Raportti: Facebookilta tulossa oma älykello - suunniteltu julkaisu 2022

Älykellomarkkinoille on tulossa mukaan uusi kilpailija.

Facebook kehittää omaa älykelloaan, jonka on suunniteltu tulevan markkinoille ensi vuonna eli 2022, raportoi The Information -julkaisu neljään eri lähteeseen perustuen.

Facebookin älykellossa painopisteenä olisivat luontevasti muun muassa viestintätoiminnot, joiden osalta kello integroituisi Facebook Messengerin kanssa.

The Informationin lähteiden mukaan Facebook-älykello sisältäisi oman mobiiliverkkoyhteytensä, jolloin se voisi toimia myös itsenäisesti ilman tarvetta tukeutua älypuhelimeen. Ensimmäisen Facebook-kellon käyttöjärjestelmänä kerrotaan olevan Androidin avoimen lähdekoodin version – ei siis Googlen älykelloihin kehittämän Wear OS:n, vaan Facebookin avoimen Android-projektin pohjalta luoma järjestelmän. Pidemmällä aikavälillä Facebookin kerrotaan kehittävän myös täysin omaa käyttöjärjestelmäänsä tuleviin laitteisiinsa.

Viestintäpainotuksen ohella Facebookin älykello tarjoaisi toki myös aktiivisuus- ja terveystoimintoja, ja Facebook suunnittelee kellonsa yhdistyvän myös muiden terveys- ja fitness-laitteiden, kuten Pelotonin kuntopyörien, kanssa.

Facebook aikoo myös korostaa toimintoja, jotka esimerkiksi mahdollistavat harjoitusten tietojen jakamisen kavereille tai kommunikoinnin personal trainerin kanssa.

Uutena toimijana älykellomarkkinoille mukaan tulevan Facebookin kerrotaan suunnittelevan markkinaosuuden hakemista aggressiivisella hinnoittelulla, ja ensimmäinen älykello on tarkoitus hinnoitella lähelle laitteen valmistuskustannuksia. Tarkemmin laitteen hinnoittelusta ei kuitenkaan ole tietoa.

Lisäksi raportoidusti Facebookin älykellosuunnitelmat ulottuvat jo ensimmäistä pidemmälle, ja toisen sukupolven älykello voikin olla tulossa jo 2023.

Myös Instagramin ja WhatsAppin omistajana tunnetulla Facebookilla on laajemminkin haluja kasvaa laiteliiketoiminnassa. Markkinoilla Facebookin laitteista ovat jo Oculus-virtuaalitodellisuuslaitteet sekä Portal-videopuhelulaitteet. Lisäksi Facebook panostaa myös lisättyyn todellisuuteen, ja sillä on työn alla lisätyn todellisuuden lasit.

Facebook on myös vahvistanut tulevansa tuomaan vuoden 2021 aikana markkinoille lasit yhteistyössä Ray-Banin kanssa. Ne eivät kuitenkaan tule sisältämään vielä näyttöä, mutta mahdollisesti kameroita esimerkiksi Snapin Spectacles-lasien tavoin.