Foodora testasi Hesburgerin hampurilaisten drone-kuljetusta Espoossa

Foodora testasi Hesburgerin hampurilaisten kuljetuksia dronella Espoon Suurpellossa.

Foodoran kokeilussa Espoon Suurpellossa tällä viikolla kuljetettiin drone-lennokilla kerroshampurilaisia. Testauksia tehtiin useita tiistaina 13. elokuuta sekä keskiviikkoaamuna 14. elokuuta.

Drone-kuljetukset toteutti Holo, jota kuvaillaan Pohjoismaiden johtavaksi itseohjautuvien ajoneuvojen operaattoriksi. Holon käyttämä Rigitech Eiger -drone pystyy kuljettamaan enintään kolme kiloa tavaraa 80 kilometrin päähän.

Foodora on aiemmin kokeillut ruoan drone-kuljetuksia jo Ruotsissa ja Norjassa.

Foodora kertoo selvittävänsä Suomessa aktiivisesti droonien käyttömahdollisuuksia maanteitse vaikeasti saavutettaviin paikkoihin kuten saaristoon, maaseutukuntiin ja järvi-Suomeen.

Rigitech Eiger -drone taivaalla.
Rigitech Eiger -drone taivaalla.

”Kuluttajat haluavat tuotteensa yhä nopeammin perille, ja se on yksi syy miksi haluamme kokeilla uusia kuljetuskeinoja. Lähetit ovat edelleen tärkein voimavaramme, mutta droonikuljetukset saattavat tulevaisuudessa mahdollistaa pikakuljetukset alueille, joille olisi muuten vaikea päästä nopeasti. Esimerkiksi kesäisin moni suomalainen siirtyy mökilleen, ja toiveissa on tottakai palvella kuluttajia ympäri vuoden missä tahansa”, sanoo Foodoran toimitusjohtaja Jacob Segercrantz.

Hesburger lähti kokeiluun mukaan, koska se uskoo ruoan kotiinkuljetusten kasvavaan suosioon.

”Uskomme, että kotiinkuljetettavan ruoan kysyntä tulee jatkamaan kasvuaan, ja ala kehittyy koko ajan. Hesburger on aina lähtenyt ennakkoluulottomasti kokeilemaan uusia innovaatioita. On hauskaa olla toteuttamassa lennokasta ideaa yhdessä Foodoran kanssa”, kertoo Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti.

Dronessa on tavaratila kuljetettavalla tavaralle, kuten Hesburgerin hampurilaisille.
Dronessa on tavaratila kuljetettavalla tavaralle, kuten Hesburgerin hampurilaisille.

Drone-kuljetukset voivat olla jatkossa myös yksi tapa vähentää kuljetuksista aiheutuvia päästöjä muiden vaihtoehtojen, kuten robottien ja sähköpyörien, ohella.

Foodoran mukaan tällä hetkellä Suomessa noin 10 prosenttia tilauksista kuljetetaan täysin sähköisellä ajoneuvolla ja toinen 10 prosenttia ladattavilla hybridiautoilla. Kuljetuksia tekevät myös pyörälähetit.

Foodora tekee tiiviistä yhteistyötä muiden Euroopan maiden kanssa ja ottaa käyttöön toimintoja eri maissa sen mukaan, kun testauksista saadaan hyviä tuloksia. Ruotsin ja Norjan drone-testausten lisäksi Foodora on kokeillut Tukholmassa Doora-robotteja menestyksekkäästi. Doorat on jo otettu käyttöön Tukholman alueella.

”Hampurilaisten koelennätys on ensimmäinen askel. Seuraamme myös tällä hetkellä hyvin tiiviisti, miten Ruotsi toimii robottien kanssa. Lisäksi siellä keväällä alkaneet droonikuljetukset jatkuvat, ja teemme sen perusteella johtopäätöksiä myös Suomessa”, Segercrantz sanoo.