Koeajo: Ford Mondeo Vignale – premiumin perässä

Ford toi markkinoille Vignale-nimellä kulkevan malliston. Muusta mallistosta erottuvan varustelun lisäksi Vignale-asiakkaat saavat erityistä palvelua jo auton ostosta lähtien.

Tykkäsimme

Hiljaisuudesta

Voimalinjasta

Varustelusta

Emme tykänneet

Moottorin äänestä sisällä

Kosketusnäytön huonosta tuntumasta

Hinta alkaen 49 844 €
Koeajoauto 57 064 €

Automarkkinat kasvavat globaalilla tasolla yleisesti heikosta taloustilanteesta huolimatta. Tärkeänä kasvutekijänä monilla valmistajilla on ollut erilaiset katumaasturit ja crossover-tyyliset autot. Näiden lisäksi myös premium-merkeillä menee hyvin, ja tähän kategoriaan tähtää myös Ford täysin uudella Vignale-mallistollaan.

Kyseessä on muuta mallistoa paremmin varusteltu versio kyseessä olevasta mallista. Tällä hetkellä vain Mondeosta on saatavissa Vignale-malli, mutta myöhemmin kuluvan vuoden aikana mallisto laajenee myös S-Maxiin sekä katumaasturimalleihin Edgeen ja Kugaan. Vignale-mallisto halutaan erottaa muusta mallistosta jo ostokokemuksesta lähtien. Näitä malleja saa vain FordStore-statuksella varustetuista myymälöistä, joita on tällä hetkellä Suomessa kaksi kappaletta. Näissä myymälöissä on panostettu asiakkaan viihtyvyyteen ja autojen kattavassa esittelyssä hyödynnetään entistä enemmän interaktiivisia tekniikoita.

Tarkkasilmäinen harrastaja erottaa Mondeo Vignalen muusta mallistosta jo ensimmäisellä vilkaisulla. Auto on varustettu erilaisella maskilla, sumuvaloja ympäröivät kromikehykset ja samoin kylkilistat ovat kromia. Takaosasta löytyvät kaksoispakoputket ja auton alla pyörivät Vignale-mallin 18-tuumaiset alumiinivanteet.

Sisätiloissa ero on huomattavissa vielä selvemmin. Penkit ovat nahkaverhoillut ja kuusikulmainen kuviointi erottaa sen perusmalliston vaihtoehdoista. Vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa 8-tuumainen kosketusnäyttö, Sony-äänentoistojärjestelmä, sähkösäätöinen kuljettajan istuin sekä avaimeton keskuslukitus ja auton käynnistys. Lisävarustelistalta voi vielä poimia lisäherkkuja niin mukavuuteen kuin turvallisuuteen liittyen.

Näkyvien varusteiden lisäksi Vignalen äänieristykseen on panostettu muuta mallistoa enemmän. Tämän lisäksi auto on varustettu aktiivisella vastamelujärjestelmällä, jonka avulla vaimennetaan entisestään ohjaamossa kuuluvia ääniä. Auto onkin hyvin hiljainen, mutta muutamilla kierroslukualueilla moottorin ääni korostuu sisällä pienien resonanssien siivittämänä.

Myöskään Fordin Sync-järjestelmä ei anna yhtä hyvää vaikutelmaa kuin muu auto. Sen kosketusnäyttö vaatii monien muiden valmistajien järjestelmiin verrattuna huomattavasti enemmän voimaa, ja näytön reagointi on hidasta. Lisäksi näyttö jää aavistuksen turhan kauaksi ja käyttöliittymä ei ole selkeimmästä päästä. Tämä on kuitenkin asia, johon tottuu varsin nopeasti arkielämässä.

Vignale erottuu positiivisella tavalla muusta Mondeo-mallistosta. Etenkin tyylikäs sisustus huokuu arvokkuutta ja matkustusmukavuus on hyvällä tasolla. Mondeo Vignale heittää hyvän haasteen perinteisille premium-merkeille.

MIKÄ Hyvin varusteltu Ford Mondeo, jonka ostaja saa astetta parempaa palvelua.

KENELLE Vignale-mallisto sopii mukavuudenhakuiselle Fordistille. Tunnelmassa on eroa muihin Mondeoihin.

AJETTAVUUS Mondeo on ollut luokassaan perinteisesti hyvä ajettava. Vignale-mallissa halutaan korostaa etenkin mukavuutta ja säädettävä iskunvaimennus tekee matkanteosta erittäin mukavaa. Comfort-asetus sopii parhaiten auton luonteeseen. Iskunvaimennuksen sport-asetuksella meno puolestaan muuttuu varsin pintakovaksi, mutta vauhdikkaammassa etenemisessä myös kallistelu vähenee. Ohjaus on miellyttävän tarkka, mutta tuntuma jää talvirenkain aavistuksen etäiseksi.

SUORITUSKYKY Diesel-automaatti-yhdistelmä takaa vaivattoman etenemisen ja meno tuntuu liikkeellä ollessa paperille kirjattuja arvoja vaivattomammalta. Tässä auttaa vahva vääntö, joka on käytettävissä sopivan laajalla alueella. Vaihteisto ei ole aivan parhaimpien kilpailijoiden tasolle vaihtonopeuden perusteella, mutta toiminta on huomaamatonta ja mukavuuspainottaista. Koeajon aikaan ei vielä ollut lunta maassa, joten nelivedon toimivuutta ei päästy kokeilemaan.

TILAT Mondeo tarjoaa hyvin tilaa sekä edessä että takana. Myös tavaratila on kiitettävän kokoinen, mutta viistoperäiseen malliin verrattuna käytettävyys ei ole yhtä hyvä korkean nostokynnyksen ja matalan lastausaukon vuoksi.

MALLISTO Vignale-malli on tarjolla koeajetun nelivetoisen dieselin lisäksi etuvetoisena samalla moottorilla sekä 210-hevosvoimaisena dieselinä. 2,0-litraisesta bensaturbosta ovat tarjolla 203- ja 240-hevosvoimaiset versiot. Nämä kaikki mallit ovat tarjolla sedanina ja farmarina. Perinteisten voimaratkaisujen lisäksi tarjolla on aina neliovinen hybridi.

Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi AWD

Moottori 1 997 cm3, R4 turbodiesel
Teho 132 kW (180 hv) 3 500 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 000 – 2 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 8,6 s
Huippunopeus 221 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 138 g/km
Mitat Pituus 4 871 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 850 mm
Omamassa 1 682 kg
Tavaratila 525 l

Ohjaamo on kokonaisuudessaan selkeä Peruutuskamera on nopeasti yleistynyt varuste Ohjauspyörässä on paljon painikkeita, mutta niiden käytön oppii varsin nopeasti Mittaristosto voisi olla aavistuksen yksinkertaistetumpi Etupenkeissä on hyvien säätövarojen lisäksi myös lämmitys, tuuletus ja hieronta Takana on hyvät tilat kahdelle Takapenkkiläisten turvavöissä on airbag-ominaisuus Porrasperäisen mallin tavaratilan käyttöä rajoittaa lastausaukon koko

Kuvat: Mikko Autio