Suomessa myytiin ennätyksellinen määrä televisioita vuoden 2025 ensimmäisellä vuosipuoliskolla: viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden myynti tuplaantui.
Taustalla vaikuttaa tietenkin televisiojakelun HD-siirtymä, jonka myötä ensin Ylen ja myöhemmin muut kanavat siirtyivät ainoastaan HD-lähetyksiin. Jos käytössä ei ollut entuudestaan HD-vastaanotinta, edellytti television katselun jatkaminen laitehankintoja.
Kokonaisuutenakin viihde-elektroniikan myynti Suomessa kasvoi vuoden 2025 toisella neljänneksellä, kertovat Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry:n jakamat tilastot.
Erityisesti televisiot toimivat merkittävänä myynnin kasvuajurina.
Kappalemääräinen televisioiden kokonaismyynti kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla historialliset 125 prosenttia. Erityisesti alle 55 tuuman mallit sekä älytelevisiot kiinnostivat kuluttajia.
“Suomalaiset siirtyivät samalla kertaa sekä HD-laatuisiin lähetyksiin että smart-televisioihin, sillä jopa 90 % ostetuista televisioista oli smart-televisioita”, kertoo Markus Nummisalo, ETKO ry:n hallituksen puheenjohtaja. “Televisiomyynnin voidaan sanoa räjähtäneen. Huomattavista myyntimääristä huolimatta tuotteita riitti kuluttajille ja televisioita virtasi markkinaan toivotusti.”
Televisioiden lisäksi puettavan elektroniikan kysyntä on kasvussa.
Lasten kellopuhelinten myynti on jatkanut vahvassa kavussa.
“Valikoima kellopuhelimien saralla on laajentunut, ja sen myötä yhä useampi löytää mieluisan vaihtoehdon. Lisäksi tietoisuus kellopuhelimien hyvistä ominaisuuksista ja turvallisuudesta on kasvanut. Laitteita ostetaan erityisesti lapsille ja koululaisille”, kommentoi DNA:n laitemyynnin osastopäällikkö Jesse Kieksi.
Puhelinmyynnissä kappalemääräinen myynti on laskenut ja keskihinta noussut vuoden toisen neljänneksen aikana. Muutosta selittää osaltaan voimaan astunut ekosuunnitteluasetus.
“Ekosuunnitteluasetuksen uudenlaisten vaatimusten takia hintapisteeltään edullisimpien tuotteiden saatavuus heikkenee ja laitteiden keskihinta nousee”, Kieksi sanoo.
EU-sääntelyn myötä vaatimus energiamerkinnästä laajeni puhelimiin ja tabletteihin vuoden toisen neljänneksen aikana, kesäkuun loppupuolella. Aiemmin merkki on totuttu näkemään isojen kodinkoneiden ja televisioiden tiedoissa. Energiamerkinnän myötä kuluttajien on entistä helpompi valita vastuullinen ja kestävä puhelin tai tabletti. Merkinnän vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen näkyvät vasta myöhemmin.
Alta löytyvät tiedot pohjautuvat NielsenIQ:n ja ETKO ry:n tilastoihin.