Koeajo: Audi R8 V10 Plus – kierros veitsen terällä

610-heppainen R8 V10 Plus vie Audin kertaheitolla superautojen luokkaan. Odotukset ovat kovat, ja tämä auto vastaa huutoon. Haimme ensityypit Le Mansista.

Tykkäsimme

näyttää hyvältä

kuulostaa upealta

käsittämättömän hyvä ajaa

Emme tykänneet

käytössä ei ole joka päivä Le Mansin rataa

Naurettavan pieni tavaratila, check. Ohjaamoon on todella hankala kiivetä, check. Moottori sijaitsee kuljettajan takana, check. Näyttää hyvältä, check. Kuulostaa vielä paremmalta, check. Pikaisesti katsoen Lamborghini Huracanin kanssa tekniikan jakava Audi R8:n kireä V10 Plus -versio täyttää kaikki superauton kriteerit.

Edessä on 13,6 kilometrin testiajo Audin uudella supertykillä. Matka ei ole järin pitkä, mutta ilmapiiri Circuit de la Sarthen ympäristössä Le Mansissa on niin täynnä autourheilun historiaa, ettei lyhyellä matkalla ole mitään väliä. Käynnissä ovat legendaarisen 24 tunnin kisan aika-ajot, ja me olemme menossa mukana…

Vähän jännittää ajaa kunniakierros tällä laitteella yleisön edessä. Onneksi minun ei tarvitse miettiä ajolinjoja, sillä niistä vastaa edessäni Audin R8 Le Mans -autolla ajava 9-kertainen Le Mans -voittaja Tom Kristensen.

V10 ulvoo niskaani kuin piesty sika, kun kiihdytän varikolta kohti pelottavan nopeaa Dunlop-mutkaa. Syke on noussut hetkessä kattoon, ja adrenaliini virtaa vahvana suonissa. Tunnetilat vaihtuvat sekunnin kymmenyksissä. Olen peloissani ja innoissani. Kunnioitus tätä rataa ja täällä ajavia kuskeja kohtaan on suuri.

​

Yritän seurata Kristenseniä ja katsoa samalla jo valmiiksi seuraavaa mutkaa. Kristensen on läpäissyt jo seuraavan mutkan ja yritän epätoivoisesti pitää saman ajolinjan.

Avaan kaasun täysille ja ampaisen ulos Tertre Rouge -mutkasta. Oikea jalka on niin suorana kuin se vain olla voi, ja kädet puristavat rattia. 5,2-litrainen vapaasti hengittävä moottori reagoi herkästi ja empimättä kaasujalan käskyihin. Neula nousee kierroslukumittarissa… 5 000… 6 000… 7 000… rajoittimesta ei ole vielä tietoakaan. Se tulee vastaan vasta 8 700 kierroksen kohdalla. Uusi kaksoiskytkinautomaatti toimii salamannopeasti. Maisema ulkona vilisee, nopeusmittari nousee ensimmäisen kerran yli 200 km/h lukemaan.

Tiedostan radan varralla olevan yleisön, mutten näe yksittäisiä hahmoja. Katseeni on tiukasti tiessä.

Edessä on pitkä Hunaudiéresin suora. Täällä protot saavuttavat lähes 400 km/h nopeuden, ja teoriassa V10 Plus ehtisi sekin kelata mittariin 330 km/h – ellei suoran keskelle olisi laitettu vuonna 1990 kahta shikaania. Ajaessani niiden läpi en voi olla tuntematta kunnioitusta kisakuskeja kohtaan, jotka ampuvat tästä läpi maksimivauhdilla kierros toisensa jälkeen. R8:n laservaloista olisi täällä yöllä hyötyä.

Suora jatkuu, nopeus otetaan pois Michelinin shikaanissa, sitten kiihdytetään taas täysillä ennen brutaalia jarrutusta Mulsanneen. Sitten taas selkä kiinni istuimeen, kunnes eteen tulee Indianapolis-mutka. Jarrut ovat taas kovilla. Indianapolista seuraa Arnage. Edessä on taas pieni suoranpätkä ennen mutkayhdistelmää: Porsche, du Pont, Karting Ässämutka, Ford. Tätä haastavaa mutkayhdistelmää seuraa maali.

Kierros on ollut elämys, vaikken uskaltanut viedä autoa edes lähellekään sen äärirajoja. Auton suorituskyky sekä ennen kaikkea tasapainoinen käytös haastavissa mutkayhdistelmissä vakuuttaa. Ja jälleen kerran on pakko hämmästellä sitä, miten helpon tuntuisia nykyiset superautot ovat ajaa. R8 on kehitetty samaan aikaan Audin kisa-auton kanssa, ja kehitystyöhön ovat osallistuneet myös Audin Le Mans -kuskit.

Kaiken tämän seurauksena R8 V10 Plus on kevyt ja sitä on helppo ohjastaa vielä veitsen terälläkin.

Ja kaikki tämä tavallisessa katuautossa, jolla on helppo ajaa myös kaupunkien ruuhkissa tai jonka voi antaa myös kokemattomalle kauppareissua verten. Vau.

Audi R8 V10 Plus
Hinta avoinna
Suomeen loppuvuodesta 2015

Moottori 5 204 cm3 V10
Teho 449 kW (610 hv) / 8 250 rpm
Vääntö 560 Nm / 6 500 rpm
0-100 km/h 3,2 s
Huippunopeus 330 km/h
EU-kulutus 12,3 l/100 km
CO2-päästöt 287 g/km
Mitat Pituus 4 426 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 240 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 480 kg
Tavaratila 112 l

 

comments powered by Disqus