Ajossa huippufutarien lempiauto: ”Maailmanlaajuinen myyntimenestys”

Range Rover Sport tarjoaa raakaa V8-voimaa.

Tykkäsimme

miehekkäästä väännöstä

vetokyvystä

Emme tykänneet

pintakovasta jousituksesta

hintaerosta kuutosdieseliin

Range Rover Sport on ollut maailmanlaajuinen myyntimenestys sitten ensimmäisen sukupolven tultua markkinoille vuonna 2005. Jotain menestyksestä kertoo sekin, että Sport-mallia myytiin 2011 ja 2012 enemmän kuin sisarmerkki Jaguarin malleja yhteensä. Auto onkin tuttu näky silmää tekevien jalkapallotähtien ja elokuvastarojen keskuudessa. 

Nykyinen toinen sukupolvi tuli markkinoille viime vuonna, Teknavi ajoi kyseisen mallin silloin hinnat alkaen -dieselmoottoriversiolla. Niille, jotka eivät tyydy ”perusmalliin”, löytyy markkinoilta vielä ruudikkaampi kasikone, joko bensa- tai dieselversiona. Suomalaisittain näistä mielenkiintoisempi vaihtoehto on jälkimmäinen, sillä bensamoottorissa autoveron osuus on päästöjen takia huomattavasti suurempi. Järkisyin ei tosin dieselmalliakaan voi perustella, sillä jo ilman lisävarusteita kahisevaa pitää lyödä pöytään 141612 euroa. Lisävarusteineen hinta kohoaa jo sitten yli 170000 euron. 

Saako kasidieselillä sitten rahalle vastinetta? Paremman väännön ja tehon muodossa kyllä, mutta se tuo jo valmiiksi painavaan autoon lisäkiloja, eikä auto tunnu 335 hevosvoiman tehosta huolimatta sporttiselta. Enemmänkin moottoria voisi kuvailla mukavan vääntäväksi. Hirmudieselin suurin vääntömomentti 700 Nm saavutetaan jo alle 2000 kierroksen käyntinopeudella. Se ilmenee parhaiten kun autolla vetää peräkärryä, eikä suorituskyky heikkene nimeksikään. Moottorin jatkeena on ZF:n valmistama 8-lovinen automaatti, joka on todettu päteväksi jo monen muunkin auton yhteydessä. 

​

Ajettavuudeltaan Sport on tasapainoinen, joskaan ei kovin mukava. Ilmajousituksesta huolimatta tien epätasaisuudet välittyvät selvästi ohjaamoon ja etenkin terävissä kuopissa jousitus lyö ikävästi läpi. Maantiellä kulku tasoittuu ja meno vakaata korkeasta painopisteestä huolimatta.
Ulkonäöllisesti V8-version tunnistaa kahdesta nyrkin kokoisista pakoputken ulostuloista ja isojen vanteiden takaa pilkottavista Brembon jarruista. Kokonaisuus on häijyn näköinen. Maskuliininen ja samaan aikaan hienostunut.
Range Rover Sport V8:n kanssa samoista markkinoista kamppailee lähinnä Porsche Cayenne S diesel. Sen kasikoneesta on kutiteltu irti 385 hevosvoimaa, ja hinta on alkaen 133 000 euroa. Onneksi autotoimittajan ei tarvitse murehtia näin hankalia valintakysymyksiä.

Range Rover Sport SDV8
Hinta alkaen 141612 € (SDV8 4.4.)
Hinta koeajoyksilö 176118 € (SDV8 4.4 HSE DYNAMIC)

Malli SDV8 4.4
Moottori 4367 cm3, V8, diesel
Vaihteisto 8-vaiht. aut.
Teho 250 kW (339 hv) 6500 r/min
Vääntö 700 Nm / 1750-3500 r/min
0-100 km/h 6,9 s
Huippunopeus 218 km/h
Keskikulutus 8,7 l / 100 km
CO2-päästöt 229 g/km
Mitat pituus 4850 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 2923 mm, omamassa 2410 kg
Tavaratila 909 l