Mersun iso farkku viimein Suomeen

Mercedes-Benz esitteli alkuvuodesta täysin uuden E-sarjalaisen. Nyt mallisto täydentyy mielenkiintoisella farmarilla, jolle odotetaan edeltäjää suurempaa markkinaosuutta.

Hinta alkaen 56 523 €

E-sarja on yksi Mercedeksen tärkeimmistä automalleista. Keväällä esitelty sedan latasi täyslaidallisen uutta tekniikkaa, ja on jättänyt myös Mersun lippulaiva Ässän varjoonsa. Nyt pakettia täydennetään paljon tilaa tarjoavalla farmarilla.

Tutustuimme uutuusfarkkuun jo aiemmin ulkomailla, ja haimme nyt ensituntumat kotimaasta. Auton kotimaan lanseeraus tapahtuu lokakuun puolivälissä, ja mallistosta löytyy alkuun kaksi bensakonetta (E 200 ja E 250) sekä yksi diesel (E 220 d). Viimeksi mainittu edustaa Mercedeksen uusinta moottorisukupolvea (OM654), jonka kanssa samaan perusrakenteeseen tulee perustumaan myös ensi vuonna esiteltävä uusi kuusisylinterinen rivimoottori.

Suomessa uuden E-sarjalaisen myynti on lähtenyt hyvin käyntiin. Kasvua viime vuoteen verrattuna on kertynyt yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana 48 prosenttia. Farmarimallin osuus Suomessa on ollut E-sarjalaisen myynnistä noin 30 prosenttia, mutta tähän lukemaan odotetaan huomattavaa kasvua.

Parhaimmillaan tilaa on 1 820 litraa

E-sarjan T-malli ( on aina ollut tunnettu käytännöllisenä autona, mutta nyt muotoihin on haettu entistä enemmän myös linjakkuutta. Tämä näkyy aavistuksen pienentyneessä tavaratilassa, mutta sitä on edelleen tarjolla 640-1 820 litraa istuinjärjestelyistä riippuen.

E-sarjalaisen tärkeimpiä ominaisuuksia on hyvä mukavuus ja vaivattomuus. Taka-akseliston ilmajousitus kuuluu vakiovarusteluun, ja samalla sen avulla huolehditaan korkeuden säädöstä kuormasta riippumatta. Takapenkit on jaettu suhteessa 40:20:40, ja penkkien kaato onnistuu sähköisesti kahdessa osassa tavaratilasta löytyvillä kytkimillä. Keskimmäisen penkin saa kaadettua manuaalisesti esimerkiksi suksien kuljettamista varten. Lisävarusteena saatava vetokoukku kääntyy esiin niin ikään sähköisesti, ja sitä voi käyttää joko takaluukusta tai kuljettajan ovesta löytyvällä kytkimellä.

Nopean tutustumisen perusteella muunneltavuus on helppoa ja tila on myös muodoltaan helposti käytettävä. Koeajettu 194-hevosvoimainen dieselmoottori ja kaikissa malleissa vakiona oleva 9-portainen automaattivaihteisto toimivat erittäin hienostuneesti yhteen. Kokonaisuuden kruunaa erittäin miellyttävä ja mukavuuspainotteinen jousitus sekä vakiorengastuksella alhaiseksi jäävä rengasmelu.

Turvavarustelu on sedanmallin tapaan erittäin kattava, ja täydennystä voi hakea pitkän lisävarustelistan puolelta.

Kuvat ja video: Mikko Autio

Lue lisää E-sarjasta:
Elämä voi olla helppoa ja mukavaa – koeajossa Mercedeksen upouusi E-sarjan farmari
Koeajossa uusi E-sarjalainen – Mercedeksen S-luokka joutui teknisen kehityksen uhriksi
Koeajossa E–Mercedeksen ladattava hybridi – 2,1 litraa sadalla kilometrillä
E-sarjaan uudet moottorit – päästörajat tiukkenevat, onko dieseleillä tulevaisuutta?
Mercedeksen automaattinen pysäköintitoiminto – turhaa kikkailua vai tarpeellinen varuste?

comments powered by Disqus