Koeajossa BMW X3 xDrive30e – odotettu hybriditäydennys

Premium-brändien myynnistä Suomessa iso osa on pienten CO2-lukujen lataushybridejä. Yksi viimeisimmistä sähköistetyistä täydennyksistä BMW:n mallistosta on X3.

Tykkäsimme

Voimalinjan toiminnasta

Hiljaisuudesta

Emme tykänneet

Jarrutuntumasta

Ohjauksen keskialueesta

Tavaratilan kynnyksestä

Hinta alkaen 64 149 €
Koeajoauto 81 036 €

Euroopan markkinoilla toimivilla autonvalmistajilla on kovat paineet saada painettua myytyjen autojen keskipäästöjä alaspäin. Mikäli valmistajat eivät pääse tiukkoihin tavoitteisiin, on uhkana helposti hurjiin summiin nousevat sakot. Tavoitteisiin pääsemisessä sähköautojen lisäksi ratkaisevassa roolissa ovat lataushybridit.

BMW on kunnostautunut etenkin lataushybridien markkinoilla. Useimmista malleista on löytynyt jo vuosien ajan ladattavat versiot, ja myös niiden suosio on ollut kasvu-uralla. Kuluvan vuoden alkupuoliskolla BMW:n maahantuojan mukaan lataushybridien myynti on ylittänyt ilman sähköä toimien voimalinjavaihtoehtojen määrän. Tämän taustalla on luonnollisesti laaja mallisto sekä kilpailukykyinen hinnoittelu. Suomessa myös CO2-pohjainen autoverotus ohjaa tehokkaasti hybridien pariin ja etenkin korkeamman hintaluokan autoissa hybridi on monesti taloudellisesti järkevämpi vaihtoehto.

BMW X3 on saanut selvitä tähän saakka ilman hybridiversiota. Kilpailijoiden myynti tässä luokassa on keskittynyt vahvasti hybridiversioihin, joten kysyntää markkinoilla on. Nykyinen kolmannen sukupolven X3 nähtiin jo 2017, joten varsin pitkään tätäkin täydennystä on saatu odottaa.

Voimalinjan rakenne on tuttu muista BMW:n lataushybrideistä. Sähkömoottori siis löytyy polttomoottorin ja automaattivaihteiston välistä, ja käytettävästä voimanlähteestä riippumatta voima välitetään aina kaikille neljälle pyörälle. Tavaratilan lattian alle sijoitettu akku tuo tavaratilaan valitettavasti ylimääräisen kynnyksen.

Hybridien tapaan liikkeellelähtö tapahtuu varaustilan salliessa sähköllä. Auto eDrive -asetuksella polttomoottorin käynnistymisen pystyy välttämään pysymällä tehomittarin grafiikassa näkyvän rajan alapuolella tehopyynnöissä. Polttomoottori käynnistyy huomaamatta ja liittyy mukaan nopeasti enemmän voimaa pyydettäessä. Kokonaisuudessaan voimalinjan toiminta automaattiasetuksella on sulavaa, eikä vaadi ylimääräistä keskittymistä. Monien muiden hybridien tapaan myös BMW:ssä jarrutuntuma vaatii totuttelua. Polkimen liikkeen ensimmäisillä senteillä on jousimainen vaste ja voimaa on vaikea säädellä tarkasti. Etenkin pysähdyksistä tulee helposti teräviä.

Sähköisten kilometrien maksimoiminen ja polttomoottorin pitäminen sammuksissa on helpointa Max eDrive -asetuksella. Auto hyödyntää pelkästään sähköä ja polttomoottori käynnistyy vain kaasupolkimen kickdown-pykälää käyttämällä. Tällä asetuksella liikuttaessa viileässä kevätkelissä 12 kWh:n akuston turvin pystyy ajamaan pelkällä sähköllä käytännössä noin 40 kilometriä. Vuonna 2020 esiteltävältä lataushybridiltä voisi odottaa jo hieman pidempää toimintamatkaa.

Aikaisemmat kokemukset X3:n ratin takaa ovat jättäneet etenkin mukavuuspainotteisen mielikuvan. Auto on edelleen miellyttävän hiljainen, mutta valitettavasti hybridiversio ei tarjoa alustan osalta samaa mukavuutta. Sähkötekniikan myötä auton omamassa on noussut lähes 2 100 kiloon, mikä selittänee alustan pintakovuutta. Myöskään ajotuntuma ei tarjoa erityistä herkkyyttä, vaan ennemminkin mukavuuspainotteisen kokonaisuuden.

X3:n hybridiversio on kaivattu ja tärkeä täydennys BMW:n keskikokoisen katumaasturin mallistoon. Sen parasta antia on sulava voimalinja, mutta etenkin alustalta jää toivomaan parempaa mukavuutta. Lisäksi tässä vaiheessa markkinoille tulevaan hybridiuutuuteen olisi voinut odottaa isompaa akkua, joka ei vaikuttaisi käytettävissä oleviin tiloihin. Toivottavasti näissä asioissa nähdään kehitystä nykyisen korimallin faceliftissä, johon ei pitäisi olla enää kovin kauaa aikaa.

BMW X3 xDrive30e on koeajossa Teknavin 19. tv-kauden kuudennessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 19.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ BMW:n keskikokoisen katumaasturin odotettu hybridiversio.

KENELLE Uusi vaihtoehto sähköistettyä premium-katumaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS X3 ei ole mikään pieni auto, ja hybriditekniikka tuo vielä melkoisen määrän lisämassaa. Lähes 2 100 kilon omamassan myötä alustaan on tullut epämiellyttävää pintakovuutta, eikä tässä tapauksessa voi syyttää myöskään M Sport -alustaa, sillä hybridiversiossa on varustelusta riippumatta vakiona sama ja muuta mallistoa suuremmalle massalle tehty alusta. Säätyvä iskunvaimennus voi tarjota tähän parannusta. Ohjaus ei täysin vakuuta etenkään keskialueella suoraa ajettaessa. Tuntoa ei ole nimeksikään ja myös ohjauksen tarkkuus jättää toivomisen varaa. Onneksi kääntöjen aikana ja vaikkapa mutkatiellä ohjaus toimii luonnollisemmin.

SUORITUSKYKY Bensakoneen ja sähkömoottorin liitto tarjoaa vaivatonta suorituskykyä kaikkiin tilanteisiin. Niiden toiminta on saumatonta, eikä sisällä kiinnitä helposti huomiota käytössä olevaan käyttövoimaan. Sähkömoottorin voimavarat riittävät hyvin taajamanopeuksissa, mutta massa alkaa tuntua maantienopeuksissa verkkaisena kiihtyvyytenä. Kovemmissa kiihdytyksissä bensakoneen hauskan rosoiseksi jätetty äänimaailma kuuluu selvästi sisään.

TILAT Kuljettajan paikalla on tuttu tunnelma BMW:n muista malleista. Säätövarat ovat hyvät ja ergonomia kohdallaan. Lisävarusteena mittaristo on toteutettu näytöllä, jonka muokattavuus voisi olla laajempikin. Kojelaudasta löytyvän multimediajärjestelmän ohjaaminen onnistuu kosketusnäytön lisäksi keskikonsolista löytyvällä rullalla ja pikapainikkeilla, mikä on ajon aikana huomattavasti kosketusnäyttöä miellyttävämpi vaihtoehto.

MALLISTO X3:n perusmallistosta löytyy tuoreen hybridiversion lisäksi kaksi tehoversiota 2,0-litraisesta bensakoneesta (135 ja 185 kW (184 ja 252 hv)), yksi 2,0-litrainen diesel (140 kW (190 hv)), kaksi tehoversiota 3,0-litraisesta ja kuusisylinterisestä dieselistä (195 ja 240 kW (265 ja 326 hv)), sekä 3,0-litrainen kuusisylinterinen bensakone (260 kW (354 hv). Näistä tehokkaimmat ovat BMW:n nykymallistossa niin sanottuja M Performance -malleja, ja ne tottelevat mallimerkintöjä X3 M40d ja X3 M40i. Näiden lisäksi malliston huipulta löytyy niin sanotusti oikeat M-versiot, eli X3 M ja X3 M Competition (353 ja 375 kW (480 ja 510 hv). Kaikki mallit ovat nelivetoisia ja varustettu 8-portaisella automaattivaihteistolla. Perusmallin yläpuolelta löytyvät varusteversiot ovat BMW:n nykymallien tapaan xLine, Luxury sekä M Sport. Premium-merkkien tapaan lisävarustelistalle saa tehdä varsin paljon rukseja päästäkseen käsiksi hyvään varusteluun. Koeajoautoon listalta oli esimerkiksi poimittu auton avaimeton käyttö (654 €), aktiivinen vakionopeudensäädin (976 €), lämmitettävä ohjauspyörä (280 €), mittaristonäytön, isomman keskinäytön (vakiona 6,5”) sekä navigoinnin tuova paketti (2 980 €), nahkaverhoilu (1 464 €) sekä luonnollisesti erikseen tilattava ristiselän tuki etuistuimiin (280 €).

BMW X3 xDrive30e
Polttomoottori
1 998 cm3, R4 turbo
Teho 135 kW (184 hv) / 5 000-6 500 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 350-4 000 r/min
Sähkömoottori
Teho
80 kW (109 hv)
Vääntö 265 Nm
Yhteisteho 215 kW (292 hv)
Yhteisvääntö 420 Nm
Akkukapasiteetti 12,0 kWh
Toimintamatka sähköllä 46 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 210 km/h (sähköllä 135 km/h)
Yhdistetty polttoaineenkulutus 2,1 l/100 km
CO2-päästöt 49 g/km
Yhdistetty energiankulutus Ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 708 mm, leveys 1 891 mm, korkeus 1 676 mm, akseliväli 2 864 mm
Omamassa 2 065 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 450-1 500 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Kotimaan koeajossa uusi BMW X3 – sisäistä kauneutta
​​​​​​​Koeajossa historian ensimmäinen BMW X3 M Performance​​​​​​​

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.