Peugeotin uudistunut mallisto saa uudesta 508:sta tyylikkään lippulaivan.
Tykkäsimme
Alustasta
Voimalinjasta rauhallisessa ajossa
Emme tykänneet
Takatiloista
Takanäkyvyydestä
Verkkaisesta suorituskyvystä
Hinta alkaen 30 960 €
Koeajoauto alkaen 52 442 €
Peugeot on uudistanut mallistoaan ahkerasti muutaman viime vuoden ajan. Valmistaja on panostanut etenkin katumaasturimallistoon, mikä on luonut hyvää pohjaa malliston laajentamiselle. Nyt vuorossa on kuitenkin perinteisempään autoluokkaan sijoittuva 508.
Toisen sukupolven 508 vastustaa jo suorastaan perinteeksi muodostunutta kasvutrendiä, sillä auto on ulkomitoiltaan, leveyttä lukuun ottamatta, edeltäjäänsä pienempi. Painosta on viilattu keskimäärin noin 70 kiloa pois edeltäjämallin vastaavaan versioon verrattuna, mikä lupailee hyvää paitsi taloudellisuudelle myös ajettavuudelle.
Peugeotin viimeaikaisissa uutuusmalleissa on ollut aiempaa enemmän asennetta ja 508 jatkaa tätä linjaa. Uudet leijonan hampaista innoituksensa saaneet viirumaiset ja pystyssä olevat päiväajovalot luovat keulalle todella persoonallisen ja aggressiivisen ilmeen. Matala säleikkö ja ja siihen sulautuvat ajovalot antavat keulalle vankan vaikutelman. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy rauhallisesti kaartuvaan vyötärölinjaan ja pitkälti matkalta loivasti laskevaan kattoon. Linjoista ei osaisi arvata, että uusi 508 on varustettu isolla katon ylälaidasta saranoidulla liftback-tyylisellä takaluukulla. Auton takaosaa hallitsevat tummapohjaiset takavalot, jotka liittyvät toisiinsa mustalla palkilla.
Sisätiloissa on laadukas tunnelma. Modernien Peugeotin tapaan kuljettaja katselee mittaristoa pienen ohjauspyörän yläpuolelta. Mittaristo on toteutettu näytöllä ja näkymää voi muokata. Keskikonsolista löytyy kosketusnäyttö ja tyylikkäät painikkeet pikavalinnoille. Linjakas ulkomuoto tuo omat haasteensa takapenkkiläisten pääntilan lisäksi myös kuljettajan takanäkyvyyteen. Massiiviset ja viistot C-pilarit yhdessä pieneksi jäävän takaikkunan kanssa eivät tarjoa kovin hyvää näkymää taaksepäin.
Ensimetreiltä lähtien kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy hallintalaitteiden keveyteen ja ajamisen helppouteen. Ajokokemuksesta normaalilla ajoasetuksella on haluttu selkeästi tehdä hyvin vaivaton kokemus, ja kuljettajan paikalle onkin helppo kotiutua. Nopeuden noustessa alkaa ensimmäisenä kaivata pientä lisäjämäkkyyttä ohjauksesta, joka on tehostettu varsin kevyeksi. Sitä onkin tarjolla urheilullisella ajoasetuksella, mutta tämän myötä myös vaihteisto siirtyy käyttämään urheilullista ajo-ohjelmaa. Yleisestä nykytyylistä poiketen Peugeot ei tarjoa kuljettajalle mahdollisuutta konfiguroida ajotilaa omien mieltymystensä mukaan.
Muutamista pienistä puutteista huolimatta Peugeot 508 uusi tyylikäs lippulaiva ja tervetullut uutuus keskikokoisten perheautojen luokkaan. Se tarjoaa tyyliä ja persoonallisuutta muuten varsin tasapaksussa kilpailijajoukossa, ja 508:n voi kuvitella herättävän kiinnostusta myös merkin perinteisten asiakkaiden ulkopuolella. Etenkin siinä vaiheessa, kun mallisto täydentyy ensi vuonna pistokkeesta ladattavalla hybridillä.
Uusi Peugeot 508 on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden päättävässä 8. jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 5.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Täysin uusi Peugeotin malliston huipulle sijoittuva 508.
KENELLE Persoonallisuutta ja mukavuutta arvostavalle.
AJETTAVUUS Uusi 508 hyödyntää PSA-konsernin modulaarista EMP2-pohjalevyä. Kokonaisuus on todettu aiempien tuttavuuksien kohdalla perusominaisuuksiltaan hyvin toimivaksi, eikä 508 tee tämän suhteen poikkeusta. GT-mallin yhteydessä alustasta löytyy myös iskunvaimentimien sähköinen säätö, joten alustan toiminta-alue on laajempi. Rauhallisessa ajossa mukavimmalla asetuksella auto etenee hyvin pehmeästi ja keveän tuntoisesti, mitä korostaa todella kevyeksi tehostettu ohjaus. Pehmeydestä huolimatta auto ei kallistele kaarteissa edes pehmeimmällä asetuksella. Toista ääripäätä edustaa urheilullinen ajoasetus, joka muuttaa alustan lisäksi ohjauksen, moottorin sekä vaihteiston toimintaa. Nämäkään eivät mene äärimmäisyyksiin, vaan tuovat mukavaa jämäkkyyttä esimerkiksi jo moottoritienopeuksiin.
SUORITUSKYKY 1,6-litrainen moottori on sivistynyt ja nöyrä voimanlähde, joka liikuttaa 508:ia arkiliikenteessä hyvin vaivattomasti. 8-portainen perinteinen automaattivaihteisto hyödyntää hyvin turbokoneen vääntöä, eikä vaihtoja rauhallisessa ajossa juurikaan huomaa. Syvemmälle kaasupoljinta painettaessa voimalinja ei ole yhtä vakuuttava. Vaihdot tuntuvat aavistuksen hitailta, eikä meno ole ihan sillä tasolla, mitä lukujen valossa autolta odottaa.
TILAT Edessä on hyvät säätövarat ja ergonomia osuu keskimittaisella kohdalleen. Pieni ratti vaatii alkuun totuttelua, mutta sen pyörittelyyn tottuu varsin nopeasti. Takana oltavat eivät ole aivan yhtä hyvät. Noin 180 senttisellä osuu pää kattoon ryhdikkäästi istuessa, eikä varpaillekaan ole turhaa tilaa. Tavaratila on laakea ja sen käyttöä helpottaa laaja katon rajasta aukeava luukku. Nostokynnys on pieni, mutta ilman sitä käyttö olisi vieläkin helpompaa.
MALLISTO Uuden 508:n tarkemmat mallisto- ja hintatiedot eivät ole vielä tiedossa. Voimanlähteeksi autoon on tarjolla kaksi bensaa (132 ja 165 kW / 180 ja 225 hv), kolme dieseliä (96, 118 ja 132 kW / 130, 160 ja 180 hv), ja alkuvuodesta mallisto täydentyy myös pistokkeesta ladattavalla hybridillä (165 kW / 225 hv). Pienintä dieseliä lukuunottamatta kaikki mallit ovat saatavana ainoastaan automaattivaihteistolla.
Peugeot 508 PureTech 225 GT
Polttomoottori 1 598 cm3, R4 turbo
Teho 165 kW (224 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 900 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4 750 mm, leveys 1 859 mm, korkeus 1 403 mm, akseliväli 2 793 mm
Omamassa 1 420 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 487-1 537 l
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Peugeot 508 Risto Virtasen testissä – ”Äänitasoltaan uus 508 on erittäin hiljainen”
Tänään tv:ssä – Nissan Navaran erikoismalli Markku Alénin erikoiskäsittelyssä: “Pidä kiinni, mennään snorkkelin kanssa”
EDIT: Hintatiedot lisätty 13.11. klo 16.05