Muista turvallisuus syysaamuina – ikkunat kirkkaiksi ennen liikkeellelähtöä

Kylmät syysaamut ovat saavuttaneet jo eteläisimmänkin Suomen. Tämän myötä auton esilämmityksen merkitys jälleen korostuu.

Perinteinen lohkolämmitin on suosittu ja hyödyllinen varuste kylmissä olosuhteissa. Moottorin esilämmittäminen vähentää moottorin rasitusta, ja samalla kylmäkäynnistyksen jälkeiset päästöt vähenevät merkittävästi. Lohkolämmittimen käyttö toki vaatii auton pysäköinnin sähköpistokkeen läheisyyteen. Mikäli tähän ei ole mahdollisuutta, onnistuu lämmittäminen polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä.

Lohkolämmittimen pariksi asennetaan usein sisähaaroitus, joka puolestaan mahdollistaa auton sisätilanlämmittimen käytön. Ensimmäisenä mieleen saattaa tulla lähinnä parantunut mukavuus lämpimän sisätilan myötä, mutta tämän lisäksi lämmittäminen tuo merkittävän turvallisuushyödyn huurteettomien lasien muodossa. Autojen lasit huurtuvat syksyisin jo paljon ennen ensilumia, kun yölämpötilat laskevat huomattavasti päivän lämpötiloja alhaisemmiksi. Lohko- ja sisälämmittimien käyttöä ei siis kannata lykätä lumen tuloon saakka.

Lämmittimen käytössä oikeastaan ainoa huomionarvoinen seikka on sen suuntaaminen oikein. Ilman erillistä telinettä jalkatilassa makaava laite puhaltaa lämmintä ilmaa lähinnä penkkien alle, jolloin lasien avautumiseen kuluu huomattavasti pitempi aika kuin oikein suunnatulla laitteella. Myös laitteen teho kannattaa mitoittaa auton koko huomioiden sopivaksi.

Kävimme testaamassa sisätilanlämmitintä pakkaskontissa. Katso video alta.

Lämmitin kannattaa suunnata mahdollisimman suoraan ylöspäin ja tuulilasille. Tämä nopeuttaa ennen kaikkea huurun poistumista laseista. Myös yksinkertaiselta tuntuvien tuotteiden suhteen tapahtuu tuotekehitystä: Calix on muotoillut pistokepään siten, että se on kädessä oikein päin kytkemistä varten. Kytkemistä helpottamiseksi johdon pää myös hohtaa valoa

Kuvat: Mikko Autio ja Jonathan Rankle
Video: Jonathan Rankle