Koeajo: Audi A4 Avant – yhä vain vau!

Farmarimallin tärkeys korostuu premium-segmentissäkin. Audi tuo A4:n Avant-version kauppoihin samaan aikaan sedanin kanssa. Tykkäsimme farkusta enemmän.

Hinta alk. 42 931 €

Vau. Yhä vain vau. Audin uusien mallien parantuneeseen laatuun alkaa jo tottua, mutta kokemus vetää yhä sanattomaksi. Ei näissä hommissa kuitenkaan tule turhan usein vastaan tuotteita, joista on vaikea löytää moitittavaa.

Olen farmari-ihmisiä, joten Avant miellyttää minua enemmän kuin sedan. Kyse on puhtaasti rationaalisesta käytännöllisyydestä. Tavaroiden kuskaaminen on farkun kanssa niin paljon helpompaa.

Audi on kasvattanut A4 Avantin tavaratilaa 15 litralla 505 litraan, ja kontti on selkeän muotoinen. Useamman lapsen perheet saattavat tosin kaivata vieläkin isompaa konttia – varsinkin jos lapset harrastavat urheilulajeja, joissa tavaraa pitää roudata vähänkin enemmän.

Tavaratilan laajennukseenkin Audi olisi saanut kiinnittää vähän enemmän huomiota. Plussaa tulee siitä, että selkänojat saa kipattua nyt nurin tavaratilan sivuilta löytyvistä vivuista. Plussaa tulee myös siitä, että Suomi-auto on varusteltu aina sähkötoimisella takaluukulla, jonka yhteydessä on automaattisesti syrjään vetäytyvä tavaraverho.

Miinusta tulee puolestaan siitä, että laajennettu tavaratila ei ole aivan tasapohjainen. Harvoin autossa tietysti kuljetetaan mitään niin isoa tavaraa, että tällä olisi varsinaisesti merkitystä, mutta tasapohjaisuuteen olisi silti hyvä aina pyrkiä.

Plussaa tulee myös tavaratilan kiinnitysmahdollisuuksista. Kontin sivuilla on kiskot, ja niille löytyy asennettavat kiinnityslenkit sekä lukuisia erilaisia kiinnikkeitä. Leveällä nauhalla voi sitoa kiinni pienempiä kapsakkeja.

Poikittaissuunnassa tavaratilan poikki viritettävien tankojen avulla tavaratilan voi jakaa haluamallaan tavalla. Ja kaikki tarvittava on pakattu hienosti omiin lokeroihinsa välipohjan alle. Tämä on selvä parannus entiseen, jolloin kiinnikkeet olivat yhdessä pussissa.

Audi on miettinyt A4:n kanssa monia asioita perinpohjaisesti, ja tuote on parantunut ison harppauksen edeltäjään verrattuna. Myös se on hyvä asia, että lähes kaikki tarjolla olevat turvallisuus- ja viihdejärjestelmät saa nykyisin lähes kaikkiin malleihin. Jos kukkaro antaa periksi, A4:stäkin saa rakennettua todella edustavan ja ylellisen version.

Tykkäsimme

jousituksesta

laadukkaasta ohjaamosta

voimalinjoista

Emme tykänneet

tavaratila olisi saanut kasvaa enemmänkin kuin 15 litraa

laajennettu tavaratila ei aivan tasapohjainen

MIKÄ Audin tärkeimmän mallin farmariversio. Suomessa myynti jakaantuu aika tasan sedanin ja farmarin kanssa.

KENELLE Uutta tekniikkaa, laatua ja matkustamisen mukavuutta arvostaville. Näyttävä digitaalinen mittaristo sekä lukuisat avustavat järjestelmät kiihottavat hifistelijöitä.

AJETTAVUUS Ratin takana fiilis on sama kuin sedanissa. Sähkötehosteinen ohjaus on hyvä, ohjauksen tehostus ja vaste ovat sopivasti tasapainossa. Audin erinomaiseen matkustusmukavuuteen eniten vaikuttava ominaisuus on sen napakan pehmeä jousitus. Terävätkin kuopat ylitetään vain vaimean tömähdyksen saattelemana. Ja jos autossa on vielä mukautuva jousitus, se vaimentaa todella hyvin tien epätasaisuudet. Uusi A4 on myös hiljainen, etenkin jos autoon on valinnut akustiset sivulasit etusivuikkunoihin.

SUORITUSKYKY Ajoimme kuukausi takaperin sedanin koeajolla kolme bensakonetta sekä 190 hv dieselin, joten tällä kertaa keskityimme 150-heppaiseen dieseliin käsivaihteistolla. Se on näin alkuvaiheessa myös hinnat alkaen versio, ennen kuin 1,4-litrainen bensakone saapuu Suomeen ensi keväänä. Pienin diesel vetää nätisti jo 1 000 kierroksen kohdalta, ja 1 500 kierroksen yläpuolella konetta ei meinaa tunnistaa käyntiäänestä enää dieseliksi. Audi on tehnyt erinomaista työtä kaikkien moottoriversioiden värinöiden madaltamisessa. Sillä on suuri merkitys auton matkustusmukavuuteen. Haastavassa maastossa ja ylös kohti Marseillea ympäröiviä kukkuloita kiivetessä ajotietokone näytti koeajolenkin jälkeen 5,6 litran keskikulutusta.

TILAT Ohjaamo on ilmava, ja materiaalit sekä laatuvaikutelma vakuuttavat. Hieno ja tarpeen mukaan muuntuva virtuaalimittaristo tuo ohjaamoon huipputeknisen vivahteen. Takapenkillä on enemmän tilaa kuin edeltäjässä, ja tavaratila on kasvanut 15 litralla 505 litraan. Takapenkin selkänojat kaatuvat kolmessa osassa, mutta laajennettu tila ei ole aivan tasapohjainen. Auton perään voi kytkeä yli kaksi tonnia painavan jarrullisen kärryn.

MALLISTO Alkuun valittavana on kaksi nelisylinteristä bensaturboa (2.0/190 tai 252 hv), kaksi dieselnelosta (2.0/150 tai 190 hv) sekä dieselkuutonen 3.0/272 hv). Pienin bensaturbo (1.4/150 hv) saapuu Suomeen ensi vuoden maaliskuussa. Tehokkain bensakone on aina automaatti, muissa sen saa lisähintaan. Dieseleissä ainoastaan pienitehoisimman saa manuaalina. Tehokkain bensakone ja kaksi tehokkaampaa dieseliä ovat aina nelivetoja, muihin quattroa ei saa lisärahallakaan – ainakaan toistaiseksi. Tehoversio S4 tulee myyntiin ensi vuonna, kuten tulee myös maakaasuversio g-tronic. Kehitysputkessa on myös pistokehybridiversio. Varusteversioita on kaksi: business ja business sport. Suomessa autojen vakiovarustelu on kattavampi kuin Saksassa, meillä on mm. LED-valot aina vakiona. Vastaavasti Saksasta myynnissä oleva design-varustelu ei kuulu ainakaan alkuvaiheessa Suomen tuontiohjelmaan.

Audi A4 Avant 2.0 TDI 110 kW
Moottori 1 968 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 3 250–4 200 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 500–3 250 r/min
0-100 km/h 9,2
Huippunopeus 215 km/h
EU-kulutus 4,0 l/100 km
CO2-päästöt 104 g/km
Mitat Pituus 4 725 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 434 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 550 kg
Tavaratila 505–1 510 l

Lue myös Audi A4:n sedan-mallin koeajo:
Koeajo: Audi A4 – uusi businessluokka