Amerikkalaisuus valloittaa Eurooppaa – Fordilta uusi avolava

Ford esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä uuden Ranger-avolavan. Kyseisen mallin myynti on kasvanut alkuvuoden aikana 36 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Fordin uusi Ranger tulee myyntiin loppuvuodesta. Valmistaja kuitenkin paljasti Frankfurtissa esiteltävän auton jo nyt. Uusi avolava on jopa 17 prosenttia edeltäjäänsä taloudellisempi ja tässä auttavat start-stop-järjestelmä, sähkötehosteinen ohjaustehostin sekä vetopyörästön uudet välityssuhteet.

Perinteisesti amerikkalaiseen autoiluun yhdistettyjen avolava-autojen myynti on ollut tasaisessa kasvussa Euroopassa. Markkinoille on tulossa myös uusia toimijoita kuten Renault ja Mercedes-Benz, jotka ovat ilmoittaneet tuovansa omat avolava-autot lähitulevaisuudessa.

Ford uudistaa tasaisesti suosiotaan parantanutta Ranger-malliaan. Malliston huipulla oleva Ranger Wildtrak on saanut piristystä ulkonäköönsä uuden erikoisvärin sekä uudelleen muotoiltujen puskurien muodossa. Samaa värimaailmaa käytetään myös sisätiloissa korostusvärinä. Uutuutena sisältä löytyy Fordin SYNC2-järjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä sekä kahdella digitaalisella näytöllä varustettu mittaristo. Muita uusia varusteita ovat muun muassa kaistavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin sekä perävaunun vetämistä helpottava ajonvakautus.

Myös moottorit ovat kokeneet päivityksiä. 2,2-litraisen moottorin tehot ovat nousseet kymmenellä hevosvoimalla 160 hevosvoimaan ja version keskikulutus on tippunut 0,7 litralla lukemaan 7,1 l/100km. Tarjolla on myös 200 hevosvoimainen viisisylinterinen 3,2-litrainen TDCi-moottori. Vaihteistoksi voi valita kuusiportaisen manuaalin tai automaatin.

Auton suorituskyky on samalla tasolla kuin aiemmin. Kaikki Suomeen tuotavat autot ovat varustettu kytkettävällä nelivedolla ja alennusvaihteistolla. Lisävarustelistalta voi vielä poimia Off-Road Pack -varustepaketin, jonka myötä takatasauspyörästö on sähköisesti lukittava. Maavaraa löytyy 230 millimetriä, kahluusyvyys on 80 senttimetriä ja vetomassa 3 500 kiloa.

 

comments powered by Disqus