimmalla mahdollisella Androidilla, johon se ei ole tehnyt mitään ylimääräisiä omia lisäyksiään, sekä erinomaisella lupauksellaan kuukausittaisista Android-tietoturvakorjausten julkaisusta koko Android-puhelinmallistolleen.
Erityisesti 139 euron Nokia 3 ja 189 euron Nokia 5, mutta myös 229 tai 299 euron versiosta riippuen Nokia 6 ovat omissa hintaluokissaan poikkeuksellisen laadukkaan tuntuisia. Muotoilussa on onnistuttu erinomaisesti eikä laatutuntumassa ole moitteen sijaa. Erityisesti Nokia 3 tuntuu jopa hämmästyttävän hyvältä ollakseen alle 150 euron puhelin.
Lähtökohdat uusissa äly-Nokioissa tuntuisivatkin olevan erinomaisesti kohdallaan. Sekään ei kuitenkaan takaa menestystä nykypäivän erittäin kilpailluilla markkinoilla. Maailmalla Nokia-älypuhelimilla tulee olemaan vaikea tie kuljettavanaan merkittäviin markkinaosuuksiin.
Kuuta pitää kurkotella, mutta maailman suurimpien älypuhelinmerkkien joukkoon nousu maailmanlaajuisesti on kenties liikaa toivottu. Maailmassa toimitettiin viime vuonna noin 1,5 miljardia älypuhelinta.
Useiden eri Barcelonan taustakeskustelujen perusteella Suomessa Nokia-puhelinten voi kuitenkin odottaa ottavan nopeasti oman merkittävän markkinaosuutensa. Odotukset jo tämän vuoden loppupuolelle ovat vähintään 5-10 prosentin luokkaa, myöhemmin mahdollisesti enemmänkin. Tuoreimpien Gartnerin lukujen mukaan Suomessa Huaweilla (+Honorilla) oli 29 prosentin, Samsungilla 26 prosentin ja Applella 24 prosentin osuus älypuhelinmyynnistä. Nokia-puhelinten nousu tulee todennäköisesti syömään markkinoita kaikilta muilta, aivan alkuvaiheessa lähinnä Huaweilta ja Samsungilta Nokia-puhelinten tullessa aluksi vain edullisempiin hintaluokkiin.
Selvää on, että Suomessa Nokia-älypuhelinten markkinaosuus tulee olemaan maailman korkein. Jos näin ei tapahtuisi, oltaisiin myynnissä täällä epäonnistuttu surkeasti lähtökohdat huomioiden.
Yhteenvetona: Suomessa 10 prosentin markkinaosuus Nokia-älypuhelimille voi rikkoutua jopa jo tänä vuonna, maailmanlaajuisesti saman tason saavuttamisen todennäköisyys enää ikinä on erittäin pieni – mutta never say never.