Sportti-Kodiaqin äänet saivat Risto Virtasen mielen kahtia – suitsutusta alustalle ja moottorimuutokselle

Teknavin Risto Virtanen käskytti Skoda Kodiaq RS:n facelift-mallia Alastaron moottoriradalla ja piti kokemastaan. Ainoita ärsyttäviä piirteitä autosta hän löysi äänimaailmasta, jonka keinotekoisuus urheilullisilla ajoasetuksilla pisti kokeneen koeajajan korvaan. Toisaalta Comfort-ajomoodin hiljaisuus hiveli rattimiehen kuuloelimiä.

Alastaron moottorirata sai tällä kertaa asfalttipinnoitteelleen Skoda Kodiaq -suosikkimaasturin RS-version, josta on vastikään julkaistu uusi versio. Teknavin Risto Virtanen koki auton ulkoiset muodonmuutokset maltillisiksi, mutta auton voimanlähteen muutokset hän havainnoi heti koeajoraporttinsa kärkeen.

– Dieselmoottorin sijaan konehuoneessa pyörii nyt 245-heppainen kaksilitrainen bensaturbo. Vääntöä löytyy 370 newtonmetriä. Muutos on merkittävä, ja edeltäjäänsä nähden moottori on myös 60 kiloa kevyempi.

Myös kaksoiskytkinvaihteisto DSG:stä VAG-konserni on tuonut ”Kodiakkiin” uuden, seitsenportaisen version.

Skoda Kodiaq RS facelift
Tekniset tiedot: Skoda Kodiaq RS facelift.

Koeajolla auton keinotekoisesti ehostettu äänimaailma saa ensin Virtaselta pyyhkeitä.

– Täällä on vähän sellainen kutoskoneen matala murina, joka ei välttämättä sovi aivan yksi yhteen tämän kaksilitraisen bensaturbon kanssa.

Comfort-ajomoodissa äänimaailma saa Risto Virtasen suopeaksi.

– Nyt tulee esille auton hiljaisuus. Tämä on todella hiljainen rauhallisessa ajossa, moottorin äänet ovat erittäin hyvin eristetyt pois sisätiloista.

Skoda Kodiaq RS facelift
Skoda Kodiaq RS faceliftin sisätilat, aka. Virtasen toimisto.

Maltillisten nähtävillä olevien ulkoisten muutosten lisäksi Kodiaqiin on tehty aerodynaamisia viilauksia, jotka vaikuttavat ilmanvastukseen.

Skoda Kodiaq RS facelift
Risto Virtasen mielestä Skoda Kodiaq RS facelift-muutokset ovat ulkoisesti maltillisia.

Väistökokeessa Virtanen laittaa auton mittariin 84 kilometrin tuntinopeuden, ja käytös miellyttää mutkitellessa.

– Auto reagoi salamannopeasti ratin kääntöön, samassa hetkessä ajonvakautus ottaa todella agressiivisesti kiinni. Auto menee erittäin tasaisesti koko harjoitteen läpi.

Loppuarviossaan Virtanen analysoi auton ajo-ominaisuuksia.

– Kodiaqin moottoripäivitys on onnistunut loistavasti, bensamoottori sopii luonteeltaan paremmin urheilulliseen versioon. Alustasta löytyy huima kapasiteetti, ja hetkittäin radalla jopa unohti kuinka isolla autolla ollaan liikenteessä. Sanomattakin on kuitenkin selvää, että urheilulliseksi tehdyn auton alustassa joudutaan hieman tinkimään mukavuudesta.

Skoda Kodiaq RS:n hinnat alkavat noin 66 500 eurosta. Lisää Skodan verkkosivuilla.

Skoda Kodiaq RS facelift
Skoda Kodiaq RS faceliftin ulkoisissa muutoksissa on paljon mustaa.
Skoda Kodiaq RS facelift
Sisätiloista Kodiaq RS:n tunnistaa Skodaksi.