Ensituntuma: Sähkö-Porschen ratissa ei haikaile polttomoottorin perään

Porsche Taycan on merkin ensimmäinen täyssähköauto. Pääsimme tutustumaan mielenkiintoiseen sähköuutuuteen Italiassa.

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Mittariston katveista

Hinta alkaen 113 986 € (Taycan 4S)
Koeajoauto 198 855 €

Sähköauton ei tarvitse olla erilainen. Näin myös Porsche haluaa ajatella ja kertoo Taycanin olevan ennen kaikkea aito merkkinsä edustaja. Tämä ei ainakaan vähennä suorituskykyyn ja ajettavuuteen kohdistuvia odotuksia.

Ulkonäössä on ilahduttavan voimakkaasti havaittavissa viitteitä jo vuosia sitten nähdystä konseptiautosta. Matala ja leveä olemus luo erittäin tiukasti tiessä istuvan vaikutelman, eikä Taycan jää katukuvassa huomaamatta.

Ohjaamoon laskeudutaan urheiluautomaisen matalalle. Porschelle ominaiseen tapaan virta kytketään ohjauspylvään vasemmalta puolelta. Ajoasennon saa helposti hyväksi, mutta kokonaisuudessaan näytöllä toteutetun leveän mittariston laidat jäävät ikävästi ohjauspyörän taakse. Porschen historiaan viittaava mittariston leveä asettelu on tässä kohtaa mennyt hieman käytännöllisyyden edelle.

Mittariston lisäksi ohjaamosta löytyy kolme kosketusnäyttöä. Keskimmäinen on perinteinen multimediajärjestelmän näyttö, jonka aloitusnäkymä on muokattavissa. Valikoita on paljon ja järjestelmän sulava käyttäminen vaatii opiskelua. Myös ilmastoinnin säätöjä hoidetaan nyt näytön kautta. Tämä on jo varsin yleistä, mutta myös tuuletuksen suuntauksen ohjaaminen näytön kautta tuntuu jo hieman turhalta kikkailulta. Näiden lisäksi apukuljettajan edessä on oma näyttö, josta voi seurata navigointia, ajotietoja tai hallinnoida äänentoistoa.

Odotusten täyttäjä

Vaihteen kytkentä tapahtuu hieman epäergonomisesti ohjauspylvään vierestä oikealta. Taycan lähtee hitaasti lipumaan eteenpäin jarrun noston jälkeen. Nykyään sähköautoissa vaadittava huomioääni kantautuu matelun aikana hienoisesti sisään. Nopeuden noustessa kahdesta sähkömoottorista kantautuu jonkin verran ääntä sisällä.

Kaasupolkimen vaste on Normal-asetuksella varsin terävä, joka saattaa yllättää alkuun. Oletusarvoisesti Taycan rullaa vapaasti kaasun vapauttamisen jälkeen, mutta ohjauspyörän painikkeella kuljettaja voi valita kevyen moottorijarrutuksen, tai automaattiasetuksen. Tällä asetuksella auto hidastaa ja kerää energiaa talteen aina tarpeen mukaan esimerkiksi edessä olevan auton hidastaessa. Jarrupolkimen tuntuma on sähköautojen keskuudessa parasta luokkaa, eikä siirtymistä normaaleille jarruille huomaa kuljettajan paikalla. Tätä myös tapahtuu varsin harvoin, sillä sähkömoottorit pystyvät hidastamaan autoa 265 kW teholla ja arviolta noin 90 prosenttia ajonaikaisista jarrutuksista hoidetaan rekuperaation avulla.

Ilmajousituksen toiminta yllättää positiivisesti. 21-tuumaisista vanteista huolimatta epätasaisuudet suodattuvat hienosti pois ja isommissa liikkeissä on havaittavissa ison auton mukavuutta.

Pientä terävöitystä sekä alustaan että voimalinjaan on tarjolla Sport-asetuksella. Auton luonne kuitenkin muuttuu totaalisesti siirryttäessä rajuimmalle Sport Plus -asetukselle. Kaasunvaste on veitsenterävä ja nopea reagointi tekee etenemisestä helposti kulmikasta. Alusta jämäköityy merkittävästi ja auto pysyy nyt tiukasti kiinni tiessä. Sport Plus -asetus tuo myös takamoottorin yhteydestä löytyvän kaksiportaisen vaihteiston esiin. Vaihtotapahtuma on havaittavissa pienenä nykäyksenä ja äänen muuttumisena. Sport Plus tuo mukaan myös lisätyn äänimaailman, mutta onneksi tämä on kytkettävissä pois.

Lähes 2,3 tonnin omamassaa ei juuri huomaa kuljettajan paikalta. Taycan tottelee kuljettajan käskyjä todella tarkasti, ja matalan painopisteen ansiosta vauhdikkaammatkin kaarteet selvitetään ilman kallistelua. Mutkista ulos kiihdytettäessä on jopa havaittavissa lievää taipumusta yliohjautumiseen, josta elektroniikka kuitenkin pitää huolen.

Kruunu Taycanin suorituskyvylle on ehdottomasti lähtö Launch Control -järjestelmän avulla. Matkustajat kirjaimellisesti painautuvat penkkeihin ja naurua on vaikea välttää. Taycan Turbo S ampaisee satasen vauhtiin 2,8 sekunnissa ja 200 km/h pyörähtäisi mittariin 9,8 sekuntia lähdön jälkeen. Suorastaan brutaali kiihdytys on toistettavissa uudelleen, ja uudelleen ja uudeleen. Nimenomaan tällainen korkean suorituskyvyn toistettavuus on asia, johon Porsche on halunnut kiinnittää paljon huomiota.

Taycan on vakuuttava kokonaisuus. Siinä yhdistyvät sähköisen voimalinjan miellyttävä käytettävyys, saksalaisvalmistajalle tyypillinen korkea laatuvaikutelma, hieno ajettavuus ja suorastaan brutaali suorituskyky. Kokemuksen jälkeen ei juuri ole syitä haikailla polttomoottorin perään.

Porsche Taycan Turbo S
Kaksi kestomagnetoitua synkronimoottoria
Yhteisteho
560 kW (761 hv)
Yhteisvääntö 1 050 Nm
Akkukapasiteetti 93,4 kWh (tehollinen noin 84 kWh)
Vaihteisto Edessä kiinteä välitys, takana 2-vaihdetta
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 2,8 s
0-200 km/h 9,8 s
Huippunopeus 260 km/h
EU-kulutus 24,5 kWh/100 km
Toimintamatka 412 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 963 mm, leveys 1 966 mm, korkeus 1 378 mm, akseliväli 2 900 mm
Omamassa 2 295 kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 366+81 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Tässä on odotettu täyssähköauto Porsche Taycan – 800 volttia, 761 hevosvoimaa ja 1 050 newtonmetriä

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.