Onko tuttu palvelu? Applen vuonna 2018 ostamalla Shazamilla on nyt 200 miljoonaa käyttäjää kuukausitasolla

Apple on ilmoittanut sen nykyisin omistaman Shazam-palvelun käyttäjämäärän ylittäneen 200 miljoonan aktiivisen käyttäjän rajan kuukaudessa.

Shazam on saatavilla sovelluksena sekä Android-laitteille ja Apple-laitteille. Lisäksi Shazamia voi käyttää myös Applen Siri-avustajapalvelun kautta, ja hiljattain julkaistussa iOS 14.2 -käyttöjärjestelmäversiossa Apple integroi sen myös osaksi Ohjauskeskusta. Sirin kautta tehdyt kyselyt eivät vaikuta Applen nyt ilmoittamaan Shazamin käyttäjämäärään.

Shazam toimii kuuntelemalla ensin hetken ympärillä soivaa musiikkia ja tunnistamalla sitten kappaleen tietokantansa perusteella.

Apple kertoi aikeistaan ostaa musiikin tunnistuspalvelu Shazam 11. joulukuuta vuonna 2017, ja kauppa toteutui syyskuussa 2018.

Jo palvelun ostamisen yhteydessä Apple kertoi, että Shazam-sovellus on ladattu yli miljardi kertaa, ja käyttäjät käyttivät sitä päivittäin yli 20 miljoonaa kertaa soivan musiikin tunnistamiseen.

Vuonna 2019 Apple esitteli osana Apple Music -musiikkipalveluaan Shazam-brändätyt soittolistat, jotka esittelevät suosioltaan nousussa olevia kappaleita.

Shazam oli myös yksi ensimmäisiä sovelluksia, joka oli tarjolla iPhonelle jo heti App Storen avautuessa kesällä 2008. Alkunsa palveluna Shazam sai jo vuonna 1999 eli paljon ennen älypuhelimia. Tuolloin palvelu toimi puhelimella lyhytnumeroon soittamalla.

Apple ei ole vahvistanut Shazamista maksamaansa kauppahintaa. Epävirallisesten raporttien mukaan kauppahinta olisi ollut 400 miljoonaa dollaria.