Kompaktien sporttien uusi kuningas on tässä – viisi sylinteriä ja 420 hevosvoimaa

Kyllä, se toteutuu! Volkswagen lähtee mukaan tehokilpailuun, ja tuo markkinoille viisisylinterisen Golf R:n 420-hevosvoimaisen version.

Siitä ei ole kovin kauaa, kun Volkswagen testasi ja tunnusteli markkinoiden kiinnostusta Golf R 400 -erikoismallilla. Kyseessä oli kaksilitraisen ja nelisylinterisen moottorin 400-hevosvoimainen erikoisversio. Ilmeisesti tehomallia kohtaan löytyi tarpeeksi kiinnostusta ja nyt valmistaja on tuomassa markkinoille konseptiakin tehokkaamman erikoismallin.

Uuden Golf R 420 -mallin pellin alta löytyy Audilta tuttu 2,5-litrainen ja viisisylinterinen moottori. Golfin käyttämä MQB-pohjalevy on suunniteltu käytettäväksi nelisylinteristen poikittaiskoneiden kanssa, mutta pienillä muutoksilla tämä viisisylinterinenkin on mahdollista istuttaa auton keulalle. Ahdetusta voimanpesästä tullaan ottamaan Golfin käyttöön 420-hevosvoimaa ja vääntöä on parhaimmilalan tajrolla 500 newtonmetriä.

Voima välitetään eteenpäin kaikille neljälle pyörällä 4Motion nelivedon välityksellä ja vaihteistona toimii seitsemänportainen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Suorituskyky tullee olemaan vähintäänkin kiitettävä. Jo konseptiauton 400 hevosvoiman tehoilla valmistaja ilmoitti satasen spurtin taittuvan 3,9 sekunnissa ja huippunopeutta luvattiin ilman rajoitinta 280 km/h.

Tämän hetkisten tietojen mukaan Golf R 420 tulee markkinoille jo tämän vuoden aikana. Autoa valmistetaan vain rajoitettu erä, joten kiinnostuneiden kannattaa suunnata jälleenmyyjän juttusille pikaisesti.