Koeajossa Toyota Proace Verso – legendan jalanjäljissä

Toyota täydensi tila-automallistoaan pakettiautoon perustuvalla Proace Versolla. Monipuolisen muunneltavuuden ja hyvien tilojen lisäksi auto tarjoaa jopa yllättävää mukavuutta.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Varustelusta

Tiloista

Emme tykänneet

Tunnottomasta ohjauksesta

Penkkien työläästä jumppaamisesta

Hinta alkaen 32 839 €
Koeajoauto 51 466 €

Toyotan pakettiautomyynti koki kolauksen etenkin Suomessa, kun legendaarisen Hiacen valmistus päättyi vuonna 2011. Sen tilalle tullut japanilais-ranskalaisella yhteistyölle perustunut Proace sijoittui pienempään kokoluokkaan, eikä saavuttanut edeltäjänsä arvostusta. Myös mallisto oli aiempaa suppeampi, eikä esimerkiksi henkilömallia ollut tarjolla nykyistä vastaavilla mahdollisuuksilla.

Toisen sukupolven Proace esiteltiin viime vuonna ja alkuvuodesta mallistoa täydennettiin odotetulla Verso-tila-autolla. Perusta on edelleen yhteistyötä PSA:n kanssa, mutta tutustu nimestä huolimatta auto on ottanut huiman harppauksen ylöspäin niin mukavuuden, laatuvaikutelman kuin tilojen ja muunneltavuuden suhteen.

Pakettiautojen pohjalle tehdyt tila-autot ovat muuttuneet viime vuosina huomattavasti helpommin lähestyttäviksi vaihtoehdoiksi perheautoa etsiville. Mielikuva karuista ja äänekkäistä pakettiautoista ei pidä enää useinkaan paikkaansa, ja henkilömalleissa juuri mukavuuteen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Eniten pakettiautomaisuudesta muistuttaa korkeahko ajoasento, joka tuo mukanaan hyvän näkyvyyden.

Myös voimalinjat ovat nykypäivää. Isoillakaan tila-autoilla ei tarvitse pelätä olevansa tien tukkona, sillä esimerkiksi Proacen tehokkaimman version 177 hevosvoimaa riittävät auton vaivattomaan liikuttamiseen. Sama vaivattomuus toistuu kaikkeen ajamiseen liittyvässä, ja kokonaisuudessaan mukavuus myös kuljettajan paikalla yllättää.

Proacen keskimmäinen koripituus on järkevä kompromissi tilojen ja käytettävyyden suhteen. Auto on edelleen järkevän kokoinen kaupunkiympäristöön, mutta tilaa on riittävästi pienille tavaroilla kaikki istuinpaikat varattunakin. Pitkä akseliväli toki tuo oman kankeutensa käytökseen, mutta samalla se lisää mukavuutta maantieajoon.

Ominaisuuksiensa lisäksi myös varustelu on henkilöautojen tasolla. Tarjolla ovat niin viimeisimmät mukavuusvarusteet kuin kuljettajaa avustavat järjestelmät kuten kosketusnäytöllä varustettu multimediajärjestelmä, aktiivinen vakionopeudensäädin ja vaikkapa kaistavahti.

Suurin kynnys Toyota Proace Verson kaltaisen tila-auton valinnalle lienevät mielikuvat. Jos ylpeys antaa periksi ajaa ”pakettiautolla”, tarjoaa auto paljon tilaa ja ominaisuuksia varsin kilpailukykyisesti pakattuna.

Uusi Toyota Proace Verso nähdään myös Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden seitsemännessä jaksossa maanantaina 30.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Toyotan pakettiautoon perustuva tila-auto.

KENELLE Paljon tilaa ja muunneltavuutta tarvitsevalle, myös ammattikäyttöön.

AJETTAVUUS Pakettiautot ovat kautta linjan muuttuneet huomattavasti henkilöautomaisempaan suuntaan, minkä huomaa hyvin myös Toyotan ratin takana. Ajaminen on tehty kokonaisuudessaan hyvin vaivattomaksi ja tätä korostetaan etenkin todella voimakkaasti tehostetulla ohjauksella. Vaikka auto on suunniteltu myös suuren lastin kantamiseen, ei tässä ole havaittavissa takavuosilta pakettiautoille tyypillistä taka-akselin pompotusta. Pitkä akseliväli tuo myös oman osansa mukavuuteen ja auton vakaaseen etenemiseen. Ohjaukseen tottumisen jälkeen Toyota on varsin miellyttävä matkakumppani.

SUORITUSKYKY PSA:lta peräisin oleva 177-hevosvoimainen dieselmoottori liikuttaa Proacea vaivattomasti sekä kaupungissa että moottoritienopeuksissa. Autolla ei tarvitse pelätä jalkoihin jäämistä, ja ajantasalla oleva 6-portainen automaattivaihteisto hoitaa hommansa hienosti.

TILAT Kuljettajan paikalle nousemisen jälkeen ajoasennon henkilöautomaisuus yllättävää. Hallintalaitteet ovat tuttuja sisarmerkkien tuotteista, ja pakettiautopohjaisuus näkyy funktionaalisuutena. Myös kovan muovin käyttö kielii alkuperästä, mutta siitä huolimatta laatuvaikutelma on hyvä. Pakettiautojen pohjalle perustuvissa tila-autoissa tilankäytöllä on yleensä enemmän mahdollisuuksia kuin pienemmissä tila-autoissa. Toyota Proacen keskimmäisen koripituuden ja Family-varustelun tapauksessa edestä löytyy kaksi istuinta ja ”tavaratilasta” kaksi penkkiriviä, joilta kummaltakin löytyy yksi kahden istuttava ja yksi yksittäinen penkki. Nämä ovat poistettavissa tarpeen mukaan ja esimerkiksi viidelle matkustajan kera tavaratilaa on todella runsaasti. Etenkin isompien penkkien nostelu yksin on varsin työlästä, ja toki poistettaville penkeille pitää löytää järkevä säilytyspaikka, mikä on usein etenkin kaupunkiympäristössä haastavaa. Tästä näkökulmasta pienempien tila-autojen taittuvat penkit ovat huomattavasti kätevämpiä tilapäiseen tarpeeseen.

MALLISTO Proace on tarjolla kolmella dieselmoottorilla (116, 150 ja 177 hv), joista tehokkain on aina automaattivaihteinen. Tarjolla kaksi akseliväliä, kolme koripituutta ja neljä varustetasoa. Versiosta riippuen istuinpaikkoja on 6-9. Tilaratkaisujen osalta valinnanvaraa siis riittää monenlaisiin tarpeisiin. Sama pätee auton varusteluun. Paremmilla varustetasoilla autoa voi maustaa muun muassa moderneista henkilöautoista tutuilla avustinjärjestelmillä, ja myös mukavuusvarustelu on kunnossa.

Toyota Proace Verso Family L1
Polttomoottori
1 997 cm3, R4 turbodiesel
Teho 130 kW (177 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 000-2 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,1 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 151 g/km
Mitat Pituus 4 956 mm, leveys 1 920 mm, korkeus 1 881 mm, akseliväli 3 275 mm
Omamassa 1 730 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 180-550-980 l

Kuvat: Mikko Autio