Testissä Audin iso maasturihybridi: nyt pihistellään tosissaan

Teknavi ajoi Audin uudella ja ensi vuonna myyntiin tulevalla Q7:n hybridiversiolla 88,3 kilometriä 2,3 litralla polttoainetta. Matkasta 75 prosenttia eli reilut 66 kilometriä sujui ilman polttomoottoria.

Suomeen ensi vuoden aikana
Hinta avoinna

Tykkäsimme

erinomainen monen asian kompromissi

mukavuudesta

tehokkaan turbodieselin ja sähkömoottorin yhdistämisestä

Emme tykänneet

painaa liikaa

jaksavatko omistajat ladata aina kun se on mahdollista?

Audi Q7 e-tron on hämmentävä paketti. Se yhdistää 3-litraisen tehokkaan V6-turbodieselin ja pienen sähkömoottorin. Voimalinjan yhteisteho on 373 heppaa, ja vääntöä on tarjolla maksimissaan 700 newtonmetriä. Teknavi pääsi vielä tyyppihyväksyntää odottavan auton rattiin Madridissa. Koeajolenkki koostui melko normityyppisestä ajosta: matkalle osui niin moottoritietä, maantietä kuin taajamiakin.

Audi on tehnyt Q7 e-tronin kanssa kotiläksynsä. Hybridijärjestelmä on optimoitu niin, että taloudellinen ajaminen on itse asiassa hyvin vaivatonta. Valittavana on modernin nykyauton tapaan erilaisia ajoprofiileita. Kuljettaja voi valita urheilullisen, mukavan tai taloudellisen etenemistavan – tai luoda oman profiilinsa. Myös maastoajoa varten on oma asetus, ja auton voi käskeä kulkea aina neliveto kytkettynä.

Hybridijärjestelmään on puolestaan neljä ohjelmaa: 1. EV eli kuljettaja pakottaa auton kulkemaan pelkän sähkömoottorin avulla, 2. hybridi eli auto laskee taloudellisemman etenemistavan lasketulle reitille, 3. akun säästäminen eli etenemiseen käytetään pääasiassa polttomoottoria akun varauksen säästämiseksi esimerkiksi edessä olevaa keskusta-ajoa varten ja 4. akun lataus eli akkua pyritään lataamaan ajon aikana aina kuin se on mahdollista.

Valitsimme testilenkille hybridiasetuksen, koska valtaosa tulevista ostajista varmasti ajaa suurimman osan ajoistaan se päällä. Ainoastaan lopussa kytkimme EV-tilan päälle viimeisen 10 kilometrin matkalle. Emme myöskään pyrkineet säästelemään kulutuksessa mukavuuden kustannuksella: ilmastointi ja radio olivat siis päällä, ja apukuski käytti jopa välillä oman istuimensa hieromatoimintoa.

Varsinaisen ajosuoritteen pyrimme sentään tekemään mahdollisimman taloudellisesti. Ja koska Q7 e-tronissa on tehoa ja vääntöä yllin kyllin, ajaminen pintakaasulla on lähes naurettavan helppoa. Auto myös rullaa todella herkästi. Kuskin pitää vain muistaa taloudellisen ajamisen perussääntö – turha kiihdyttäminen on tyhmää, ja saavutettu matkanopeus kannattaa säilyttää mahdollisimman hyvin. Jarruttaminen turhaan on siis myös tyhmää.

Tässä kaikessa kuskin apuna on Audin älykäs ja taloudellista ajoa tukeva karttaohjelma. Se lukee karttadataa ja tunnistaa esimerkiksi risteykset sekä edessä olevat nousut ja laskut. Kameroiden ja tutkien avulla auto tunnistaa myös kanssa-autoilijat. Näiden kaikkien tietojen perusteella järjestelmä neuvoo kuskia nostamaan jalan kaasulta heti kun se on mahdollista. Tätä hyödyntäen rullasimme autolla useita kilometrejä vapaalla. Kuski voi tietysti itsekin ennakoida paljon, mutta kuski ei näe seuraavan mutkan taakse toisin kuin auton järjestelmät.

Q7 e-tron kilauttaa vaa’alle 2,5 tonnia. Se on paljon – varsinkin ”ekoautoon”. Hybridijärjestelmien osuus tuosta massasta on 375 kiloa. Kaikki ekstrapaino on pakattu onneksi fiksusti niin, ettei se haittaa juurikaan auton arkikäyttöä. Tavaratila vetää esimerkiksi perusasennossa 650 litraa.

Ja hämmästyttävää kyllä, auto tuntui suuresta painostaan huolimatta tien päällä hyvin kevytjalkaiselta. Se rullasi kevyesti jopa testiautossa alla olleiden lisävarusteena saatavien 20-tuumaisin 285/45-renkain. Vakiokumit ovat 19-tuumaiset ja kokoa 255/55.

Testissä saavutettu 2,6 litran keskikulutus sadalla kilometrillä osoittaa, että isollakin autolla on mahdollista ajaa taloudellisesti. Virallinen ilmoitettu EU-kulutus on 1,7 litraa. Toki Q7 e-tronin saa kuluttamaan helposti myös yli 10 litraa sadalla kilometrillä, jos kuski haluaa ajaa moottorin tehoa urheilullisesti hyödyntäen. Päätös on kuskin. Auto mahdollistaa molemmat ajotavat. Tässä on ero saksalaisen ja vaikkapa japanilaisen ajattelutavan välillä. Saksassa suorituskyky on edelleen se, jolla autoja myydään. Siksi esimerkiksi Audi hioo tulevaa täyssähköautoaan vielä pari vuotta, jotta sen suorituskyky ja ajettavuus ovat sillä tasolla, mitä saksalaiselta premium-merkiltä odotetaan.

Pistokehybridelle on joka tapauksessa helppo ennustaa hyviä aikoja. Q7 e-tronin 17,3 kilowattitunnin akut mahdollistavat valmistajan mukaan 56 kilometrin ajon pelkällä sähköllä. Se riittää monelle arkeen. Testissä ajoimme siis alle 90 kilometrin lenkistä yli 66 kilometriä sähköllä tai rullaten. Pidemmillä matkoilla rasitetaan tietysti pääosin polttomoottoria, ja auton 75-litrainen polttoainetankki tarjoaa riittävän toimintamatkan. Iso tankki tarkoittaa käytännössä myös sitä, ettei huoltoasemalla tarvitse käydä varmaan kovinkaan usein – kunhan omistaja vain pistää autonsa pistokkeen päähän aina kun se vain on mahdollista.

Tykkäsimme myös Audin tavasta yhdistää dieselin ja sähkömoottorin. Dieselillä on helppo ajaa taloudellisesti taajamien ulkopuolella, kun kaupungeissa voidaan ajaa puolestaan sähkömoottorilla päästöttömästi. Tämä yhdistelmä tuntuu hyvältä pitkien etäisyyksien maahan kuten Suomeen. Q7 e-tronin hinta Suomessa selvinnee vielä tämän vuoden aikana. Saksassa autolle on jo hinta ja se on 80 500 euroa.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro
Moottori 2 967 cm3, V6-turbodiesel
Teho 190 kW (258 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 600 Nm / 1 250–3 000 r/min
Sähkömoottori
Teho 94 kW (128 hv)
Vääntö 350 Nm
Yhteisteho 275 kW (373 hv)
Yhteisvääntö 700 Nm
Akut litium-ioni 17,3 kWh
0-100 km/h 6,0 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 1,7 l/100 km
CO2-päästöt 46 g/km
Mitat Pituus 5 052 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 741 mm, akseliväli 2 994 mm
Omamassa 2 520 kg
Tavaratila 650–1 835 l