Googlen sisaryhtiön robottiautot kulkevat myös lumessa – testit laajenevat

Robottiautot ja itseajavat autot hyödyntävät ajamisessa paljon esimerkiksi kaistaviivoja, jotta ne tietävät, missä voi ajaa. Monesti esiin tuotu ongelma on ollut se, miten auto ajaa, kun kaistaviivoja ei ole nähtävillä – kuten Suomen talvisissa olosuhteissa. Nyt Googlen sisaryhtiö Waymo on esitellyt Google I/O -tapahtumassa, kuinka sen robottiautot navigoivat lumessa.

Lumisade voi myös häiritä paljon auton eri sensoreita, mutta koneoppimisen avulla auto pystyy erottamaan autot ja muut objektit lumisateen aiheuttamasta kohinasta.

Havainnekuva lumisateen aiheuttamista häiriöistä auton sensoreissa.
Havainnekuva lumisateen aiheuttamista häiriöistä auton sensoreissa.
Robottiauto kykenee kuitenkin erottamaan tärkeät objektit, kuten autot, lumisateesta.
Robottiauto kykenee kuitenkin erottamaan tärkeät objektit, kuten autot, lumisateesta.

Waymo laajentaa robottiautojen testejään. Sen autot suuntaavat Yhdysvalloissa Phoenixiin myöhemmin tänä vuonna. Uutta tulevissa testeissä on se, ettei robottiauto vaadi lainkaan ihmistä istumaan kuskin paikalla.

Waymo esitteli myös Behavior Prediction -ominaisuutta, jonka avulla robottiauto ennustaa kanssakulkijoiden liikkeitä. Esimerkkinä Waymo käytti autoa, joka ajaa päin punaisia valoja. Tässä tilanteessa robottiauto havaitsee, ettei punaisiin valoihin tuleva auto näytä pysähtyvän valoihin ja näin ollen automaattisesti hidastaa vauhtia niin, että sen on mahdollista pysähtyä. 

Tämä on kuitenkin vasta alkua ja Waymo on tuomassa robottiautonsa lähitulevaisuudessa uusiin kaupunkeihin – todennäköisesti Yhdysvalloissa. Waymo tuo robottiautot kaupunkeihin joko itse tai kumppaneiden kautta.