Ranskalaisvalmistaja Citroenilla on käynnissä malliston laaja uudistuminen. Katumaasturihenkinen mallisto saa nyt jatkoa täysin uudella C4-mallilla.
Citroenilla on monien muiden valmistajien tavoin pitkä historia keskikokoisten hatchbackien valmistamisesta. Ranskalaisvalmistaja lähti uusille urille vuonna 2014 esitellyn C4 Cactuksen myötä; uutuus erottautui edeltäjistä katumaasturimaisella tyylillä ja ovien ilmatyynyillä.
Nyt nähtävä täysin uusi C4 jatkaa samaa tyyliä katumaasturihenkisellä muotoilulla. Keulasta on löydettävissä sukunäköä Citroenin muihin tämän hetken malleihin, mutta valojen viirumaiset linjat antaa ilmeeseen uudenlaista aggressiivisuutta. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy korkeaan kylkilinjaan sekä loivasti laskevaan kattolinjaan. Perinteisen hatchbackin sijaan auto muistuttaakin muodoltaan etenkin saksalaisten premium-valmistajien viime vuosina suosimia niin sanottuja coupé-tyylisiä katumaastureita. Kattolinjan lisäksi kulmikkaasti muotoillut takavalot ja C-pilarista jatkuva musta väritys antavat auton takaosalle keulaa eksoottisemman ilmeen.
Ulkomittojensa osalta uusi C4 asettuu varsin lähellä tyypillistä C-segmentin perheautoa. Kokonaispituutta on 4,36 metriä, leveyttä 1,8 metriä ja korkeutta katumaasturimaisen tyylin ansiosta hieman yli 1,5 metriä. Akseliväliksi kirjataan 2,67 metriä, mikä tuo sisällä huomattavasti edeltäjää enemmän tilaa. Tavaratilaa on niin ikään autoluokalle tyypilliset 380 litraa.
Citroen on uuden sukupolven autoissaan kiinnittänyt paljon huomiota mukavuuteen ja näin on valmistajan mukaan toimittu myös uuden C4:n kohdalla. Auto on varustettu edeltäjänä pidetyn C4 Cactuksen tavoin Citroenin mukavuusjousituksella, joka kulkee nimellä Progressive Hydraulic Cushions (PHC). Iskunvaimentimen perinteinen mekaaninen pohjauselementti (bump stop) on Citroenin uudessa järjestelmässä korvattu kahdella hydraulisella elementillä, jotka tehostavat sekä sisäänjouston että ulosjouston vaimennusta liikkeen ääripäissä. Normaalissa ajossa ilman suuria epätasaisuuksia hydrauliset elementit eivät varsinaisesti osallistu vaimennukseen, mutta niiden olemassaolo mahdollistaa alustan mukavuuspainotteisen toteutuksen. Isommissa epätasaisuuksissa PHC-järjestelmä osallistuu vaimennukseen sitoen iskunvaimentimeen tulevaa energiaa.
Ohjaamossa puolestaan paljon pehmeitä pintoja ja istuimet ovat muiden mallien tapaan sohvamaisen oloiset. Kaksi isoa näyttöä tuovat kokonaisuudelle modernin ilmeen, mutta keskikonsolista löytyy edelleen myös painikkeita olennaisten toimintojen hoitamiseen. Uusi innovaatio on etumatkustajan edestä löytyvä ja kojelautaan kiinnittyvä tablet-teline, joka tekee laitteen käyttämisestä sekä helpompaa että turvallisempaa. Mahdollisessa törmäystilanteessa laite pysyy paikoillaan ja mahdollisesti laukeava turvatyyny on suunniteltu aukeamaan laitteen ja matkustajan väliin.
Konsernisisar Peugeotin kanssa samaa CMP-perusrakennetta käyttävä C4 tarjoaa 2008-mallin tavoin kolme voimalinjavaihtoehtoa. Tarjolle tulee kolme tehoversio tutusta kolmisylinterisestä 1,2-litraisesta bensaturbosta (74 kW/100 hv, 96 kW/130 hv ja 114 kW/155 hv), kaksi tehoversiota nelisylinterisestä 1,5-litraisesta dieselistä (75 kW/102 hv ja 96 kW/130 hv) sekä mielenkiintoinen täyssähköinen e-C4. Tämä malli on varustettu 100 kW (136 hv) sähkömoottorilla ja 50 kWh akustolla, jonka turvin yhdellä latauksella WLTP-syklin mukainen toimintamatka on 350 kilometriä.
Uutuus on varustettu myös kattavalla nipulla kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja liitettävyyspalveluilta. Palaamme näihin tarkemmin, kun maahantuoja julkaisee tarkempia tietoja uutuuden varusteversioista ja hinnoista. Nämä tiedot saadaan mahdollisesti jo alkusyksystä, mutta itse autojen saapumista pitänee odottaa vuoden vaihteen tienoille. Tämän hetken tiedon mukaan sekä polttomoottorimallit että sähköversio tulisivat myyntiin samaan aikaan.
Kuvat: Citroen
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.