"Opel on kehittynyt autona koko ajan – ja hinta-laatu–suhde on säilynyt" – Markku Alén koeajoi bensapihin hybridi-Astran

Teknavin ”Vauhtikaksikko” iskee jälleen – toista viikkoa putkeen Opelin kabiinissa ja Markku Alénin käskyttämänä, kuinkas muuten. Nyt ajopelinä on hybridi-Astra, joka kuluttaa 1,1 litraa satasella ja kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa.

Teknavin ”Vauhtikaksikko” Markku AlénMarko Terva-aho ovat taas Opelin kimpussa. Tässä jaksossa he koeajavat upouuden, Suomessa ennennäkemättömän Astra-Hybridin sen lippulaivamallina, GS Line -versiona.

Vauhtikaksikko, Opel Astra GS Line hybridi Kuusamossa.
Vauhtikaksikko, Opel Astra GS Line hybridi Kuusamossa.

Kuusamon maisemissa, Juha Kankkunen Driving Academyn ja Oivangin Lomakartanon tiluksilla tehty lenkki kirvoitti Vauhtikaksikon jälleen kerran sanaleikkeihin. Astran hansikaslokerosta löytyivät nuotit koeajomatkalle, niitä ”Tervis” epäili Juha Kankkusen kartanlukijalegendan Juha Revon tekemiksi.

– Aijaa, no sitten ne eivät pidä paikkaansa, Markku Alén tokaisee leikillisesti.

– Tiukasti vasemmalle, Terva-aho älähtää nuoteista, ja samaan aikaan Alén ohjaa oikealle.

Noin 60 kilometriä pelkällä sähköllä kulkeva Astra on 1,6-litraisen ja sähkömoottorin yhdistelmällä ärhäkkä auto. Se kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa. Tämän koeajomallin alkaen-hinta on muutaman satasen yli 36 000 euron.

– Kilpailijat pääsevät vastaaviin tunnuslukuihin yleensä vasta kalliimmissa hintaluokissa, Terva-aho juontaa.

Astran ajaminen tuo Markun mieleen muistoja.

– Siirryin ralliuran jälkeen ajamaan Ranskaan Andros Trophy -sarjaa Opelilla. Tiimissämme oli Astraa, Tigraa, ja taas Astraa. Autoissa oli DTM-moottorit, viissataa heppaa, aivan mielettömät moottorit ja nelipyöräohjaus, hän hehkuttaa.

Koeajolenkillä kuusamolaisilla lumiteillä Alén saa Terva-ahon naureskelemaan pelonsekaisesti jutuillaan.

– Tiet ovat aivan täydelliset, mutta jos joku tulee vastaan niin silloin räjähtää!

– Jämäkkä peli, Alén jatkaa.

Auton loppuarvion Teknavi-tähdet antavat takkatulen ääressä, kuumat juomat käsissään.

– Opel on koko ajan kehittynyt autona, ja hinta-laatusuhde on erittäin hyvä. Niin kuin tänäänkin todettiin Astrasta, niin onhan se hieno auto ajaa. Kaikki on uusittu, kojetaulut ja muut. Todella tyylikäs auto, Alén niputtaa kun ”Tervis” kyselee Opelin menestyksen salaisuuksia.

Lisää tästä Opelista voi lukea esimerkiksi täältä.

Teknavi MTV3-kanavalla sunnuntaisin kello 22.35 ja MTV-palvelussa.

Vauhtikaksikko, Opel Astra GS Line hybridi Kuusamossa.
Tämä ei ole hybridi-Astra vaan Alénin entinen kisa-Astra, jossa on DTM-kilpurin noin 500-hevosvoimainen moottori jäärata-ajoa varten.
Vauhtikaksikko, Opel Astra GS Line hybridi Kuusamossa.
Opel Astra GS Line on komea ilmestys.
Vauhtikaksikko, Opel Astra GS Line hybridi Kuusamossa.
Opel Astra GS Line -hybridi Kuusamoa lämpimämmissä maisemissa.
Vauhtikaksikko, Opel Astra GS Line hybridi Kuusamossa.
Opel Astra GS Line hybridi Kuusamon tiestöllä.
Vauhtikaksikko, Opel Astra GS Line hybridi Kuusamossa.
Astran linjoissa on samaa, kuin muiden merkkien kilpalijamalleissa.
Vauhtikaksikko, Opel Astra GS Line hybridi Kuusamossa.
Opel Astra GS Line on saanut täysin uuden sisäilmeen.
Vauhtikaksikko, Opel Astra GS Line hybridi Kuusamossa.
Terva-aho ja Alén antoivat Astran loppuarvion takkatulen loimutessa.