Hondan hurja konsepti yhdistää auton ja moottoripyörän ominaisuudet

Honda on uudistanut kuluvan vuoden aikana automallistoaan aktiivisesti. Frankfurtiin maailman suurin moottorivalmistaja toi mielenkiintoisen avonaisen yksipaikkaisen ja nelipyöräisen konseptin.

Honda Project 2&4 powered by RC213V on Hondan kansainvälisen muotoilukilpailun voittaja. Tämän vuoden tuotos on Hondan Asakassa sijaitsevan moottoripyörien muotoilustudion ja Wakossa sijaitsevan autojen muotoilustudion yhteistyön tulos. Lopputuloksessa yhdistyy moottoripyörällä ajamisen tunnelma ja auton käsiteltävyys.

Muotoilu on saanut vaikutteita vuoden 1965 Hondan RA272 Formula 1 -autosta. Auto on kokonaisuudessaan 3,04 metriä pitkä ja 1,82 metriä leveä. Auto painaa 405 kiloa ja moottori sijaitsee keskellä ajo-ominaisuuksien optimoimiseksi.

Moottorina toimii MotoGP-luokan kilpamoottoripyörään kehitetty 999 kuutioinen Honda RC213V, joka on säädetty liikennekäyttöön sopivaksi. V4-moottorin huipputeho on 158 kW (215 hv) käyntinopeudella 13 000 r/min ja rajoitin katkaisee menon vasta 14 000 minuuttikierroksella. Vääntöä litraisesta moottorista otetaan 118 Nm. Teho välitetään takapyörille kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.

Saa nähdä tuoko Honda Project 2&4:n kaltaisen mallin tuotantoon. Honda ei olisi tämän tyylisellä laitteella yksin markkinoilla. Kilpailijoiksi voi laskea ainakin KTM:n vuonna 2008 esitellyn X-Bow-mallin ja viime vuonna esitellyn Polaris Slingshotin.