Metan palvelut toimivat jatkossa hieman eri tavalla kuin ennen.
Uusi digipalvelusäädös vaikuttaa myös Facebook-yhtiön sovelluksiin.
Euroopan unionin uusi digipalvelusäädös astuu voimaan 7. maaliskuuta vaikuttaen monin tavoin esimerkiksi Google-palveluiden toimintaan. Myös Metan sovelluksissa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja Messengerissä, säädöksen vaatimukset otetaan huomioon.
Merkittävin muutoksista on mahdollisuus erottaa Instagram- ja Facebook-tilit toisistaan, mikä ei aiemmin ole käynyt päinsä. Tähän saakka kahden Meta-palvelun tilejä on käsitelty ikään kuin samana kokonaisuutena esimerkiksi mainoksia kohdennettaessa, mutta uusien säädösten myötä käyttäjille on tarjottava enemmän valinnanvaraa.
Vastedes käyttäjät voivat siis hyödyntää Facebookia ja Instagramia toisista erillään tai käyttää Messengeriä kokonaan ilman Facebook-tiliä. Metan tukisivujen mukaan tilien toisistaan irrottaminen vaikuttaa esimerkiksi mainoksiin, jotka eivät enää kenties ole yhtä kiinnostavia kuin aiemmin.
Myös Facebook Gamingin ja Facebook Marketplacen käyttäjät voivat jatkossa irrottaa profiilinsa yleisestä Facebook-tilistään. Tällöin Marketplace-kauppoja on kuitenkin hoidettava Messengerin sijaan sähköpostitse, kun taas Gamingin puolella voi pelata vain yksinään.
Euroopan unionin uusi digipalvelusäädös astuu voimaan 7. maaliskuuta, mihin mennessä aiemmin niin kutsuttujen portinvartijayritysten joukkoon valitut yhtiöt ovat velvoitettuja päivittämään toimintatapojaan. Metan ja Googlen ohella listalla on TikTokin omistavan Bytedancen, Applen ja Microsoftin kaltaisia suurtoimijoita.