OnePlus 6 -älypuhelimen myynti vauhdissa Suomessakin: valkoisen värin suosio yllätti, valmistujaisrahoista ”selvä myyntipiikki”

OnePlus kertoi viime viikolla sen uusimman OnePlus 6 -älypuhelinmallin ylittäneen miljoonan myydyn puhelimen rajan maailmanlaajuisesti vain 22 päivässä. Tämä oli uusi ennätys OnePlussalle, sillä edeltävien OnePlus 5 ja 5T -mallien kanssa sama raja ylittyi vasta kolmessa kuukaudessa.

Myös Suomessa OnePlus 6:n myynti lähti vauhdilla liikkeelle sen saavuttua kauppoihin 22. toukokuuta ja myynnin käynnistyttyä neljässä eri kaupungissa järjestetyissä pop-up-tapahtumissa jo päivää aiemmin 21. toukokuuta. OnePlus 6 nousi heti sekä Elisan että Telian myydyimmäksi puhelimeksi koko toukokuun osalta vain kuukauden kymmenen viimeisen päivän myynnillään.

OnePlussan Suomen maajohtaja Tuomas Lampén ei Mobiili.fin haastattelussa tänään paljastanut uusimman puhelinmallin myyntilukuja Suomen osalta, mutta myös täällä kasvu myynnissä on ollut merkittävää.

”On sanottu, että on helppoa olla Elisan ykkösenä, kun se on ollut ainoa jälleenmyyjä Suomessa. 10 päivää toukokuussa riitti kuitenkin siihen, että olimme myös Telian myydyin”, toteaa Lampén.

Kuluva kesäkuu tulee kertomaan, millaisella vauhdilla myynti on jatkunut alkukiinnostuksen jälkeen. ”Kesäkuun lukuja kun katselee niin hyvältä näyttävät nekin”, Lampén vihjaa kuitenkin jo nyt.

Kesäkuussa OnePlus 6 -myyntiä on kiihdyttänyt puhelimen kolmannen värivaihtoehdon, valkoisen Silk White Limited Editionin, myyntiintulo alusta asti saatavilla olleiden kiiltävän Mirror Blackin ja mattapintaisen Midnight Blackin jatkoksi. Silk Whiten valkoinen takapinta on lasia muiden värien tavoin. Se on käsitelty pehmeän mattapintaiseksi. Metalliset yksityiskohdat puhelimessa ovat ruusukullan värisiä.

OnePlus 6:n kolme eri värivaihtoehtoa.
OnePlus 6:n kolme eri värivaihtoehtoa.

”Erikoisvärien mitä olemme tehneet kysyntä on eri vuosina vaihdellut, eikä niitä ole aina ihan hirveästi myyty, mutta nyt valkoisen suosio on jopa yllättänyt”, sanoo Lampén. Valkoinen väri tuli myyntiin 5. kesäkuuta, ja ensimmäinen erä myyntiin nopeasti loppuun OnePlussan omassa verkkokaupassa. Uudestaan valkoinen OnePlus 6 tuli saataville verkkokaupan kautta 12. kesäkuuta.

Suomalaisilta operaattoreilta Elisalta ja Telialta valkoisen värin saatavuus on säilynyt koko ajan parempana, mutta puhelimet ovat alkaneet käydä vähiin nyt myös niiden varastoista. OnePlussan Lampén kuitenkin vahvisti, että operaattoreille on tulossa vielä myös valkoisesta erikoisväristä lisätoimituksia.

Kesäkuun myyntiä ovat vauhdittaneet lisäksi ylioppilasjuhlat ja valmistujaiset. Lahjaksi on ensin saatu rahaa, joka on sitten käytetty muun muassa uusiin älypuhelimiin. ”Tämä näkyi ihan selvänä myyntipiikkinä, kun valmistujaisrahoja käytettiin.”

OnePlus tullut tutummaksi brändiksi

Tuomas Lampén.
Tuomas Lampén.

Aiempiin OnePlus-puhelimiin nähden OnePlus 6 tuo merkittävällä tavalla uutta kolmella eri osa-alueella. Design on mennyt uusiksi etupuolen laajasti kattavalla 6,28 tuuman lovinäytöllä ja lasisella takapinnalla, suorituskyky paranee Qualcommin tämän vuoden huippupiirin Snapdragon 845:n voimin ja kaksoiskameraa takana on parannettu niin suuremmalla kennon koolla kuin myös optisen kuvanvakaimen lisäämisellä pääkameraan.

Vain yhteen malliin kerrallaan keskittyvä OnePlus on pikku hiljaa nostanut älypuhelimensa hintaa mallin vaihtuessa uuteen. Nyt OnePlus 6:n yhteydessä hinnat nousivatkin lopulta jopa ehkä odotettua vähemmän: 64 gigatavun mallin hinta nousi parilla kymmenellä eurolla, 128 gigatavun mallin hinta vain kympillä edeltävään OnePlus 5T:hen verrattuna.

OnePlus 6 maksaa nyt 64 gigatavun tallennusmuistilla 519 euroa, mutta haastaa ominaisuuksissa vakavasti useat muiden valmistajien satojakin euroja kalliimmat huippupuhelimet.

Suomessa Lampén uskoo OnePlussan kasvavan menestyksen taustalla olleen yksinkertaisesti brändin tuleminen ajan myötä tutummaksi suuremmalle ihmisjoukolle.

”Loppukädessä itse tuotteen pitää olla kunnossa, että ihmiset kertovat siitä eteenpäin. Ja tietenkin hinnan kohdallaan. Olemme olleet vielä suhteellisen tuntematon brändi, mutta pikku hiljaa tilanne on alkanut muuttua”, sanoo Lampén.

Suomi Intian ohella kohokohtia OnePlussalle

Suomi on ollut OnePlussalle jo pitkään poikkeuksellinen maa, sillä Elisa oli aikanaan sen älypuhelimen ensimmäinen jälleenmyyjäoperaattori koko maailmassa. Vieläkin valtaosa OnePlussan maailmanlaajuisesta myynnistä syntyy sen oman verkkokaupan kautta.

OnePlus 6:n myötä tilanne on Suomessakin taas uusi, kun jälleenmyyjäksi on Elisan rinnalle liittynyt myös Telia.

OnePlussan myyntimaista kohokohtina tätä nykyä erottuvat maajohtaja Lampénin mukaan Suomen lisäksi Intia. Siellä OnePlussan kumppanina on yksinoikeudella yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon.com. ”Määrällisesti toki Suomen myynti ei ole nyt niin suurta moniin muihin maihin verrattuna, mutta suhteutettuna markkinaan myynti on tietenkin ollut komeata katsottavaa, kun ollaan myyntilistojen kärjessä.”