Koeajo: Mercedes-Benz C350 Plug-in Hybrid – ekoteko vai bensasyöppö?

Tämä tähtikeula ajaa itse ja kulkee sähköllä.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Väännöstä

Emme tykänneet

Luvattua korkeammasta kulutuksesta

Akuston sijoittelusta

Mercedes C Plug-in Hybrid on mielenkiintoinen lisä tähtimerkin yhä kasvavaan pistokehybridimallistoon. Nykyisellään ladattavia malleja on C-sarjan lisäksi ainoastaan S- ja B-sarjat, joista jälkimmäinen on täyssähköauto. Valmistajan mukaan uusia pistokehybridejä on luvassa lisää. Vuoden 2017 loppuun mennessä Mercedes-Benz on luvannut tuoda markkinoille yhteensä kymmenen uutta pistokehybridiä. Sähköistymistä on siis luvassa laajalla rintamalla, mutta onko niistä oikeasti iloa vai onko kyseessä pelkkä markkinointikikka?

C-sarjan tekniikka koostuu kaksilitraisesta ahdetusta bensiinimoottorista (211 hv) ja 60 kilowattia tuottavasta sähkömoottorista. Näiden yhteenlaskettu teho on 270 hevosvoimaa, jonka avulla auto pinkaisee satasen vauhtiin 5,9 sekunnissa. Vielä suorituskykyäkin vakuuttavampaa on valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat. Satasella menovettä kuluu ainoastaan 2,1 litraa, CO2-lukeman ollessa 48 g/km. Paperilla kaikki näyttää siis erittäin hyvältä, mutta se ei ole valitettavasti koko totuus.

Koeajon aikana kulutus pyöri noin kahdeksan litran kantturoissa, joten ollaan kaukana luvatuista lukemista. Kulutuslukemaan vaikutti toki se, että autoa ei käytetty pistokkeessa. Se voi olla monelle kuitenkin arkipäivää, jos määränpäästä ei löydy asianmukaista lataustolppaa. Sellaisen saa ostettua omaan talliin, mutta kannattaa pitää mielessä, että asianmukainen latauspistestä voi kustantaa 3000–5000 euroa.

Mikäli edellä mainitut asiat hyväksyy, on pistokehybridi varsin soiva peli. Autolla on mahdollisuus kulkea pelkän sähkön avulla 31 kilometriä. Hyvä vääntö takaa jouhevan kulkupuolen.

Luonteeltaan voimalinjasto onkin ison dieselmoottorin kaltainen. Vääntöä on tarjolla kuin pienessä kylässä (yhteensä 600 Nm), mutta varsinaisesti sporttiseksi moottoria ei voi luonnehtia. Ajoittain polttomoottorin käynnistymisen huomaa pienenä nykäyksenä, mutta suurimman osan ajasta voimalinjasto toimii saumattomasti.

Ratin takana akustojen tuomaa lisäpainoa ei huomaa, joten auto tuntuu aivan tavalliselta C-sarjalta. Ohjaus on hyvin painotettu. Vakiona tuleva ilma-alusta tasoittaa tehokkaasti tien epätasaisuudet.

Lisämukavuuden perään haikaileva voi puolestaan valita aktiivisen kaistavahvin ja vakionopeudensäätimen. Niiden avulla auto pystyy kulkemaan lyhyitä matkoja ilman kuljettajan holhousta. Turvallisuussyitä järjestelmä kytkeytyy kuitenkin pois päältä noin kymmenenen sekunnin päästä, mikäli kädet eivät ole ratissa. Teoriassa auto pystyy siis kulkemaan pitkiäkin matkoja autonomisesta – pelkän sähkön voimalla.

Ulkoa ja sisältä pistokemalli ei käytännössä poikkea tavallisesta mallista, lukuunottammatta kuljetuskapasiteettia. Tavaratilaan sijoitettu akku syö kontin tilaa noin 150 litralla. Se onkin pieni kauneusvirhe, sillä monissa kilpailijoissa akusto on sijoitettu fiksummin takapenkkien alle, jolloin se ei syö kuljetuskapasiteettia.

Hintaa pistokehybridille kertyy 56 953 euroa. Se on paljon rahaa, mutta toisaalta huonomman suorituskyvyn omaava C300-bensamoottori on lähes saman hintainen. Suurin ostajakunta autolle löytynee yrityspuolelta, jossa päästörajat jatkavat tiukentumistaan.

Mercedes-Benz C350 Plug-in Hybrid
Hinta alkaen 56 953 €

Moottori 1991 cm3, 4-sylinterinen, turbo.
Vaihteisto 7-vaihteinen, automaatti
Teho 155 kW (211 hv) 5500 r/min
Vääntö 350 Nm
Sähkömoottori 60 kW
Vääntö 340
Yhteenlaskettu teho 279 hv
Yhteenlaskettu vääntö 600 Nm
Toimintamatka sähkölla 31 km
0-100 km/h 5,9 s
Huippunopeus 250 km/h
Keskikulutus 2,1 l / 100 km
CO2-päästöt 48 g/km
Mitat pituus 4680 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2840 mm
Omamassa 1780 kg
Tavaratila 335 l

---

Lue lisää Mercedes-juttuja:
Vertailu: Mercedes CLA Shooting Brake vs. Volvo V60 – trendikästä tilaa tarjolla, mutta miten käytännöllisyys?
Koeajo: Mercedes-AMG GT S – kun AMG sai täysin vapaat kädet
Koeajo: Mercedes GLC 350 e – 320 heppaa 2,5 litran kulutuksella
Koeajo: Mercedes GLC Off Road Engineering -paketti – oikeasti maastoon tehty

 

comments powered by Disqus