Salakuvat: Münchenin vastaisku laajalla rintamalla

Kilpailu ylemmässä premium-luokassa käy kovana. Mercedes esitteli juuri täysin uuden E-sarjalaisen, joka on saanut paljon kehuja. Se ei kuitenkaan saa kauaa paistatella yksin parrasvaloissa, sillä BMW tuo ensi vuonna markkinoille kokonaan uuden 5-sarjan auton. Sen avustinjärjestelmät, moottorit ja viihdejärjestelmät ovat päivitetty tähän päivään. Samanaikaisesti myös Ingolstadtissa puuhaillaan uuden A6:n parissa.

Tässä luokassa pärjätäkseen jokaisen valmistajan täytyy laittaa parastaan. Kokoluokka on kaikille valmistajille taloudellisesti äärimmäisen tärkeä, koska se on suosittu yritysautoluokka. Nämä ovat myös haastavia asiakkaita, jotka haluavat autoiltaan viimeisintä tekniikkaa ja mukavuutta. Yksi BMW:n tärkeimmistä tehtävistä on saada uuden 5-sarjan kuljettajaa avustavien järjestelmien toiminta samalla tasolle E-sarjalaisen kanssa, mikä käytännössä tarkoittaa mahdollisuutta autonomiseen ajamiseen.

Myös itse autoaan ajaville kuljettajille on luvassa aiempaa enemmän sitä kuuluisaa ajamisen iloa. Suurimpana syynä tähän on noin 100 kiloa aiempaa pienempi omamassa, mikä yhdistyy myös aiempaa parempaan alustaan. Tarjolle tulee myös tietä skannaavan kameran kanssa yhteistyössä toimiva alusta, joka valmistaa autoa tien epätasaisuuksiin. Ajamisen kannalta olennaisena uutuutena on tarjolla myös jopa 600 metriin asti valaisevat uudet laser-valot.

Kuten nykyisestäkin mallista BMW tuo 5-sarjasta tulee Euroopassa tarjolle kolme korimallia. Markkinat avataan alkuvuodesta 2017 sedanilla, jota seuraa farmarimalli kesällä. Kolmas korimalli on pidennetyllä akselivälillä varustettu 5 GT, joka tarjoaa perusversioita enemmän tilaa. Kiinan markkinoilla myös sedan tulee tarjolle pidennetyllä akselivälillä.

Moottorivalikoima rakentuu nelisylinterisistä dieseleistä lähtien, ja huipulle tulee tuttuun tapaan sijoittumaan M5, jonka pellin alta löytyy tuplaturbo-V8. Kolmisylinterisiä moottoreita ainakaan toistaiseksi ei Vitosen keulalla nähdä. Pihistelystä pitää huolen 530e-mallimerkinnällä kulkeva pistokehybridi, jolla on mahdollista ajaa noin 40 kilometriä pelkällä sähköllä.

5-sarjan Touring 5-sarjan GT