NFT-ilmiö rantautui nyt myös Instagramiin - ensimmäiset digitaalisten keräilykohteiden jako-ominaisuudet nyt rajatussa testissä

Metan omistama Instagram-palvelu on tänään esitellyt ensimmäiset NFT-aiheiset ominaisuutensa.

NFT:t (non-fungible tokens) ovat virtuaalisia kohteita ja sisältöjä, joiden aitouden ja omistajuuden todistaa kirjaus lohkoketjuun. Erona lohkoketjuihin pohjautuvista kryptovaluutoista NFT:t eivät ole keskenään samanlaisia, eli tarkoituksena on toimia mahdollisesti uniikin kohteen digitaalisena aitoustodistuksena.

Digitaalisen taiteen uutena muotona tunnetusta ilmiöstä on tullut eri tavoin suosittu myös osana sosiaalista mediaa.

Instagram aloittaa nyt ”digitaalisten keräilyesineiden” testaamisen yhteistyössä valittujen yhdysvaltalaisten sisällöntuottajien ja keräilijöiden kanssa. Testiin osallistuvat käyttäjät voivat jakaa NFT:nsä Instagramissa. NFT-julkaisujen yhteydestä löytyy niiden kohteen aitoudesta viestivä Digital collectible -merkintä, ja NFT:t näkyvät Instagram-profiilissa myös omana välilehtenään.

NFT:n eli digitaalisen keräilyesineen julkaisemiseen tai jakamiseen Instagramissa ei liity palvelumaksuja.

NFT:t ovat osa lohkoketjuja, joista Instagramissa tuettuna ovat alkuvaiheessa Ethereum ja Polygon. NFT-kohteiden säilyttämiseen tarkoitetuista lompakoista tuettuna ovat Rainbow, MetaMask ja Trust.

Toistaiseksi Instagram ei tarjoa esimerkiksi kaupankäyntimahdollisuutta NFT:eillä, mutta jos ilmiö ja suosio Instagramissa ottavat yhä enemmän tuulta alleen, lienee tämä yksi NFT-aiheisten ominaisuuksien laajennuskohteista Instagramille ja laajemmin Metan eri palveluille. Metan NFT-aiheisista suunnitelmista kuultiin raportti jo alkuvuodesta 2022.

Tulevaisuudessa NFT-kohteiden ajatellaan olevan keskeisessä roolissa myös osana metaversumia, joka rakentuu virtuaali- ja lisätystä todellisuudesta ja eri palvelujen välisistä yhteyksistä. Myös Metan toimitusjohtaja ja perustaja Mark Zuckerberg vihjasi viime vuonna NFT-kohteiden mahdollisesta roolista metaversumissa, joka on Metalle nyt keskeinen tutkimuksen ja tuotekehityksen kohde.

Tällä hetkellä suosituin markkinapaikka NFT-kohteiden kaupankäynnille on OpenSea.

Alla Instagramin ensimmäisistä NFT-ominaisuuksista kertoo palvelun johtaja Adam Mosseri.