Hyundai ilmoittautui tosissaan mukaan sähköautokisaan

Renkaat suhisevat vaimeasti, ja voimalinjasta kuuluu välillä hiljaista surinaa. Pelkästään akuista voimansa saava Hyundai Ioniq electric ei tee suurta numeroa itsestään, ja juuri se on auton vahvuus.

Tykkäsimme

mukavasta jousituksesta

hiljaisesta matkanteosta

ajamisen vaivattomuudesta

portaittain säädettävästä jarrutusenergian talteenotosta

Emme tykänneet

miksi keulan pitää olla noin erikoinen?

toimintamatka rajoittaa edelleen käyttöä

Suomeen syksy 2016
Hinta avoinna

Hyundai tulee erikoisella taktiikalla mukaan sähköautojen kisaan; tarjolla on peräti kolme voimalinjaa saman auton koriin. Korealaiset ottavat Ioniqissa käyttöön uuden ja moneen taipuvan pohjalevyn, joka taipuu yhtä hyvin niin perinteisen hybridin, ladattavan hybridin kuin myös täyssähköauton alakerraksi.

Mielenkiintoisen ratkaisusta tekee se, että se antaa kuluttajille tavallaan mahdollisuuden ohjata tekniikan kehitystä omilla ostopäätöksillään. Toki maakohtaiset poliittiset ratkaisut kanavoivat automaattisesti ostajia myös kussakin maassa sen järkevimmän ratkaisun pariin.

Veto on näppärä, sillä näin Hyundain munat eivät ole kaikki samassa korissa. Joillain markkinoilla täyssähköautoja tuetaan selvästi muita enemmän, ja noihin maihin täyssähköauto saattaa olla kova ratkaisu – varsinkin kun ensituntuman perusteella Ioniqissa on paljon potentiaalia.

Toki kuluttajia hyödyntää erilaisissa tekniikoissa myös se, että se mahdollistaa löytää entistä paremmin omiin käyttötarpeisiin parhaimman ratkaisun. Tarjolla on siis nollapäästöjä kaupunkiin tai ladattavassa hybridissä nollapäästöjä kaupunkiin ja silti riittävä ja huoleton toimintamatka useasti pidempää siivua ajaville. Perushybridi istunee puolestaan niille, jotka eivät halua autoaan lainkaan pistokkeesta.

Ja koska sähköinen tulevaisuus kiinnostaa Teknavia kovasti, otimme tarkemmat tuntumat puhtaasta sähköversiosta. Sen hinnat selviävät vasta lähempänä myynnin aloitusta, mutta voisi kuvitella, että tähtäimessä on ennen kaikkea Nissan Leaf.

Ensivilkaisulla huomio kiinnittyy heti auton keulaan, joka on sähköversiossa erilainen kuin muissa. Makuasioita, mutta minusta peruskeula olisi ollut parempi ratkaisu.

Istuminen kuskin paikalle paljastaa auton melko normaaliksi. Ainoa suurempi poikkeavuus tavallisesta on keskikonsista löytyvä ”vaihteenvalitsin”. Koska auto etenee pelkästään sähköllä, perinteistä vaihteistoa ei tarvita. Kuskilla on käden ulottuvilla siis vain kolme nappia: D, R ja P.

Tien päällä Ioniq on sähköversionakin varsin vaivaton ja mutkaton tuttavuus. Auton ehdottomasti fiksuinta osaamista on se, miten jarrutusenergian talteenotto on järjestetty. Sitä voidaan säädellä portaittain ratin kehällä olevilta vivuilta. Oivallus on hieno. Se korostaa ajamisen aktiivisuutta, ja samalla kuski voi tehostaa huomattavasti omaa ajoaan todella helposti. Maantiellä auton voi antaa rullata, ja kaupunkiliikenteessä voi sitten tehostaa jarrutusta portaittain. Kaikkein tehokkaimmalla asetuksella ja hieman ennakoivaa ajoa harrastamalla kuskin ei tarvitse juurikaan koskea jarrupolkimeen.

Ensivaikutelman perusteella Hyundailla on käsissään varsin hyvä sähköauto, joka vakuuttaa ennen kaikkea mukavuudellaan. Auton vahvuus on myös se, ettei se ole korostetusti sähköauto – vaikka se keulan ilme siis sen kertoo. Ohjaamossa ei sen sijaan korosteta sähköautomaisuutta siis muuten kuin keskikonsolin “vaihteenvalitsimella”.

Suomessa sähköautojen myynti on hitaassa kasvussa, ja Ioniqilla on eväät sijoittua varsin korkealle ensi vuoden rekisteröintitilastoissa. Hinta tietysti ratkaisee, ja ladattava hybridi saattaa olla tässä kova ratkaisu Suomeen. Se kuitenkin tarjoaa normaalin toimintamatkan bensan avulla sähkön loputtua. Aivan huomenna kun ei Suomeen ole luvassa koko maan kattavaa pikalatausverkostoa, josta auton akut saisi 80 prosentin varaukseen vajaan puolen tunnin latauksella.

Sähköversion ostajia houkutellaan myös Hyundai-tyyliin kattavalla takuulla. Se kattaa viisi vuotta ilman kilometrirajaa, ja lisäksi akustolle annetaan kahdeksan vuoden tai 200 000 kilometrin takuu.

MKÄ Ioniqin täyssähköversio on samalla korealaismerkin ensimmäinen pelkästään sähköllä kulkeva auto – edes hybridejä ei Hyundai ole aiemmin suosinut.

KENELLE Erilaiset maakohtaiset energiatuet ja lopullinen maksettava hinta vaikuttavat vahvasti siihen, minkä voimalinjapaketin kuluttaja loppupeleissä valitsee. Pelkästään sähköllä kulkeva Ioniq on järkevin ratkaisu pääosin taajamissa liikkuville, mökkimatkoille se ei taivu yhtä hyvin kuin hybridiversiot. Tiloiltaan ja ominaisuuksiltaan Ioniq on oikeastaan muuten normaali alemman kokoluokan perheauto. Toki sähköversio taipuu hyvin myös yrityskäyttöön, se viestittää vahvoja vihreitä arvoja.

AJETTAVUUS Ohjaus on kevyt ja hieman löysähkö, mutta sen kanssa tulee toimeen. Jousitusmukavuus pääsi yllättämään, sillä meno on sähköautoksi kovin mukavaa. Taajamanopeuksissa meno on myös miellyttävän hiljaista, rengasmelu pysyy tosin vaimeana sekin vielä maantienopeuksissakin.

SUORITYSKYKY Ioniq liikkuu 120-heppaisen sähkömoottorin avulla yllättävän vaivattomasti jopa moottoritienopeuksissa. Liikennevaloista lähdettäessä kiihtyvyys on rivakkaa, koska kaikki voima on käytössä heti, eikä vaihteita ole. Tämä auttaa myös ohituksiin lähdettäessä. Ioniq kantaa myös varsin kelvollisen määrän kuormaa. Leppoisaa matkantekoa ja vaivatonta ajokokemusta edistää puolestaan sähkömoottorin moderniin dieseliin verrattava 295 Nm maksimivääntö. Hyundai ilmoittaa Ioniqin toimintamatkaksi yli 280 kilometriä, joka on saavutettavissa ihanneolosuhteissa. Arjessa ja etenkin talvella ajettavissa oleva matka on jotain ihan muuta. Toisaalta monille riittäisi työmatkoihin 50 kilometrin toimintamatkakin.

TILAT Matkustamon tilat ovat verrannolliset i30-malliin, joskin laatuvaikutelma on aavistuksen parempi. Tarjolla ovat runsas kattaus uusimpia turvavarusteita, ja älypuhelimet yhdistyvät nekin vaivattomasti keskikonsolin 7-tuumaiseen kosketusnäyttöön: käytössä ovat sekä Apple CarPlay että Android Auto. Takapenkillä on kohtalaiset tilat aikuisillekin, ja tavaratila vetää perusasennossaan 350 litraa. Akut syövät käytettävää tilaa jonkin verran, sillä hybridissä kontti imaisee lähes 100 litraa enemmän.

MALLISTO Yksi auto, kolme voimalinjaa.

Hyundi Ioniq electric
Sähkömoottori
Teho 88 kW (120 hv)
Vääntö 295 Nm
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 165 km/h
EU-kulutus 0,0 l/100 km
Sähkönkulutus 11,5 kWh/100 km
CO2-päästöt 0 g/km
Ilmoitettu toimintamatka yli 280 km
Akut litium-ioni-polymeeri 28 kWh
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 700 mm
Tyhjäpaino 1 395 kg
Tavaratila 305-1 410 l

Kuvat: Vesa Eskola

comments powered by Disqus