Lataamisen sietämätön helppous – Teknavin Rita Jokinen otti selvää, kuinka helppoa sähköauton lataaminen on

Teknavin Rita Jokinen otti plugitilaisten avustuksella selvää, miksi sähköauton lataaminen on helppoa.

Auton käyttövoiman muuttuessa sähköiseksi akuston lataaminen tulee monille aivan uutena asiana. Tietoa tai tuntumaa erilaisista ratkaisuista ei monella ole vielä paljoakaan, jos ollenkaan. Lataaminen ei ole kuitenkaan niin vaikeaa miltä se voi varsinkin alussa tuntua. Teknavin Rita Jokinen haastatteli Plugit-latausyhtiön edustajia erilaisista vaihtoehdoista ja tavoista auton lataamiseen liittyen.

Mitkä ovat kotilataamisen hyödyt?

– Auto lataa yön aikana, eli aamuisin voi lähteä liikkeelle täydellä akulla.
Periaatteessa ei tarvitse edes ajatella että tarviiko ladata missään muualla. Lisäksi taloyhtiöissä tärkeää
on yhdenvertaisuus (eli latausvirran tasapuolisesta jakautumisesta), laskujen kohdentamisesta,
ettei muut asukkaat maksa naapuriensa liikkumista ja energian hinnasta. Lisäksi mahdollisuus
sähkön säätöön (optimointiin), jonka avulla voidaan säästää.

Teknavin Rita Jokinen otti selvää siitä, kuinka helppoa sähköauton lataaminen on.
Sähkö on joukkoliikenteessäkin jo suhteellisen yleinen energianlähde.

Kenelle kotilataaminen on paras ratkaisu?

–Sähköautoilijoille se on helppo ja vaivaton paikka ladata. Jos
on täyssähköauto, se ei ole kuitenkaan este etteikö voisi ladata kotona. Ne, jotka ajavat sähköautolla,
voivat ladata yön aikana akun täyteen omassa parkkiruudussaan ja maksavat lataamasta sähköstä,
sekä niille, joilla ei ole sähköautoa, ratkaisun tulee olla kiinteistön arvoa nostattavaa.

Kuinka helppoa on saada latauspiste taloyhtiöön? Onko taloyhtiöllä jotain velvotteita latauspisteen järjestämiselle?

– Ensinnäkin lataamisen helppous ja turvallisuus ovat lähtökohtamme kaikissa
kohteissamme. Jokaiselle taloyhtiölle on mahdollista toteuttaa latausratkaisu. Koska taloyhtiöt ovat
keskenään erilaisia, hanke kannattaa aloittaa taloyhtiön kiinteistön ja lataustarpeen kartoituksella, jossa
selvitetään latauspaikkojen sijainti ja sähkötekniset valmiudet. Lisäksi laiteratkaisun älykkyys tarjoaa
laskutuspalvelun, jolloin kulut voidaan kohdistaa. Hanke on taloyhtiölle vaivaton, kun projekti tehdään
avaimet käteen -toimituksella, eli yksi toimija hoitaa asennukset, urakoinnit sekä aikataulut. Hyvin tuotteistetut ja vakioidut ratkaisut joista meillä on kokemusta. Kyse on siitä, miten ratkaisu saadaan kyseiseen kiinteistöön, koska kiinteistöt ovat erilaisia keskenään. Siksi teemme kartoituksen alkuun.

Teknavin Rita Jokinen otti selvää siitä, kuinka helppoa sähköauton lataaminen on.
Kotilaturiksi on tarjolla monenlaisia vaihtoehtoja. Yhtä kaikki, lataaminen on helppoa.

Mitkä ovat työpaikkalataamisen hyödyt?

– Työpaikkalataamisessa tärkeää on usean auton yhdenaikainen
lataamisen hallinta ja kulujen kohdistaminen. Tähän tarvitaan aina älykäs latauslaite, jolla on mahdollista
myös työsuhdeautojen sähkön laskutus ja maksaminen. Tehokkuus on suotavaa, sillä mitä paremmin se
mukautuu normaaliin arkeen, sitä vähemmän sitä joutuu miettimään. Tehoa voidaan aina tiputtaa, mutta jälkikäteen tehon lisääminen onkin projekti. Lisäksi mitä tehokkaampi laite on, sitä paremmin voidaan
optimoida halpaa tuntia.

Kenelle työpaikkalataaminen on hyvä ratkaisu?

– Nykyään se on enemmän vaatimus kuin vain osa positiivista työnantajabrändiä. Latausmahdollisuuden järjestäminen on ratkaisu sellaisille yrityksille, jotka haluavat kannustaa työntekijöitä liikkumaan sähköllä, lisäksi vieraat ja asiakkaat saattavat haluta ladata autojaan. Se on edullinen ja moderni tapa huomioida sidosryhmiä. Ajankäyttö myöskin tehostuu, kun työntekijöiden ei tarvitse istua kauppakeskuksen pihassa
lataamassa.

Kuinka yleistä on, että työpaikka tarjoaa latauspisteen? Onko yrityksillä jotain velvotteita latauspisteen järjestämiselle?

– Työnantajan tarjoama latausmahdollisuus muuttui viime vuoden alussa
verovapaaksi vuoteen 2025 asti. Etu koskee sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä. Lisäksi
jos yritys omistaa kiinteistön ja yrityksellä on parkkipaikkoja yli kahdellekymmenelle autolle, pitää
yrityksen järjestää valmius koko parkkipaikalle ja vähintääkin yksi laite. Tarve on kuitenkin isompi
draiveri.

Teknavin Rita Jokinen otti selvää siitä, kuinka helppoa sähköauton lataaminen on.
Lataaminen eri nopeuksilla, aika x energian määrä.

– Jos sinulla on täyssähköauto, pärjäät julkisillakin latausasemilla
ilman kotilatausta, mutta sähkön hinta voi olla korkeampi kuin omassa laturissa.
Kauppakeskuksille taas hankinnan näkökulmasta tämä on huomionarvoista, sillä usein
sähköautoilijat asioivat siellä, missä on mahdollisuus ladata.

– Suomessa on tällä hetkellä liikenteessä oleviin sähköautoihin suhteutettuna yksi
laajimmista latausverkostoista Euroopassa. Ja se laajenee edelleen hyvää vauhtia. Julkisen
latauksen toimijoita on useita, kuten K-lataus.

Aiemmin julkisen lataamisen ”vauhti” oli 250 km tunnissa (50kw DC), akkutekniikan kehittyessä nyt jopa (HPC) 750 km tunnissa tai enemmän.

Katso Teknavi etukäteen MTV Katsomo -palvelussa!