Energiayhtiö Helen avasi Suomen ensimmäisen V2G-latauspisteen. Tulevaisuudessa tämän teknologian avulla sähköautot saadaan osaksi sähköverkkoa.
Miltä kuulostaisi ajatus autosta, jolla tienaa rahaa sen seisoessa parkissa? Tuskin ketään haittaisi tällä tavoin pienentää autoilun kustannuksia. Energiayhtiö Helenin, sähköautojen latauspisteitä hallinnoivan Virta-yhtiön ja Nissanin yhteistyönä Helsingissä esiteltiin tänään Suomen ensimmäinen V2G-latauspiste (vehicle-to-grid), jossa sähköauto liitetään osaksi sähköverkkoa.
Isossa mittakaavassa energiayhtiöt haluavat sähköautot osaksi verkkoa tasaamaan energiapiikkejä. Mitä enemmän energiantuotanto siirtyy luonnosta tulevaan puhtaaseen energiaa, sitä enemmän myös itse tuotannossa on vaihtelevuutta. Jotta tarjonta kuitenkin saadaan pidettyä kysyntähuipuissa riittävänä, jonkinlaiset välivarastot ovat välttämättömiä. Tällä hetkellä näitä varten on yksinkertaisuudessaan olemassa energiavarastoja, jotka luonnollisesti aiheuttavat kustannuksia yhtiöille. Tulevaisuudessa erillisistä sähkövarastoista voidaan ainakin osittain luopua, kun autojen akustot saadaan tähän käyttöön. Nykyisellä sähköautokannalla tällä ei ymmärrettävästi ole vielä käytännön merkitystä, mutta valtion tavotteiden mukaan vuonna 2030 Suomen teillä rullaavilla 250 000 sähköautolla vaikutus ja mahdollisuudet ovat jo varsin merkittävät.
Toki kuluttajalle täytyy olla myös houkutin laittaa autonsa palvelemaan sähköverkkoa. Pilottivaiheessa Helsingin Suvilahdessa sijaitsevan kaksisuuntaisen latausaseman käyttö on kuluttajalle ilmaista, mutta myöhemmässä vaiheessa latausasemien yleistyessä kuluttajalle annetaan mahdollisuus valita perinteisen latauksen tai kaksisuuntaisuuden väliltä. Mikäli valitsee mahdollisuuden olla osana verkkoa, saa latauksen edullisempaan hintaan ja parhaimmillaan akun täyttymisestä huolimatta kuluttajalle voi jäädä rahaa käteen. Esimerkiksi Nissanin Tanskassa suorittamien pilottihankkeiden tuloksena yrittäjälle oli energiakustannusten sijaan tullutkin vuositasolla noin 1 300 euroa ylimääräistä tuloa aina öisin kaksisuuntaisessa verkossa olleesta autosta.
Verkkoon liitettävän auton akun varaustilasta ei tarvitse olla huolissaan. Auton akku ladataan edelleen kuluttajan toiveiden mukaisesti, ja akusta saatavaa virtaa hyödynnetään tarvittaessa muutaman minuutin jaksoissa, tasaamaan kysynnän heilahteluja. Toiminnalla ei siis ole juuri mitään käytännön merkitystä sähköautoilijalle. Paitsi mahdollinen lisäansio.
Sähköautojen akkuja voi hyödyntää myös pienemmässä mittakaavassa, mitä on nähty jo esimerkiksi Japanissa ja Yhdysvalloissa. Siellä tietyt valmistajat tarjoavat mahdollisuutta liittää auto kodin sähköjärjestelmään, jolloin esimerkiksi aurinkopaneelista päivällä saatava energia varastoidaan auton akkuun, ja tätä voidaan käyttää illalla kodin laitteiden käyttämiseen.
V2G-latauspiste toimii toistaiseksi vain CHAdeMO-pistokkeella, ja alkuun Suvilahden latauspiste on yhteensopiva vain Nissan Leafin kanssa. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan käyttökokemuksia.
Kuvat: Mikko Autio