Uusi vuosi toi kuluttajalle uuden mahdollisuuden - näin puhelimen liittymäsopimuksen päättymispäivän näkee nyt tekstiviestillä

Kätevä uusi tekstiviestitoiminto on tuettu kaikissa kuluttajien liittymissä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo, että kuluttaja-asiakkaat voivat vuoden 2022 alusta lähtien tarkastaa tekstiviestillä matkapuhelimensa määräaikaisen liittymäsopimuksen päättymispäivän.

Uuden palvelun tarkoituksena on edistää kilpailua tarjoamalla kuluttajalle helppo ja välitön tapa tarkastaa nykyisen sopimuksensa voimassaolo. Kaikki kuluttajille matkaviestinverkkopalveluita tarjoavat teleyritykset tukevat tätä uutta palvelua, ja liikenne- ja viestintävirasto Traficom on edistänyt palvelun käyttöönottoa yhdessä teleyritysten kanssa.

”Kuluttaja voi lähettää tekstiviestin SOPIMUS (tai ruotsiksi ABONNEMANG) numeroon 18321, ja hän saa välittömästi vastauksena tekstiviestin, joka kertoo määräaikaisen sopimuksen päättymispäivän. Mikäli kuluttajan liittymäsopimus on toistaiseksi voimassa oleva, palautuu tästäkin tieto vastaussanomana kuluttajan matkapuhelimeen”, kertoo Traficom.

Traficomin mukaan palvelua voi hyödyntää esimerkiksi saataessa toiselta yritykseltä kiinnostava liittymätarjous ja harkittaessa palveluntarjoajan vaihtamista. Palvelun avulla pyritään välttämään myös ongelmat, joita on ilmennyt siirrettäessä numeroa toiselle palveluntarjoajalle. Numeron siirto epäonnistuu usein siitä syystä, että tieto sopimuksen päättymispäivästä ei ole välittynyt oikein kuluttajalta uudelle palveluntarjoajalle.

”On hienoa, että meillä on ensimmäistä kertaa tarjolla kuluttajille helppokäyttöinen teleyritysten kanssa yhteistyössä kehitetty palvelu, jolla voi tarkastaa nykyisen määräaikaisen sopimuksensa päättymispäivän”, iloitsee erityisasiantuntija Timo Murto.

Palvelu perustuu lakiin sähköisen viestinnän palveluista ja Traficomin antamaan tekniseen määräykseen. Teleyrityksillä on velvollisuus tarjota kuluttajille ilmainen ja helppokäyttöinen tapa tarkastaa määräaikaisen matkaviestinverkon liittymäsopimuksensa päättymispäivä. Palvelu tulee toteuttaa tavalla, joka on laajasti asiakkaiden käytössä. Tekstiviesteihin perustuvan teknologian arvioidaan tällä hetkellä täyttävän parhaiten vaatimuksen helppokäyttöisyydestä. Teleyritykset raportoivat palvelusta säännöllisesti Traficomille, joka valvoo palvelun toteuttamista.