Tekoäly pienoisautojen ohjaimissa – haasteita ja mahdollisuuksia

Ohjelmistoyritys Futuricen järjestämä tekoälyllä ajavien pienoisautojen kilpailu oli paitsi hyvää viihdettä myös osoitus teknologian tarjoamista mahdollisuuksista ja toisaalta haasteista.

Tekoäly tekee tuloaan moniin laitteisiin ja paikkoihin. Parhaimmillaan oppiva tekniikkaa pystyy avustamaan ihmistä lukuisissa toistuvissa asioissa. Koneoppinen ei kuitenkaan aina pysy mukana ympäristön muutoksissa ja näissä tilanteissa on tarvetta edelleen ihmisen toiminnalle.

Teknavin uusi tv-kausi alkaa mielenkiintoisissa merkeissä, kun vauhtikaksikko pääsee seuraamaan ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävää tekoälyllä toimivien pienoisautojen kilpailua Tampereen Särkänniemessä. Maailmalla vastaavat kilpailut ovat keränneet paljonkin yleisöä ja autoja kehittäviä tahoja. Suomen kamaralla asiassa aktivoitui ohjelmistoyritys Futurice, joka halusi tuoda teknologiaa lähemmäs suurta yleisöä helpommin ymmärrettävää muotoon.

Projektin alkupuolella syntyi myös linkki Teknaviin, kun tekoälyä hyödyntävälle autolle oli mietitty nimeä. Maximum attack -asenteella hommaan lähtenyt tiimi päätti keksi muuttaa termiä hiukan, jolloin syntyi uusi käsite – Maximum AIttack. Alkuperäinen lausahdushan on tullut tunnetuksi Teknavin koeajajan ja rallilegenda Markku Alénin toimesta, mistä johtuen tiimi halusi nimetä esikoisensa Alénin mukaan ja niinpä auto tottelee nimeä Markku.ai.

Opetusta ja itseoppimista

Monet ovat leikkineet pienenä ja miksei hieman isompinakin radio-ohjattavilla pienoisautoilla. Tunnetusti nämä ovat hauskoja kapistuksia, joten jo tässä valossa kiinnostusta projektia kohtaan on helppo ymmärtää. Perinteisen itse ohjaimella ajamisen sijaan nyt kameroilla ja lisäelektroniikalla varustettujen autojen on tarkoitus ajaa itsenäisesti.

Tekoäly vaatii edelleen kuitenkin ihmisen avustusta päästäkseen alkuun. Haluttu rata voidaan ajaa ihmisen toimesta ohjaimella ohjaten ja näyttäen mallia tekoälylle, joka kerää dataa auton liikkeistä sekä kameran kuvasta. Toinen vaihe on auton itsensä opiskelu, jossa se noudattaa syötettyjä ohjeistuksia ja yrittää pysyä halutulla reitillä kameran kuvan perusteella. Periaatteessa helppoa, mutta ei kuitenkaan kovin helposti toteutettavissa. Esimerkiksi Auringon liikkuessa muuttuvat varjot ja muut vastaavat ympäristön muutokset saattavat helposti sekoittaa tekoälyn.

Futurace-kilpailun alla jännitys alkaa tiivistyä. Seitsemän tiimiä ovat valmiina laittamaan tekoälyä hyödyntävät autonsa likoon. Aika-ajoissa nähdään erilaisia lähestymistapoja suoritukseen; toiset autot ottavat varman päälle ja pysyvät kiitettävästi ajouralla rauhallisesti edeten, kun taas toiset, kun Markku.ai, lähestyvät tehtävää maximum attack -asenteella kovaa, mutta hieman laajemmilla ajolinjoilla. Markku.ai ajaakin aika-ajojen nopeimman ajan, mutta saa sijoitusta pudottavan rangaistuksen radan oikomisesta.

Kaksi autoa vuorollaan lähtevät kisaamaan rataa ympäri. Matkalla nähdään kolarointia autojen välillä, törmäyksiä seiniin ja eksymisiä kauaksi radalta. Jännitys nousee Markku.ai:n vuoron lähestyessä. Tiimi on muiden kisaajien ollessa radalla tuohunnut ahkerasti auton parissa, ja havaittavissa on huolestumista. Viimeisillä sekunneilla auto asetetaan viivalle, mutta lähdön tapahtuessa Markku.ai ei irtoa viivalta. Kukaan ei tunnu tietävän, mikä on vialla. Jälleen yksi osoitus tekniikan haasteista.

Taustalla tuulahdus tulevaisuudesta

Vaikka pikaisella vilkaisulla tapahtuma saattaa vaikuttaa vain hauskanpidolta, löytyy taustalta halu tuoda tekniikkaa lähemmäksi ihmisiä. Tekoäly ja koneoppiminen ympäröivät ihmisiä kiihtyvällä tahdilla ja se on hyvä tiedostaa. Oikein hyödynnettynä tekoälystä voi olla paljonkin apua monissa arkipäiväisissä askareissa. Esimerkiksi autoissa kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat konkreettinen esimerkki turvallisuutta parantavasta automaatiosta, joka tukee ihmisen toimintaa.

Autoilun automatisoituminen on viime vuosina ollut paljon esillä, ja se on Futuracen tavoin hyvin konkreettinen ja helposti nähtävä sovellus tekoälylle. Järjestelmien olemassaolon tiedostaminen ja niiden toiminnan ymmärtäminen helpottavat niiden käyttöä ja yleistymistä. Esimerkiksi monet modernit autot pystyvät hyvissä olosuhteissa ajamaan jo itsenäisesti järjestelmiin syötettyjen parametrien perusteella, mutta kuljettajan on ymmärrettävä näiden toimintaa ja aina vastattava ajoneuvon turvallisuudesta. Täyden autonomian rantautumiseen kenen tahansa saataville on vielä matkaa, eikä vähiten itse ihmisen toiminnan voiksi. Ihmisen arvaamattomuus on monissa tilanteissa suurin ongelma koneiden ennalta opetetuille toimintamalleille.

Teknavin vauhtikaksikko käy katsomassa Futurace-tapahtumaa ja tutustuu tekoälyllä toimivaan Markku.ai-autoon uuden tv-kauden avausjaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Lue lisää ohjelman aiheista täältä.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.