Koeajossa Mercedeksen ensimmäinen avolava – yhteistyö Nissanin kanssa näkyy, mutta se ei haittaa

Katumaasturien ohella myös avolavojen suosio yksityiskäytössä kasvaa jatkuvasti. Mercedes-Benz lähti ensimmäistä kertaa mukaan myös tälle markkinalle.

Tykkäsimme

Maasto-ominaisuuksista

Laadukkaasta tunnelmasta

Emme tykänneet

Tunnottomasta ohjauksesta

Korin tärähtelystä

Säätövarojen niukkuudesta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 2 hlö 47 725 €
Hinta alkaen 5 hlö 61 593 €
Koeajoauto 78 937 €

Mercedes-Benz on kenties yksi maailman monipuolisimmista autonvalmistajista. Tuotteita löytyy aina pienestä smartista, Mercedeksen normaalien perheautojen kautta edustusautoihin, ja tuoteportfolion yläpäästä löytyvät isot linja- ja kuorma-autot. Yksi on kuitenkin puuttunut, avolava nimittäin.

Täysin uuteen autoluokkaan liittyminen ei ole helppo tehtävä. Olipa kyseessä minkä tahansa luokan tuotteet, asiakkaat ovat valveutuneita ja tuntevat markkinan. Etenkin ensimmäisen tuotteen tulee olla riittävän hyvä, ettei uskottavuus asiakkaiden silmissä katoa ennen alkua. Tässä valossa Mercedeksen päätös tehdä ensimmäinen avolavansa yhteistyössä tämän markkinan kokeneen toimijan kanssa ei vaikuta lainkaan hullummalta idealta.

Yhteistyökumppanina toimii Nissan, jolla on pitkä kokemus avolavoista ympäri maailmaa. Mercedes hyödyntää uudessa X-sarjassaan Nissan Navaran runkoa, sekä voimalinjoja. Muotoilu, alustan säätö sekä sisustan suurimmat elementit puolestaan ovat pääasiassa Mercedeksen omaa käsialaa. Nämä eroavaisuudet yhdessä avolavoille jopa poikkeuksellisen kattavien varustelumahdollisuuksien kanssa tekevät riittävästi pesäeroa Nissaniin ja saavat auton tuntumaan Mercedekseltä.

Liittymistä avolavamarkkinoille Mercedes perustelee etenkin kaupallisella näkökulmalla. Keskikokoiset avolavat, johon X-sarja kuuluu, on globaalista kasvava autoluokka. Viime vuonna tämän luokan autoja myytiin 2,2 miljoonaa, ja markkinan odotetaan kasvavan vuoteen 2026 mennessä lukemaan 3,2 miljoonaa. Samalla kysyntä kohdistuu entistä enemmän työkonemaisten vaihtoehtojen sijaan laadukkaampiin elämäntapatuotteisiin, jotka tarjoavat henkilöautoista tuttuja mukavuuksia.

Uusi X-sarja on hyvä vaihtoehto avolavojen joukossa, mutta todellisille lifestyle-markkinoille auto pääsee vasta ensi vuonna mallistotäydennyksen myötä. Silloin pellin alle saadaan Mercedeksen oma V6-diesel, joka nostaa auton hienostuneisuuden ja suorituskyvyn uudelle tasolle.

Alapuolella lyhyt esittelyvideo uudesta X-sarjasta.

MIKÄ Mercedeksen tulokas avolavamarkkinoille.

KENELLE Todellista monikäyttöisyyttä etsivälle.

AJETTAVUUS Avolavat ovat kehittyneet vauhdilla muutamassa vuodessa, mutta eivät ne toki vielä parhaimpien henkilöautojen tasolla ole ajettavuutensa osalta. X-sarjassa istutaan korkealla ja auto myös kallistelee jonkin verran. Isoin miinus ajettavuutta ajatellen tulee todella kevyeksi tehostetusta ja sen myötä tunnottomasta ohjauksesta. Alustan toimintaa leimaa perinteinen avolavojen ongelma, eli lievä nypytys tyhjänä ja korin tärähtely epätasaisuuksissa.

SUORITUSKYKY 2,3-litrainen tuplaturbodiesel liikuttaa päälle kahden tonnin painoista autoa riittävästi, mutta kovin urheilullisiin suorituksiin tällä voimalinjalla ei kannata lähteä. Vääntöä on kuitenkin tarjolla sen verran, ettei isommankaan lastin liikuttaminen muodostu ongelmaksi. Tämän lisäksi myös eteneminen maaston puolella on vakuuttavaa kiitos alennusvaihteiston ja taka-akselilla sijaitsevan tasauspyörästön lukon.

TILAT X-sarjan ohjaamo huokuu Mercedeksen henkeä. Sekä mittaristo että multimedia- ja navigointijärjestelmä ovat tuttuja muusta mallistosta. Vaihdekeppi ja muut ajamiseen liittyvät kytkimet puolestaan paljastavat lähtökohdan. Kuljettajan paikalle toivoisi hieman laajempia säätövaroja sekä ohjauspyörään että etenkin penkin korkeuteen. Nyt penkki jää varsin korkealle ja ohjauspyörä tähän nähden hieman turhan matalalle. X-sarja on tarjolla sekä kaksi- että viisipaikkaisena. Henkilömallin takapenkki on varsin tasainen ja selkänoja pysty, joten erityisen miellyttävää takana matkustaminen ei ole.

MALLISTO X-sarja on alkuun tarjolla 2,3-litraisen dieselmoottorin kahdella tehoversiolla (163 ja 190 hv). Näistä pienempi on varustettu 6-portaisella manuaalivaihteistolla ja tehokkaampi on tarjolla tämän lisäksi 7-portaisella automaattivaihteistolla. Kaikki mallit on varustettu kytkettävällä nelivedolla. Varusteversioina on tarjolla Pure, Progressive ja Power, joista keskimmäinen muodostuneena sopivana kompromissina myydyimmäksi. Ensi vuonna mallisto täydentyy ensimmäisellä Mercedeksen omalla voimalinjalla, jolloin X-sarjassa nähdään 3,0-litrainen V6-diesel ja Mercedeksen oma automaattivaihteisto.

Mercedes-Benz X 250 d 4Matic Power
Polttomoottori
2 298 cm3, R4 tuplaturbo
Teho 140 kW (190 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 500-2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti, alennusvaihteisto
Vetotapa Kytkettävä neliveto, takatasauspyörästön lukko
0-100 km/h 11,8 s
Huippunopeus 176 km/h
EU-kulutus 7,9 l/100 km
CO2-päästöt 209 g/km
Mitat Pituus 5 340 mm, leveys 1 920 mm, korkeus 1 819 mm, akseliväli 3 150 mm
Omamassa 2 234 kg
Kantavuus 1 016 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Lavan mitat Syvyys 1 587 mm, leveys 1 560 mm, korkeus 475 mm
Lavan pinta-ala 2,48m2

Kuvat: Mikko Autio