Helmavillitys – järkeä vai ei?

Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että tuning on ilmiönä aikansa elänyt. Olin väärässä. Autojen virittely ja rakentelu on vain siirtynyt öljynkatkuisten autotallien nurkista isojen tehtaiden kliinisiin kehityshalleihin. Saksalainen autoteollisuus käy tässä erinomaisesta esimerkistä.

Mercedes myy suorastaan hämmästyttäviä määriä AMG-korisarjoja uusiin automalleihin. En ole varma miksi. Moni Mercedes nimittäin näyttää minun silmiin paremmalta ilman helmoja kuin niiden kanssa – ja etenkin keulailmeen osalta. Mercedeksen onneksi iso osa auton ostajista on ilmeisesti eri mieltä kanssani.

BMW M3. Kuva: Mikko Autio

Myös BMW tekee melko hyvin kauppaa M-Sport-sarjoilla. Se tekee hallaa M-look-korihelmoja tekeville kopiofirmoille, joille riittää jatkossa varmasti vähemmän asiakkaita. Tai ainakin kauppa keskittyy entistä enemmän itäisen Euroopan maihin – joihin tosin luen myös Suomen.

Nyt myös Audi ja Volkswagen elävät selvässä helmahuumassa. Ja nyt se on kai itsekin pakko myöntää; Audin S line sekä VW:n R-line ilmeet sopivat hyvin yhteen autojen terävöityneen muotokielen kanssa. Näin etenkin Audeissa. Katsokaapa vaikka uutta Q7:aa sekä A4:ää ilman helmoja ja niiden kanssa. Ilman helmoja auto näyttää konservatiiviselta ja jopa aavistuksen vanhahtavalta. Helmojen kanssa ilme muuttuu kertaheitolla monta astetta menevämmäksi.

Varmaa on myös se, että trendi yleistyy vain jatkossa. Ulkonäkö on monelle ihmiselle erittäin tärkeä asia, tämän näkee esimerkiksi plastikkakirurgien määrässä. Miksei sama ilmiö siirtyisi siis myös autoihin?

Uusi Audi A4 ilman helmoja.
Uusi Audi A4 helmoilla.

Mitä mieltä sinä olet helmavillityksestä? Ovat autot parempia helmoilla vai ilman? Kommentoi alla olevassa kommenttiosiossa.