Koeajo: Kutistamalla kasvanut pikku-Q

Audi Q2 on mielenkiintoinen tulokas citymaastureiden luokkaan. Kaupunkimiljöössä näppärät ja kompaktit ulkomitat eivät tarkoita suoraan ahtaita tiloja.

Tykkäsimme

näppärästä koosta

muotoilusta

moottorivalikoimasta

laatuvaikutelmasta ja trendikkäistä väriyhdistelmistä

Emme tykänneet

hinta nousee kovaksi ”pikkuautosta”

perusauto melko vaatimaton, herkut maksavat ekstraa

Suomeen syksy 2016
Hinta avoinna

Q2:n myötä Audi kasvattaa entisestään jo laajaa Q-perhettä. Samalla Audilla on tarjota asiakkailleen jotain, jota BMW:ltä ja Mercedekseltä puuttuu – pieni katumaasturi. Okei, BMW:ltä löytyy avuksi Mini Countryman, mutta Mercedeksellä ei ole (toistaiseksi) tarjontaa pikkumaastureiden luokassa, sillä GLA on selvästi isompi.

Eikä syitä tämän kokoluokan suosiolle tarvitse sen kauemmin pohtia. Yhä suurempi osa meistä asuu kaupungissa, joissa tila on kortilla niin parkkihalleissa kuin kadunkulmissakin. Arkiliikkumiseen ei myöskään tarvita jättikokoista tavaratilaa tai hulppeita takatiloja. Hieman korkeammasta istuma-asennosta on puolestaan selvästi hyötyä, näkyvyys ulos autosta on hyvä, ja Q2:een on myös helppo astua sisälle. Jakkupukuisten kohdalla etu saattaa olla jopa merkittävä.

Q2:sta näkee myös ensi vilkaisulla, ettei Audi ole tehnyt uuttuutta nopeasti vain lisätäkseen mallistoon vielä yhden version. Q2:ssa olemuksessa on särmää, jota niin A3:sta kuin Q3:stakin puuttuu. Visuaalisesti laskeva kattolinja antaa Q2:lle myös menevämmän olemuksen kuin mitä sen sisarissa on.

Ovet avaamalla Q2:n trendikkyys sen kuin korostuu. Ohjaamo on moderni – ja jos kukkaro kestää, autoon saa lähes kaikki modernit herkut, mitä VW-konsernin hyllystä löytyy.

Mutta perusversionakin autossa on oma jujunsa. Q2 on nimittäin selvästi eli noin seitsemän senttiä A3:a lyhyempi, mutta se tarjoaa periaatteessa samat tilat – tavaratila on jopa aavistuksen isompi. Kyseessä ei siis ole matkustamon suhteen mikään pikkuauto. Sisätiloissa ei ole myöskään radikaalia eroa astetta isompaan eli 20 senttiä pidempään Q3:een.

Ensivaikutelman perusteella Audilla on käsissään oikea tuote juuri oikeaan aikaan. Ja vaikka Q2:n muotoilussa on pelattu tietyllä tapaa varman päälle, pieni irtiotto Audin peruslinjasta korostaa pikkuisen persoonallisuutta. Toisaalta kyseessä on myös ensimmäinen pariton Q, joten sen ilmeellä ja olemuksella luodaan pohjaa myös tuleville Q6:lle sekä Q4:lle.

MIKÄ Pitkälti A3:n tekniikalle kasattu 4,19 metriä pitkä maasturi, jonka saa sekä etu- että nelivetoisena. Mittojensa puolesta Q2 asettuu A1:n ja A3:n väliin, mutta tilojen puolesta se osuu puolestaan A3:n ja Q3:n väliin.

KENELLE Q2 on oiva vaihtoehto yksineläjille sekä nuorille ja vanhoille pariskunnille, joiden autoissa harvoin matkustaa kukaan takapenkillä. Se on pikkuautoksi myös huomattavasti haluttavamman oloinen kuin mitä A1 on, eli Q2:lla Audin on mahdollista haalia haaviinsa myös kokonaan uusia asiakkaita. Toki Q2 taipuu myös erinomaisesti perheen kakkosautoksi.

AJETTAVUUS Ratin takana Q2 tuntuu kompatilta muttei mitenkään pikkuautomaiselta. Ohjaus on ok, eikä meno ole huojuvaa korkeammasta korista huolimatta. Tästä on ainakin osittain kiittäminen takana kasvatettua raideleveyttä. Jousituksen perusasetus on napakka, mutta ei vielä ärsyttävän kova. Lisähintaan on tarjolla mukautuva iskunvaimennus, mutta se ei ole Suomessa välttämätön; perusjousitus tuntui aivan riittävän hyvältä. Suomessa kannattaa myös tyytyä maltillisempaan eli 16- tai mielellään 17-tuumaiseen rengaskokoon. 18 tuumaa parantaa tietysti ulkonäköä hieman, mutta mukavuus alkaa kärsiä.

SUORITUSKYKY Ajoimme ensikoeajolla kaikki bensaversiot. Näistä 1,4-litrainen on hyvä peruskone, jossa on sopivasti tehoa ja voimaa. Mielenkiintoinen valinta on litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo, jossa on sinänsä riittävästi tehoa, jonka hetkittäistä puutetta moottorin vahva vääntö kompensoi. Q2 on myös rakennettu kevyeksi, joka tekee menosta maittavaa vähäisemmänkin tehon ansiosta. Moottorin voimavarojen ansiosta jopa manuaalivaihteisto istuu mainiosti sen jatkeeksi. 190-heppainen bensaturbo tarjoaa jo varsin ripeät kyydit, mutta mitenkään sporttiseksi ei meno senkään avuin ylly.

TILAT Ohjaamo on moderni, laadukas sekä niin haluttaessa myös pirteä – tarjolla on raikkaita väri- ja somisteyhdistelmiä. Kuskin paikalla Q2 tuntuu selvästi isommalta autolta kuin A1 ja jopa A3, mutta samalla sen kompaktit ulkomitat on helppo hahmottaa. Takapenkillä on korkean istuma-asennon ansiosta riittävästi jalkatilaa myös aikuisille, ja tavaratilan monikäyttöisyys tekee siitä riittävän arkitarpeisiin. Tavaratilassa on myös kätevä välipohja, jonka poistamalla tilaa on enemmän kuin A3:ssa, mutta jos kuljetettavana on vain kauppakasseja, välipohjan avulla kasseja ei tarvitse nostella aivan tilan pohjalta.

MALLISTO Kolme bensaturboa (1.0/115 hv, 1.4/150 hv ja 2.0/190 hv) sekä kolme turbodieseliä (1.6/115, 2.0/150 hv ja 2.0/190 hv). Tehokkaimmat versiot ovat aina nelivetoautomaatteja, matalatehoisimmat ovat puolestaan aina etuvetoisia. Kaikkiin malliversioihin on tarjolla automaattivaihteisto. Tarkemmat varustetasot selviävät myöhemmin, kun autot on hinnoiteltu.

Audi Q2 1.0 TFSI
Moottori 999 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 85 kW (115 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 200 Nm / 2 000-3 500 r/min
0-100 km/h 10,5 s.
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus ei ilmoitettu
CO2-päästöt ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 191 mm, leveys 1 794 mm, korkeus 1 508 mm, akseliväli 2 595 mm
Tyhjäpaino 1 205 kg
Tavaratila 405-1050 l

comments powered by Disqus