Vertailu: Mercedes-AMG GT ja Porsche 911 Carrera S – Stuttgartilaiset sportit

Uudistettu Porsche 911 sai moottoreihinsa kaksi turboa. Vielä ennen sitä halusimme laittaa poistuvan vapaasti hengittävän version samalle viivalle niinikään turboahdetun Mercedes-AMG GT:n kanssa. Moni keräilijä haalinee nimittäin talliinsa viimeisen vapaasti hengittävän 911 Carreran. Kannattaako se?

Vertailun autot

Mercedes-AMG GT
Hinta alkaen 195 533 €
340 kW / 462 hv
0-100 km/h 3,7 s
Testikulutus 13,1 l/100 km

AMG:n pajasta ulos rullaava GT on jotain uutta Mercedes-maailmassa. Linjakas coupe vie tähtikeulan mielikuvia entistä urheilullisempaan suuntaan, ja sen keulalla oleva nelilitrainen tuplaturbo-V8 kuulostaa upealta.

Porsche 911 Carrera S PDK
Poistunut jo hinnastosta
294 kW / 400 hv
0-100 km/h 4,3 s
Testikulutus 12,2 l/100 km

911 on legenda urheiluautojen joukossa ja se on myös mittapuu, johon kaikkia uusia tulokkaita aina verrataan. Porschen omalaatuinen konsepti, takakontissa majaansa pitävä bokserikuutonen, on kuitenkin säilyttänyt suosionsa.

TEKNISET TIEDOT JA MITTAUSTULOKSET

Tilat

Mercedes-AMG

AMG GT:n ohjaamo on laadukkaan oloinen – etenkin lisävarusteena saatavan nahkaverhoilun sekä AMG:n urheiluistuimien myötä. Kuskin paikka on myös isommille kuskeille miellyttävämpi työympäristö kuin Porschessa. AMG GT on myös käypä matka-auto, sillä sen tavaratila vetää kelvolliset 350 litraa. Molempien autojen ergonomia ja käytettävyys ovat kohdallaan, mutta AMG on kaksikosta hieman modernimpi. Se toimii paremmin yhteen älypuhelimien kanssa ja sen navigointijärjestelmä on paremmin ajan tasalla.

Porsche

Porschen lisävarusteiset ja erittäin urheilulliset kuppi-istuimet ovat upeat, mutta ne eivät sovi kaikille vartalotyypeille. Ohjaamon laatuvaikutelma sen sijaan vakuuttaa, kabiini on aavistukseen laadukkaampi kuin Mercedeksessä. Porschen tavaratila vetää vain 135 litraa, joka ei riitä oikein edes viikonloppureissuihin. Porsche tosin ilmoittaa, että 911:sta takapenkit tuovat tavaratilaan 205 litran lisän, mutta vertailussa tätä ei lasketa tavaratilaksi. Pieni takapenkki tuo toisaalta joustavuutta kuljetuksiin, sillä Mercedes on puhtaasti kaksipaikkainen.

Ajettavuus

Mercedes-AMG

Urheiluautoja mitataan pitkälti suorituskyvyllä, ja tässä AMG GT loistaa. Testiauto kiihtyi satasen vauhtiin 3,7 sekunnissa, jolla se hakkaa jopa tehokkaamman S-version (mitattu 3,8 s). Suorituskyvyllä on tosin hintansa, sillä mittasimme testikulutukseksi 13,1 l/100 km. Toinen urheiluautossa tärkeä asia on painonjakauma. Mercedeksen moottori sijaitsee keulalla, mutta aika pitkälle taakse tuotuna. 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti sijaitsee puolestaan takana. Näin painosta on etuakselilla 47,8 % ja takana 52,2 %. Tämä tarkoittaa, että Mercedeksen etuakselilla on 228 kiloa enemmän kannettavanaan kuin Porschella. Mercedes kyllä taittuu mutkiin terävästi, mutta jos nopeutta on vähänkään liikaa, se pyrkii puskemaan. Näin ollen Mercedes tulee mutkista ulos hitaammin kuin Porsche. V8:n vahvan väännön ansiosta se tosin kuroo Porschen etumatkan nopeasti kiinni. Kaasupolkimen kanssa saa vain olla aavistuksen tarkempi kuin Porschen ratin takana.

Porsche

911 Carrera S kiihtyy yhdessä Sport-Chrono-paketin ja upeasti toimivan 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin avulla satasen vauhtiin 4,3 sekunnissa. Suoralla se siis jää Mercedeksestä, mutta mutkien tullen tilanne muuttuu. Porschen takamoottorikonsepti ei näytä paperilla aivan optimaaliselta, sillä painosta peräti 62 % sijaitsee taka-akselilla. Porschen erinomaisen ja hieman Mercedestä vähemmän tehostetun ohjauksen ansiosta 911 on kuitenkin selvästi notkeampi mutkissa. Sen ansiosta Porsche myös ottaa mukaansa enemmän vauhtia kurveista ulos tultaessa. Käsittelyradalla autot olivat käytännössä yhtä nopeat. Paremman mutka-ajettavuuden ohella Porschea on myös helpompi ajaa äärirajoilla. Tämä näkyy erittäin selvästi pujottelukokeessa. Osansa hyvään dynamiikkaan tekevät tosin myös 20-tuumaiset renkaat ja hiilikuitukeraamiset jarrut. Myös polttoaineen kulutuksessa Porsche on Mercedestä edellä. Testiajossa polttoainetta kului 12,2 l/100 km.

Tuomio

1. Porsche 911 Carrera S

2376 pistettä

911 osoittaa jälleen kerran, miksi se on mittatikku muille. Se jättää Mercedeksen taakseen kaikilla osa-alueilla. Tulos vakuuttaa ja osoittaa, että takamoottorisen urheiluauton aika on kaikkea muuta kuin ohi. Se on vertailukaksikosta selvästi dynaamisempi ja urheilullisempi vaihtoehto.

2. Mercedes-AMG GT

2302 pistettä

AMG GT on urheilullisin sarjatuotantoauto, jonka Mercedes on valmistanut. Sen parhaita ominaisuuksia ovat bassovoittoisen V8-moottorin äänet ja linjakkaat ulkomuodot. AMG GT sallii myös leikittelyn 911:tä paremmin, sen saa herkemmin esimerkiksi nautinnolliseen sivuluisuun.

PISTEET

Mercedes-AMG GT saa tyytyä takavalojen katseluun