Googlen robottiautoja kehittävä Waymo-sisaryhtiö keräsi 2,25 miljardia dollaria uutta rahoitusta – mukaan ulkopuolisia sijoittajia

Googlen sisaryhtiönä Alphabet-emoyhtiön alla toimiva Waymo-robottiautoyhtiö on nostanut ensi kerran ulkoista rahoitusta muilta sijoittajilta.

Ottamalla mukaan myös ulkopuolisia sijoittajia, pyrkii Alphabet/Google vähentämään panostuksia, joita sen itse pitää tehdä teknologian kehitystyöhön. Waymon robottiautojen kehitykseen on käytetty useita miljardeja dollareja eikä teknologian kaupallistaminen laajemmassa mittakaavassa ole vielä lähiajan näköpiirissä.

Raportteja Waymon aikeista kerätä ulkopuolista rahoitusta kuultiin ensi kerran jo noin vuosi sitten.

Nyt Waymo kertoo nostaneensa rahoitusta 2,25 miljardia dollaria mutta yhtiön arvostusta rahoituskierroksella ei ole paljastettu.

Rahoituskierrosta johtivat pääomasijoitusyhtiö Silver Lake, kanadalaista eläkerahaa sijoittava Canada Pension Plan Investment Board sekä Abu Dhabin sijoitusyhtiö Mubadala Investment Company. Muita sijoittajia olivat autoteollisuuden alihankkija Magna International, pääomasijoitusyhtiö Andreessen Horowitz sekä autokauppaketju AutoNation. Myös Alphabet itse osallistui rahoituskierrokselle.

Waymo on aiemmin käyttänyt Yhdysvalloissa testiautoinaan Chryslerin tila-autoja sekä Jaguarin I-Pace-sähköautoja mutta solmi viime vuonna yhteistyösopimuksen Renaultin ja Nissanin kanssa.

Waymo on jo tarjonnut valituilla alueilla Waymo One -nimeä kantavaa robottiautokyytejä tarjoavaa palvelua jo vuodesta 2018 lähtien.

Nyt Waymo kertoi testanneensa robottiautojaan yhteensä 20 miljoonaa kilometriä julkisilla teillä 25 eri kaupungeissa. Lisäksi tietokonesimuloituja ajoja on tehty yli 10 miljardia mailia.

Waymon teknologia on edennyt viidenteen sukupolveensa.

Uutena palveluna Waymo aloittaa Waymo Vian, joka keskittyy tavarakuljetuksiin Kaliforniassa, Arizonassa, Teksasissa ja New Mexicossa.

Eri autonvalmistajat ja useat eri autonomisia robottiautojärjestelmiä kehittävät startup-yhtiöt ovat myös solmineet kumppanuuksia keskenään, kun koko ala tekee jopa kymmenien miljardien kokoluokkaan yltäviä panostuksia teknologian kehittämiseen.

Itseajavia robottiautoja voidaan nähdä käytössä ilman kuljettajia lähivuosina rajatusti mutta laajamittaisen, kaikissa olosuhteissa ja vapaalla alueella robottiautojen voimin toimivan kyytipalvelun uskotaan olevan vielä jopa vuosikymmenien päässä erinäisten haasteiden vuoksi.