Viime vuonna uusien autojen kauppa hiipui edellisvuoteen verrattuna. Markkinoilta löytyi isoja häviäjiä, mutta myös uusia voittajia.
Vuonna 2019 Suomessa ensirekisteröitiin 114 199 henkilöautoa. Luku alkuvuoden ennusteita parempi, mutta silti 5,2 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018. Tämä on hyvin lähellä 2010-luvun keskiarvoa, sillä kuluneella vuosikymmenellä ensirekisteröitiin keskimäärin 114 000 henkilöautoa vuodessa. 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen oli autokaupalle huomattavasti pirteämpää aikaa, sillä keskimääräinen ensirekisteröintimäärä oli noin 130 000.
Viime vuoden laskulle löytyy helposti muutamia selittäviä tekijöitä. Vuonna 2018 tammi-elokuun aikana toteutettu romutuspalkkio houkutteli ihmisiä tehokkaasti autokaupoille. Vuonna 2019 myös käytettynä maahantuotujen henkilöautojen määrä nousi uuteen ennätykseen, kun ulkomailta tuotiin Suomeen arviolta 46 000 henkilöautoa. Keskimäärin luku on ollut tällä vuosikymmenellä noin 30 000. Näiden lisäksi pakokaasujen mittaustavan muutos, ja tästä aiheutuneet valmistajien tuotantokatkokset sekä malliuudistukset heijastuivat edelleen autojen saatavuuteen.
Voittajat ja häviäjät
Vaikka ensirekisteröintien kokonaismäärä oli varsin hyvin odotetulla tasolla, oli merkkien suoriutumisessa isoja muutoksia. Laskevassa kokonaismarkkinassa myynnin lisääminen ei ole helppoa, mutta muutamat merkit onnistuivat tässä. Koko vuoden tilastoykköseksi ylivoimaisella erolla seuraaviin oli Toyota, joka onnistui kasvattamaan ensirekisteröintejä 1,0 prosentilla ja saavutti 13,5 prosentin markkinaosuuden. Tämä oli pitkälti viime vuonna myyntiin tulleen täysin uuden Corolla ansiota.
Kärkikymmenikön suurin kasvaja oli rekisteröinneissä kuudennelle sijalle noussut Kia. Kasvua merkille kertyi jopa 14,6 prosenttia ja markkinosuus nousi ennätykselliseen 6,4 prosenttiin. Kärkikymmenikön kolmas nousija oli Mercedes-Benz, joka kasvatti menekkiään 4,1 prosentilla ja saavutti myös merkin historian parhaimman 5,5 prosentin markkinaosuuden. Myös kymmenennelle sijalle yltänyt Hyundai kasvatti ensirekisteröintejä 1,0 prosentilla.
Myyntimäärällä mitattuna pienten merkkien kohdalla vuosittaiset vaihtelut ovat helposti suuria, mikä käy ilme alla löytyvistä taulukoista. Näistä erityisen huomion ansaitsee kuitenkin Tesla, jonka vuosimyynti nousi Model 3:n myötä jo lähes tuhanteen autoon. On erittäin mielenkiintoista nähdä, miten menestys jatkuu alkaneen vuoden aikana.
Tilastojen kärkimerkeistä Volkswagen kärsi 11,1 prosentin tappion. Tämän taustalta yhtenä merkittävänä tekijänä löytyy konsernin tuotannonseisaukset, minkä vuoksi saatavuus kärsi pitkälle tämän vuoden puolelle. Kuluvana vuonna Suomeen rantautuva täysin uusi Golf tullee tekemään osaltaan korjausliikettä lukuihin. Niin ikään isoja miinuslukuja kirjattiin Opelille sekä Nissanille. Näistä ensimmäinen joutui pärjäämään loppuvuoden hyvin vajaalla mallistolla tuotannollisista syistä johtuen, ja Nissan puolestaan kamppailee suosikkimalliensa ikääntymisen kanssa. Molempien tilanteeseen on odotettavissa parantumista uutuuksien myötä kuluvan vuoden aikana.
Vuosi oli vaikea myös Mercedeksen perinteisille kilpakumppaneille eli Audille ja BMW:lle. Molempien myynti kutistui huomattavasti markkinaa enemmän, mikä johtui sekä mallistojen uudistumisesta että ladattavien hybridimallien odotuksesta. Etenkin jälkimmäiset ovat tärkeitä tuotteita korkeamman hintaluokan autoissa, jotka ovat suosittuja myös yritysautoina.
Alapuolelta löydät 30 eniten ensirekisteröityä automerkkiä- ja mallia vuonna 2019
Kokonaismäärä | Markkinaosuus | Muutos vuoteen 2018 | ||
1. | Toyota | 15 183 | 13,5 | 1,0 |
2. | Volkswagen | 11 807 | 10,5 | -11,1 |
3. | Skoda | 11 499 | 10,2 | -1,7 |
4. | Volvo | 9 176 | 8,2 | -0,3 |
5. | Ford | 8 126 | 7,2 | -7,0 |
6. | Kia | 7 187 | 6,4 | 14,6 |
7. | Mercedes-Benz | 6 221 | 5,5 | 4,1 |
8. | Opel | 5 337 | 4,7 | -15,0 |
9. | Nissan | 5 211 | 4,6 | -28,3 |
10. | Hyundai | 4 073 | 3,6 | 1,0 |
11. | BMW | 3 717 | 3,3 | -16,7 |
12. | Audi | 3 555 | 3,2 | -27,7 |
13. | Renault | 3 438 | 3,1 | 8,0 |
14. | Peugeot | 2 497 | 2,2 | -17,5 |
15. | Seat | 2 486 | 2,2 | -5,4 |
16. | Citroen | 2 023 | 1,8 | 16,9 |
17. | Mitsubishi | 1 961 | 1,7 | 82,4 |
18. | Mazda | 1 759 | 1,6 | -0,6 |
19. | Dacia | 1 718 | 1,5 | -11,3 |
20. | Suzuki | 1 208 | 1,1 | -12,5 |
21. | Honda | 961 | 0,9 | -45,1 |
22. | Tesla Motors | 924 | 0,8 | 437,2 |
23. | Subaru | 716 | 0,6 | -42,0 |
24. | Lexus | 388 | 0,3 | 26,0 |
25. | Land Rover | 311 | 0,3 | 28,5 |
26. | Mini | 255 | 0,2 | -22,5 |
27. | Jaguar | 242 | 0,2 | 7,1 |
28. | Porsche | 200 | 0,2 | -33,3 |
29. | Fiat | 85 | 0,1 | -58,5 |
30. | BMW i | 40 | 0,0 | -50,0 |
Kokonaismäärä | Markkinaosuus | Muutos vuoteen 2018 | ||
1. | Skoda Octavia | 5 601 | 5,0 | 12,0 |
2. | Toyota Corolla | 5 004 | 4,4 | 1 220,3 |
3. | Nissan Qashqai | 4 339 | 3,9 | -21,7 |
4. | Toyota Yaris | 4 322 | 3,8 | 4,0 |
5. | Ford Focus | 3 891 | 3,5 | 47,0 |
6. | Volkswagen Golf | 3 010 | 2,7 | -24,6 |
7. | Ford Fiesta | 2 462 | 2,2 | -19,0 |
8. | Volvo XC60 | 2 340 | 2,1 | -13,5 |
9. | Volvo V60 | 2 223 | 2,0 | 76,1 |
10. | Opel Astra | 2 082 | 1,9 | -6,2 |
11. | Volkswagen Polo | 2 051 | 1,8 | -20,7 |
12. | Kia Ceed | 1 984 | 1,8 | 21,1 |
13. | Toyota C-HR | 1 937 | 1,7 | -4,0 |
14. | Toyota RAV4 | 1 933 | 1,7 | 56,5 |
15. | Renault Clio | 1 642 | 1,5 | -2,1 |
16. | Mercedes-Benz A-sarja | 1 521 | 1,4 | 68,1 |
17. | Volkswagen T-Roc | 1 474 | 1,3 | 39,5 |
18. | Volvo V40 | 1 422 | 1,3 | -6,1 |
19. | Volkswagen Passat | 1 386 | 1,2 | -23,8 |
20. | Skoda Karoq | 1 370 | 1,2 | 26,5 |
21. | Hyundai i20 | 1 285 | 1,1 | -9,7 |
22. | Mercedes-Benz C-sarja | 1 279 | 1,1 | 10,9 |
23. | Kia Rio | 1 269 | 1,1 | 10,7 |
24. | Volvo XC40 | 1 220 | 1,1 | 28,7 |
25. | Skoda Fabia | 1 217 | 1,1 | -22,0 |
26. | BMW 3-sarja | 1 213 | 1,1 | 25,3 |
27. | Hyundai i30 | 1 203 | 1,1 | -1,6 |
28. | Skoda Superb | 1 172 | 1,0 | -26,6 |
29. | Skoda Kodiaq | 1 165 | 1,0 | -27,9 |
30. | Volkswagen Tiguan | 1 147 | 1,0 | -7,9 |
Hyötyajoneuvoilla vahvaa suorittamista
Pakettiautoja ensirekisteröitiin vuonna 2019 14 708 kappaletta, mikä on henkilöautojen tapaan 5,2 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Alalla tätä pidettiin kuitenkin hyvänä suorituksena kahden vahvan vuoden jälkeen, ja menestyksen odotetaan jatkuvan samalla tasolla myös kuluvana vuonna.
Kuorma-autojen ensirekisteröinnit nousivat vuonna 2019 vuosikymmenen ennätykseen 4 020 kappaleella, mikä tarkoittaa 3,1 prosentin kasvua. Suuri osa kasvusta tuli pienistä alle 6 tonnin kuorma-autoista, joiden ensirekisteröinnit kasvoivat 15,5 prosentilla. Kuorma-autojen markkinan ennustetaan pienenevän lievästi kuluvan vuoden aikana.
Myös linja-autoja ensirekisteröitiin huomattavasti keskimääräistä enemmän. Yhteismäärä vuonna 2019 oli 593 kappaletta, mikä on 24,8 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tämän kasvun taustalta löytyy useita kaupunkiliikenteen kilpailutuksia, joten kuluvana vuonna määrän odotetaan laskevan noin 500 kappaleeseen.
Vuonna 2020 henkilöautojen ensirekisteröintien arvioidaan asettuvan noin 116 000 kappaleeseen. Tämän vuoden aikana painopiste tulee entisestään siirtymään kohti sähköistettyjä malleja, joiden tarjonta kasvaa tasaiseen tahtiin.
Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.